vilken av dessa trangia brännare är bäst?

fråga A:
vilken av brännarna på bilden är bäst? den vänstra står det "primus" på och den högra "EPI gas & trangia"

fråga B:
varför?

 
ta den vänstra tycker jag. själv så använder jag den vänstra som du ha på bild och tycker den funkar riktigt bra.
 
Den vänstra levereras med Trangia bl a. Själv har jag en och den fungerar prima. Primus gör att om du skulle behöva service på den så kan du få det här i landet. EPI gör många grejor men jag vet inte vem som är agent, håller service..... I ett svalt klimat som vårt gör förvärmningsslingan en rejäl skillnad.
För vinterbruk räcker ingendera då bör du bruka flytande bränsle, bensin eller fotogen, det kräver en annan brännare.
 
Även den högra har en förvärmningsslinga. Den slingan är dock mindre och sitter inte lika mycket i lågan.

Vi har båda varianterna på scouterna och jag tycker de är ganska jämbördiga.
 
Skyddad mot vad? Det som är innanför den där metallflätan är en rätt klen slang, våra scouter hade hål på en sån genom att ha en hög Sieverst-flaska stående för nära köket... Och man ser ju inte på den om slangen är skadad.
 
jag skulle i allafall föredra metallspunnen slang ala primus. slangen har dessutom roterbar koppling mot kran som gör att den inte håller på att streta eller försöker vrida ikull en högre gastub, kan inte av bilden avgöra om den högra brännaren har något liknande - ser ganska stumt inspänt ut och då får man gärna vridande och uträtande effekt om vridande mellan gastub och slang tas upp av slangen

dessutom tycker jag metalkrimparna runt slangen på högra bilden är på tok för klena och är inget jag skulle vilja 'testa' om man vätskmatar brännare i kyla och det börjar stötkoka i förgasaröret och som reflex drar man felaktigt till gaskranen (istället för att bara vända tuben till upprätt läge) - med metallspunnen slang ala primus och breda krimpningar så _vet_ jag att det håller för felaktig hantering inkl gas-stötkokkning med tilldragen kran (har själv upplevt det - slangen rycker i spasmer och trycket är säker bra bit över 30 Bar), men den högra brännarens nästan trådomlindad slanginfästning skulle jag inte lita på det...

Är den högra för övrigt CE-märkt övh. då i allafall vissa minimidata på säkerhet måste uppfyllas?
 
Senast ändrad:
den vänstra är bara stämplad, eller rättare sagt graverad, med "primus". det står inte trangia eller något annat överhuvudtaget på den.

vilket kan tyckas lite konstigt, vad jag förstått är det just denna brännare trangia själva säljer.

på den högra däremot står det trangia, även deras logga finns med, så den borde väl ha sålts genom trangia..? men mitt på den cromade delen står det däremot; EPIgas made in england.
ingen av dom har någon CE-märkning eller liknande.

den vänstra har en klart kraftigare slinga för förvärmning.

den vänstra´s slang går som någon skrev att snurra (vrida) vid infästningen till flaskan. går inte på den högra.
 
Trangia-primus brännaren är jag tämligen säker på att den har gått igenom olika godkännande - den stora lösa plåtskivan är resultatet av kraven som finns då underlaget som köket står på inte får gå upp över en viss nivå. Utan plåtbrickan och med luftglipan som blir utan bricka så var det tydligen för mycket strålningsvärme nedåt från lågan... som kanske bekant så ger gasollåga mycket strålningsvärme från själva lågan när den brinner.


Är ganska säker att man kan få ut en tillverkardeklaration från Trangia eller primus om man begär det - mer tveksam på den högra brännaren, och bara att titta på hur slangen är inkrimpad med dessa klena krimpar får mig att rysa....



Att det står trangia på brännaren behöver inte betyda att det är en trangiaprodukt - utan texten troligen indikerar att den är avsedd för trangia-köket
 
Den högra är den första gasbrännaren

Jag har haft båda. Den högra brännaren är den första originalbrännaren som släpptes. Den fungerar alldeles utmärkt och det var inga problem med slitage på slangen heller. Den är något lättare än den senare varianten som säljs idag. Jag sålde den av helt andra skäl än att jag var missnöjd med den.

Trangia bytte ganska snabbt leverantör till Primus som levererar de som säljs idag. Den brännaren är tyngre men sprider lågan lite bättre och jag upplever det som att effekten är något högre i den. Den sitter också lite bättre i köket.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.