Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare

hej!
nu ligger två val för mig när det gäller kök. det ena är Primus ETA power EF
och det andra är traniga 27-3 ha med gasbrännare.

för och nackdelar vill jag höra.

båda verkar vara stabila.
 
Bägge är bra val

Vill du ha en 2 liters eller två enliters kastruller? Vikt och prestanada går på ett ut men packvolymen borde vara lite större på primusen.

Thure
 
Om Primusköket har värmeväxlare så skulle jag hellre ta Trangia.

Detta efter att ha läst en sammanställning av några test rörande utsläpp av kolmonoxid vid användning av olika brännare och kastruller. Värmeväxlarkastrull ger ca 10 ggr högre utsläpp...

...en av undersökningarna kommer från norska Sintef.

//J
 
Inte riktigt samma men ganska nära.

Hej
Jag har en eta power MF. Skillnaden är väl bara brännaren mot ett EF har jag för mig. Men jag kan säga att jag är mkt nöjd med funktionerna på det. Både till sommarbruk med gas och vinterbruk med bensin. Har kör med den två sommarsvängar och kockat åt tre personer. Funkat klockrent, korta koktider osv tack vare värmeväxlaren på stora pannan. Jämfört med det gamla toppmonterade köket jag använt tidigare är det ett jättelyft.


Det negativa jag kan se är tex storleken. Blir en riktig klumpeduns med väskan som följer med, men den behöver man ju inte ta med om man inte vill..
Sen är ju stekpannan en skämt. Jag har oftast med mig en primus gourmet stekpanna då den är betydligt trevligare.
Tycker det är ett rackel när man ska klämma fast brännaren i "underredet". Råkar man fumla till det och stöta till brännare uppifrån nä man ska ställa net kokkärlet lossnar brännaren och man får börja om från början.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Gå in på en affär som säljer båda modellerna du är ute efter och känn efter. Känslan är viktig, funtionerna och kvaliteten är nog likvärdig mellan dessa två antar jag.

Med vänlig hälsning, Roger L
 
Hur stora kärl behöver du oftast?
Som ung packade jag gärna trangiat i 2,5l kastrullen. Numera begränsar jag mig. Inte bara lättare utan även rimligare grytstorlekar för en och två mannaturerna.
Gourmestekpannan är brukbar, orginalen är oftast ett skämt.
go tur
 
eftersom jag går mycket själv numera så vill jag inte ha nått stort kök. utan ett kök som jag kan laga mat på när jag är ute.
helst grytor på en liter.
även om jag nu ska lämna frystorkade maten o gå över på svensk husmanskost på turerna.
så det ska köket klara av.
 
har också ett eta power mf. Håller med om att det inte är speciellt fältmässigt, väldigt mycket fipplande och onödigt krångligt motage jmf trianga.
Gör som jag, köp ett trianga snart! :)
 
Om Primusköket har värmeväxlare så skulle jag hellre ta Trangia.

Detta efter att ha läst en sammanställning av några test rörande utsläpp av kolmonoxid vid användning av olika brännare och kastruller. Värmeväxlarkastrull ger ca 10 ggr högre utsläpp...

...en av undersökningarna kommer från norska Sintef.

//J

Låter lite märkligt. Förbränningen sker i brännaren och när lågan når värmeväxlaren har förbränningen redan skett. Har du någon länk till någon undersökning? Jag är nyfiken. Sökte lite själv på Sintef men hittade inget. Jag är inte någon stjärna på att söka iofs...

thomas
 
Halten

CO i förbränningsgaserna påverkas av om man har kastrull eller inte samt av vindskydd, luftflöde bränslet och bränsleflödet i förhållande till lufttillförseln, brännarens konstruktion och skick etc.

Men hur mycket måste man förstås mäta upp. CO är en farlig gas men normalt inte om man använder sitt kök ute i friska luften. Inne i ett tält kan det bli farliga nivåer liksom i snöka.

Skulle också gärna läsa de rapporter du nämner.

Thure
 
CO i förbränningsgaserna påverkas av om man har kastrull eller inte samt av vindskydd, luftflöde bränslet och bränsleflödet i förhållande till lufttillförseln, brännarens konstruktion och skick etc.

Men hur mycket måste man förstås mäta upp. CO är en farlig gas men normalt inte om man använder sitt kök ute i friska luften. Inne i ett tält kan det bli farliga nivåer liksom i snöka.

Skulle också gärna läsa de rapporter du nämner.

Thure

sintef.no

Sök på det norska ordet, kullos. EDIT: fick ingen träff märkligt nog eftersom sammanstllningen i tidningen vildmarksliv säger att man ska söka på detta ord.

Ska ta reda på exakt var publikationerna ligger och återkomma med en länk....

...uppmätt är ca 10 ggr högre halter med värmeväxlare, detta eftersom lågan kyls av betydligt mer vilket leder till ofullständig förbränning.

I tidningen vildmarksliv finns en genomgång av ett antal incidenter de senaste åren, kombinationen whispelite och Eta-kastrull med värmeväxlare återkommer oftast...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.