Gängstorlek gasol för äldre primuskök

Hej

Har köpt ett äldre primuskök på Tradera, modell "camping" med två brännare.
Jag undrar om man fortfarande kan köpa de klassiska blå metalltuberna för gasol? Och om gängan (som verkar vara M14) fortfarande är gångbar för kopplingen mellan gasoltub och slangen som går till köket?
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    217.9 KB · Visningar: 6,588
Ja allt inom gasol är standard och tuberna finns på macken. Det är bara 2010 som utgått (försvann runt 83-85 nångång) men dom andra finns fortfarande. Köp en billig tub på Blocket eller Tradera och byt till en full på macken om den inte är det, jag har för mig att nya tuber är ganska dyra.
 
Om det är ett gammalt kök kanske du ska trycktesta det innan avresa, ett läckage kan ge en obehaglig överraskning...

/M
 
Det finns flera blå gasolflaskor som utgått ur retursystemet. Dom som finns kvar är nog 2000, 2006, 2012.
Jag har en flaska som heter Primus 2005 och den vägrar dom fylla på/byta in.

Gummipackningen (O-ringen) som sitter vid gängan kan vara värd att byta då gummit torkar med åren.

Bra länk http://www.gasol.nu/

/Per
 
Ah - bra tips Granbom.
Tips på hur man enkelt kan göra det själv?

Nej, tyvärr men husvagnars gasolsystem läcktestas väl regelbundet så hör med någon som säljer husvagnar.
Packningen mot tuben är väl mest utsatt men även andra rörkopplingar och ev. slangar kan vara i dåligt skick.

/M
 
Det är ju ett bra tag sen jag sysslade med gasolhantering så jag kände bara till att 2010 hade utrangerats.

Avdelning "värdefullt vetande":
Det går mycket bra att slanga över gasol själv till utrangerade men felfria pavor om man vet vad man håller på med (och har tillgång till svarv så man kan göra flaskadapter, som inte finns att köpa utan backventil).



*nu kommer "vän av ordning" att gå i taket,,,,,,,,,,,,*
 
Det viktigaste av allt är att inte fylla mer än stämplade fyllningsvikten - dvs väga ofta under fyllningen.

propan sväller mycket vid uppvärmning och vid ca 55-60 grader så har den flytaden delen i en fabriksfylld flaska svällt ända till kran på flaskan utan någon som helst skvalputrymme kvar - värmer man mer så går antingen säkerhetsventilen och om den inte fungerar - flaskexplosion likt en granat...

Bara så att ni vet vad ni leker med... med kunskap så kan man hantera farliga saker säkert och med god marginal - medans med okunskap så kommer allt för många i livsfarliga situationer och livsfarlig hantering som om de vore målsökande robot som söker efter faran...
 
Sen en annan aspekt på att fylla själv, se till att flaskan är TOM innan du fyller den första gången för det händer att det finns olöslig bottensats i form av vätska kvar fast flaskan slutat "fisa". I så fall, full så det blir lite tryck, vänd flaskan uppochner och blås ut soppan.
En fulvariant som faktiskt är riktigt smidig: släng ner tomma flaskan i frysen några timmar och ställ "förrådsflaskan" i solen, då vandrar gasolen över snabbt och smärtfritt sen. Den varianten körde vi med när vi "toktömde" stora flaskor över till små i skärgården vid macken.

*detta är vid det här laget preskriberat*
 
'vätska kvar' ...hmm måste vara vatten kvar från när flaskan provtrycktes och inte torkat flaskorna med lite värme och vakumsugning efteråt. - ganska dåligt tycker jag om det är så.

vet att det kan komma rostflan och annat skräp när man vänder på tuberna och detta kan göra att ventilerna inte vill täta ordenligt efteråt. kan vara bra att sätta någon filtertuss i slangen/adaptern så att skräp från givartuben inte går till mottagartuben och sabbar dess ventil och ev. kranar innan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.