Förvaring av gasol i bil?

Nybliven ägare till mitt första gasolkök.
Skall använda det på familjens campingtripp men undrar efter att ha läst på gasoltuben (engångs från biltema) att den ej får förvaras vid temp över 50 grader.
Finns någon med kunskap/erfarenhet kring att förvara dessa tuber i varm bil?
Vid bra väder kommer man snart upp i dessa temperaturer inne i bilen.

Tankar, funderingar och tips emottagen tacksamt!
 
Nybliven ägare till mitt första gasolkök.
Skall använda det på familjens campingtripp men undrar efter att ha läst på gasoltuben (engångs från biltema) att den ej får förvaras vid temp över 50 grader.
Finns någon med kunskap/erfarenhet kring att förvara dessa tuber i varm bil?
Vid bra väder kommer man snart upp i dessa temperaturer inne i bilen.

Tankar, funderingar och tips emottagen tacksamt!

Kan bara utgå från hur jag själv har gjort, och då har jag lagt tuben under sätet eller sett till att inte direkt solljus kan komma åt den så den har ordentligt med skydd från solen.
Det har fungerat för mig iaf.
 
Förvara gasolen i bagageluckan och Aldrig inne i bilen! vid en olycka är det säkrare att gasolen finns i bagageluckan i bilen... "do the math" (Fått rådet av en Brandman, i vissa länder är det t o m förbjudet att ha lösa flaskor gasol inne i bilen.)

Mvh troswe
 
Kan bara utgå från hur jag själv har gjort, och då har jag lagt tuben under sätet eller sett till att inte direkt solljus kan komma åt den så den har ordentligt med skydd från solen.
Det har fungerat för mig iaf.

dito, har aldrig vållat något problem för mig. Jag har alltid en liten toppmonterat brännare, mindre gryta och en liten gastub i bilen för varm dryck mm (dock skyddade för värmestrålning genom bilfönster etc). Reservhjulsbaljan är ett bra tips då detta utrymme kyls underifrån och är ganska väl isolerat från värmestrålning i kupen.
 
En helt ny tub är olämplig att förvara i ett utrymme som blir en bit ovanför 50 grader.Den trycks ut typ hydraliskt, en använd har lite säkerhetsmarginal utrymmesmässigt.
Sedan när man kommer förbi 60-70 grader så börjar även en halvfull tub trycka sönder skalet

Tänk på att om en tub spruckit och läckt ut gas i t.ex ett bagageytrymme...sen öppnar man luckan...med fjärrlås eller så..gnistbildning - det kan bli intressant.

Xxargs på forumet har säkert mer kött på benen angående detta.
 
Jag är dock mer orolig för en läckande bensindunk i dom situationer - dvs. när det luktar bensin i bilen...

Volymen i en 230/450 grams tub är inte på långa väg lika mycket som en 5-litersdunk bensin kan läcka ut och dessutom så är gasol-gasen flyktig fort utan att det blir vätska kvar i klädsel och finns det minsta fungerande ventilation i bilen så är halterna snart nere i ofarlig nivå - vilket inte utspilld bensin är då det då det sugs upp i klädsel och gasar under mycket längre tid .

LEL (lägsta explosionsnivån) på ca 2 volymprocent gas för gasolblandning indikerar att gasblandningen i luft kan brinna utan stödeld men är inte samma sak som att det exploderar - dessutom är det ganska trögtänt då blandningen är väldigt mager. Flamfontshastigheten på en förblandad gasolblandning i luft är 0.39-0.41 m/s som högst vid ca 7% utblandad i luft.

Skall man ha fart på sin 'brand' så bör gasolbladningen i luft vara runt 7% och då är innehållet i en campingasoltub för litet med den luftvolym som finns i en bil. - medans man kan uppnå det med en läckande besindunk...

---

Skall man oroa sig så är det var man har sin reservdunk och om den är i plast - använd metalldunk med bra tätning i korken om möjligt - måste säga att biltemas 5 liters 'jeep' -dunk i plåt har fått min bil helt luktfri av bensin för första gången efter att ha haft plastdunkar som vid stående bil alltid har gett en lätt doft av bensin efter ett tag i bilen och som alla har slutat ned att börja läcka och en sprack så att halva innehållet rann ut på bagage-gummimattan (guskelov) och där hade man defintivt sceniariot med elektrisk kontakt som tänder bagagebelysning.

Bensingaser och propan/butangaser har ungefär samma brännegenskaper och man skall vara lika försiktig med bensinspill och gaser som kommer från spillet som gasolgas som läcker från en tub dom få gånger det sker . I det avseende har jag haft 3 läckande bensindunkar men aldrig haft en läckande campingasoltub - och gör man en riskanalys av faktiska fall och incidenter så är det bensindunkar i plast som skulle förbjudas att ha i varm bil sommartid

---

Tuben förvarar man bak i bagaget så att solen ej når denna någon gång under hela dagen - gärna så långt ned som möjligt och solinstrålningsskyddat då det är kallare i botten/reservhjulsbaljan än högre upp.

Tuber som man köper från primus och tex. biltema har en gasbladning som inte bör spräcka tuben tryckmässigt ens vid 90 grader C, men det är bara testat till 55 grader C på fabrik och det kan vara någon per 10000 tuber som inte riktigt håller för den designade trycktåligheten på tuben vid 90 grader.

Alla tillverkade campinggasoltuber _skall_ tåla 50 grader C då man testat till 55 grader C i tillverkningen - varenda tub!!!
 
Ok så då behöver man inte oroa sig så mycket.Mc packlådor i svart metall kan ju närma sig en 70 grader och så , har för mig att dom inte pallar så mycket mera?
 
fortfarande skall man se till att tuberna inte blir varmare än 50 grader, mer än så lovar man inte även om det finns en inbyggd extra marginal uppemot 80-90 grader som fungerar i dom allra flesta fallen - men inte garanterat alla gånger.
 
U(nde)R bilen!

Istället för att ha gas INUTI bilen varför inte ta den ur bilen - det är ju sällan 50 grader i luften utomhus, i alla fall i Sverige. Lägg gastuberna i skuggan under bilen på bra avstånd från varma motordelar - risk för stöld såklart men kanske hellre det än ett jätte-pang. För det handlar väl om då bilen står parkerad - har du över 50 grader i bilen vid färd bör du se över ventilationssystemet (inkl ev AC) i bilen :)

/Patrik
 
En långsam uppvärmning till 60 grader orsakar inte nån supersmäll utan behållaren bänds upp och sprayar ut gas om tuben är ett måndags ex.(xxargs sa det var troligt att dom tål betydligt mera)Faran är om gasen inte hunnit avdunsta och hamnat i obränbara koncentrationer när en gnista kan antända blandingen.


En full gastub som snabbt upphettas till flera hundra grader(läs eld) smäller dock som en handgranat nästan och blåser ut elden..

Prova!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.