mängd gasol

Vad ska ni laga, hur ska det tillagas?
Är det vatten som ska kokas upp för att frystorkat ska få svälla och värmas, eller tänker ni ta med potatis ut och koka?? Det drar lite olika..

Kan du vara snäll och komplettera med mer info, så kan vi ge ett bättre svar!

För mig så drar jag inte mycket gas, har en kaffepanna jag värmer vatten i över stickor och strån, allt för kaffetarmen suger, och i kaffepannan kan man värma annat åxå!
 
Beror helt på vad för typ av mat du vill laga, men räkna ca 10 gram gasol per 0.5 liter vattenuppkok under lock i kav lugnt väder.

Om man räknar med 50 gram om dagen (5 * 0.5 liter vatten till kok för 3 varma portioner och två kaffepauser) och person så behövs för 4 personer och 7 dagar 6 st 227-grams flaskor (väger 330 gram styck vilket ger en vikt av ganska exakt 2 kg för 6 flaskor)

(skall man elda i samma grad med T-sprit så behövs minst 3 kg T-sprit för samma energi som gasolen ovan)

Just biltemas CP250-flaskor har ingen kyltålighet - det är i stort sett ren butanblandning (66% n-butan och 33% isobutan) och även om dessa brännare är lågtryckbrännare så tappar man farten betänkligt om tuberna blir kalla ned åt +5 grader och lägre

trangia med gasol är väldigt effektiv för att vare ett kök utan flänsar på grytan och där räknar jag med ca 7 gram gasol per 0.5 liter vattenuppkok (trangia 27) i kav lugn med lock och ca 10 gram vid ganska hård blåst (den gör skäl för namnet stormkök!) en sådan där större kök som biltemas är sällan bättre

[kollar - då jag har en likadan biltema kök, den är helt OK att laga mat på - så länge man inte behöver bära på den någon längre sträcka]

Jo den tog ganska exakt 10 gram för 0.5 liter till uppkok under lock, kav lungt, startemp ca 15 grader, grytdiameter 18 cm. - den har ganska vid brännarring vilket gör att grytor med 13-14 cm botten är minsta laget och du kan inte dra på fullt utan att lågan går upp lite efter sidorna.

En långsam sjudning under lock tar inte speciellt mycket gas (lågan är så neddragen att den nästa slocknar och det kokar ändå om det är helt vindstilla medans vid blåst kan det dra hur mycket gas som helst)

En sak som kan sabba alla beräkningar är blåst, som kan både dubbla och 3-dubbla förbrukningen eller tom göra matlagning omöjligt - så på det här köket måste man ha någon form av vindskydd om det blåser.

Det är viktigt med lock på grytorna under uppvärmning, kokning och sjudning om man vill spara gas - när temperaturen är 70 grader och uppåt i vattnet så avgår det väldigt mycket värme som ånga om ångan kan smita/blåsa iväg lätt, ett lock hindrar det och kan minska värmebehovet till ca 1/4-del på lågan för samma kokbubblorstorlek i jämförelse eldning utan lock.

träna och laga mat med köket hemma och väg tuberna före och efter, ett tag så att du vet hur den fungerar - innan... det skall man göra med alla kök innan man reser iväg.
 
Kan vara värt att notera att för att göra mat till 4 personer så behövs rätt stora grytor nästan vad man än gör.. Och på så många så tycker jag lätt man kan kosta på sig att ta med 2 kök.

Personligen tror jag knappast att man eldar upp en 220grams tub per dag, och iofs beroende på kök men det kan vara värt att ta 450grams tuber istället så blir det mer gas per både krona och gram, och hälften så många byten och halvtomma gastuber. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.