Gasol: Primus, MSR Isopro, eller...

Visdomen,

vilken gasol funkar best till gaskök (Sarek / september)? Vad är skillnader mellan olika leverantörers gasoltuber (butan/propanblandning, iso-...?)

Jag tänker att sluta med T-röd och satsa på gaskök typ primus alpine titanium), titankastrull med MSR heat exchanger.

Tack för svaret,
Lukas

Lekmanasvar

Är ju ingen expert men butan funkar dåligt när det blir lite kallt - då är det bättre att ha butan/propan blandning.

Finns det isopropan oxo?

/Christer G.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Iso...

MSR skriver på hemsidan:

"An Isobutane Seminar
Different fuels in a mixed fuel canister burn at different times over the life of that canister, beginning with high pressure propane and ending with lower pressure fuels like isobutane and n-butane. Canisters containing isobutane, like MSR's IsoPro will consistently perform at a higher level throughout the life of the canister than fuel mixtures containing n-butane. This is because isobutane has a higher vapor pressure than n-butane... 80/20 blend of isobutane and propane outperforms regular butane/propane mixtures."

Primus gasol - Gasblandningen lär vara 35% propan och 65% butan.

Som alltid med alternativ: jag måste välja... Men vad? Finns det skillnader i praktiken?

Lukas

Har provat en del olika märken och den jag gillar mest är just MSR's gas. Vet att det iallafall finns två andra märken som har blandningen 60/40, fast det står helt stilla i huvudet just nu. Ska tänka ett tag.

Pack

de små röda

MSR's Isopro lär ha ett lite högre tryck i behållaren än de andra fabrikaten, det är bla därför den funkar i lägre temp än de andra. Deras Isobutan blandning är det bra drag i och jag har använt den ner till -15 utan några som helst problem. Det är omöjligt att få liv i en stor primus behållare vid den tempen om man inte värmer den först men då tar propanet slut fort och man har en ca 70% full men värdelös behållare.
Även sommartid funkar de stora behållarna dåligt, de har ett ganska lågt tryck när man tömt halva och det blir följdaktligen dåligt med drag i spisen.
Jag tycker Isopro gasen funkar bäst (har kört primus och coleman) och blir på så sätt drygast. Vi är två st som tillsammans gör av med ca 50g gas per dag för 3 st måltider.
Nackdelen med de små behållarna är att det blir lite högre totalvikt jämfört med de stora. Det uppvägs dock av den högre effektiviteten så jag tror det jämnar ut sig men det är svårt att räkna på.

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips