Biltema vs. Primus

Hej!

Jag har lite funderingar på detta med gasolkök...
Jag är ren amatörcampare och använder gasolkök under kontrollerade förhållanden vid tältning, vikt spelar inte så stor roll på grejerna.

Fråga 1:

Biltemas gasolkök har ju en behållare i plast som man skruvar in själva gasoltuben i, sedan sitter brännarmunstycket (heter det så?) i plastbehållaren. Om man tittar på t.e.x Primus så verkar själva brännarmunstycket sitta direkt i gasoltuben..Är inte det en mindra stabil konstruktion? Om man bortser från vikt och storlek? Kan det inte vara så att man sätte rlite väl mycket påfrstning på gasoltuben med Primus variant, och det känns lite konstigt tycker jag - elle rär Primus gasol behållare av en mer stabil sort? Biltemas tuber är ju små och tunnna eftersom de sitter fast i plast-behållaren (?).

Fråga 2:
Hur länge håller packningar osv. i liknande tuber (Biltema t.e.x) - jag har en som är ca: tre år gammal - vågar man fortsätta använda den eller ska man byta packning och om det inte går, slänga den och köpa nytt kök?

Tacksam för svar!
 
Det är nog ingen större skillnad i stabilitet. De påfrestningar som sker är ju mest riktade nedåt, och där lär både tub och brännare klara en hel del. Sen tyckte jag att det verkade vara punkteringsbehållare på Biltemas kök, vilket det oftast inte är på Primus, åtminstone inte de senare brännarna. Jag skulle helt klart föredra en brännare som sätts på ventiltub och inte på punkteringstub. Ventiltuberna brukar ha en ganska stadig krage med gängor för brännaren, så hållbarhetsaspekten tror jag inte du behöver fundera på.

Det går oftast bra att byta o-ringspackningar på brännarna själv. Svårt att säga dock hur länge de håller eftersom det beror på användning, miljö, vård och så vidare. Ha som vana att alltid ha reservdelar med så slipper du stå utan kök om en packning läcker.
[Ändrat av MLind 2004-06-04 kl 21:31]
 
MLind; sa:
Sen tyckte jag att det verkade vara punkteringsbehållare på Biltemas kök, vilket det oftast inte är på Primus, åtminstone inte de senare brännarna. 21:31]

Ja, det är liksom en pigg som man skruvar in gasbehållaren på - det trodd ejag att det var på alla...Är det en ventil på typ Primus då istället? Det låter ju kanske lite stbilare.
 
Japp, det sitter en ventil i en krage runt tuben. Ventilen är gängad för ditskruvning av brännare eller andra kopplingar. Fördelen med den varianten är ju förstås att man kan plocka isär ventil, brännare och tub även om gasolen inte är slut. Tror iofs inte att det skulle vara någon skillnad i stabilitet. Problem där ligger nog snarare i tubens diameter, men då finns ju extra benstöd att köpa som går att montera fast i botten på tuben.
 
Man kan köpa en adapter (med ventil) till punkterbehållarna från Biltema så att den går att använda till andra kök.

/Ulf
 
Har nu köpt..

Har nu beställt ett primus Classic trekker med fotstöd från Addnature.com - hoppas det ska funka bra. Känns lite stabilare än Biltema, man kan ju koppla lampa till också t.e.x.
 
Grundfrågan är ju egentligen felställd. Skillnaden mellan de två köken är (som ju påpekats i ett par kommentarer) att det ena använder punkteringsbehållare och det andra behållare med ventil.

Det finns ju andra märken är Biltema som använder punkteringsbehållare (framförallt nere i Europa så är väl Camping Gaz väldigt vanligt). Markill har en "berömd" adapter som man skruvar fast på såna behållare för att kunna använda brännare till ventilbehållare med såna (för att kunna använda de billigare flaskorna). Mig veterligen har inte Biltema nån sådan (som nån påstod), däremot kan man bygga en sådan av Biltemas kök eller lampa. Eller har Biltema tagit fram en sådan? (Tycker att den borde ha diskuterats här ganska flitigt i såna fall, eftersom det finns ett flertal trådar som handlar om att bygga adapter själv.)

Det är alltså primärt ekonomi och tillgång till gasbehållare som styr vilket kök man skall välja, inte stabiliteten.
 
Biltemas brännare funkar

Har använt Biltemas brännare en säsong utan problem. Köpte denna då min gamla primus började läcka i packningen och det var hopplöst att få tag i en ny. Otroligt vilket pris dom kan hålla på sina gasolflaskor.
Har nu gått över till enbart bensin Omnifule vilket jag inte går ifrån i första taget. Kostar en del men jag beräknar en livslängd på 10 år så då är det billigt.
Kul med grejor man har länge, man får så många minnen.

Ola A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilehead Ny Biltema Gasolkök Kök och brännare 53
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.