Gasol till Trangia?

Har ett Trangia som jag funderar på att koplettera med en gasolbrännare.
En enkel fråga:
vilken brännare ska jag ha?
Jag ska inte ut mycket på vintern utan vår, sommar och höst.
Fråga två:
Hur länge räcker gasolen?
MVH
KIM

Gasol

Trangia original = 375:- är bättre än kopior, bl.a sitter den fast bra, passade mitt dryga 20 år gamla kök, fast hålet i sidan för slangen får jag ta upp själv, en ½ stor flaska gas bör räcka en vecka för en pers. enligt min bror.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Markill

Provkörde min nya Markill gasolbrännare igår. Gick hur bra som helst: lättditsatt i trangiat, lättänt, snabbt att värma vatten. Det är lite lättare än Trangias original plus nån hundring billigare (www.northstar.se eller http://www.getout.se).

Kvalitetsmässigt har jag ingen aning, ger sig väl med tiden. Men det första intrycket var toppen.

Dessutom monterade jag för första gången adaptern till ventillös gasolbehållare. Gick också smidigt och problemfritt.

Tack för hjälpen alla här på Utsidan som väglett mej till dessa beslut...

Eva

Två alternativ: Trangia el Markill. Den förstnämnda är orginal, har metalltrådsklädd slang och är dyrare. Markill är billigare och ser billigare ut, prisskillnaden är ca 100:-. Prestandamässigt skiljer det inget mig veterligen. På äldre Trangiakök så får man såga upp ett hål i sidan för att få ut slangen, på nyare modeller finns detta hål redan.

1 liten burk räcker ca 1 vecka/person, detta är ett mkt diffust mått så ta gärna med mera...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips