Biltema vs. Primus

Hej!

Jag har lite funderingar på detta med gasolkök...
Jag är ren amatörcampare och använder gasolkök under kontrollerade förhållanden vid tältning, vikt spelar inte så stor roll på grejerna.

Fråga 1:

Biltemas gasolkök har ju en behållare i plast som man skruvar in själva gasoltuben i, sedan sitter brännarmunstycket (heter det så?) i plastbehållaren. Om man tittar på t.e.x Primus så verkar själva brännarmunstycket sitta direkt i gasoltuben..Är inte det en mindra stabil konstruktion? Om man bortser från vikt och storlek? Kan det inte vara så att man sätte rlite väl mycket påfrstning på gasoltuben med Primus variant, och det känns lite konstigt tycker jag - elle rär Primus gasol behållare av en mer stabil sort? Biltemas tuber är ju små och tunnna eftersom de sitter fast i plast-behållaren (?).

Fråga 2:
Hur länge håller packningar osv. i liknande tuber (Biltema t.e.x) - jag har en som är ca: tre år gammal - vågar man fortsätta använda den eller ska man byta packning och om det inte går, slänga den och köpa nytt kök?

Tacksam för svar!
 
Det är nog ingen större skillnad i stabilitet. De påfrestningar som sker är ju mest riktade nedåt, och där lär både tub och brännare klara en hel del. Sen tyckte jag att det verkade vara punkteringsbehållare på Biltemas kök, vilket det oftast inte är på Primus, åtminstone inte de senare brännarna. Jag skulle helt klart föredra en brännare som sätts på ventiltub och inte på punkteringstub. Ventiltuberna brukar ha en ganska stadig krage med gängor för brännaren, så hållbarhetsaspekten tror jag inte du behöver fundera på.

Det går oftast bra att byta o-ringspackningar på brännarna själv. Svårt att säga dock hur länge de håller eftersom det beror på användning, miljö, vård och så vidare. Ha som vana att alltid ha reservdelar med så slipper du stå utan kök om en packning läcker.
[Ändrat av MLind 2004-06-04 kl 21:31]
 
MLind; sa: