Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder)

Hallå alla.

Fick hem min gb-74 gasbrännare idag.

Har funderat lite på om jag nu ska börja använda UL-trangiat istället eller om jag skulle försöka göra upp hål i det fina gamla Trangia 25 från ~65 som jag har. Har haft ett litet dilemma: Tycker det gamla köket har så fin patina, samtidigt ville jag egentligen inte göra åverkan på det. Men tycker det är betydligt robustare i godset jämfört med dagens som känns ganska veka och tunna. Och självklart väger det gamla mer, men det bekommer mig inte.

Men det blev trots allt så att jag tog upp hål i det gamla köket.
Hade en dremel (nåja, nån billighetskopia) till min hjälp.
Förde först över hålets form från det nya köket via en mall på papper som jag klippte ut och ritade upp.
Borrade sedan upp hål runtom (hade för mycket marginal här så det var mycket material att slipa bort sen), sedan kapade jag mellan dessa runtom med kapskiva. Försökte sedan slipa upp hålet med sliphuvud i sten men det gick inget vidare (det splittrades :D ) men en dorn/graverspets med diamanthuvud gjorde jobbet och åt igenom metallen hur fint som helst. Råkade slinta lite dock. Formen på hålet blev inte helt 100 men bra nog. Gradade självklart av kanterna, som faktiskt blev mjukare än på det nyare köket.

Nu jobbar jag inte i plåtverkstad vilket är en jävla tur, men blev rätt nöjd ändå, första gången jag gör ngt sådant. Metallspån i hela köket sen såklart. Här kommer lite bilder :)
 

Bilagor

  • 20170121_135611.jpg
    20170121_135611.jpg
    44.7 KB · Visningar: 2,550
  • 20170121_140239.jpg
    20170121_140239.jpg
    44.8 KB · Visningar: 2,534
  • 20170121_140442.jpg
    20170121_140442.jpg
    41.5 KB · Visningar: 2,480
  • 20170121_141129.jpg
    20170121_141129.jpg
    47.6 KB · Visningar: 2,508
  • 20170121_150839.jpg
    20170121_150839.jpg
    41.7 KB · Visningar: 2,482
  • 20170121_150947.jpg
    20170121_150947.jpg
    43.8 KB · Visningar: 2,617
Snyggt jobbat! Man kan använda kapskivorna och skära upp hålet istället för att borra, gäller bara att vara stadig på handen och ta lite pö om pö... Kommer inte göra något hål i mitt gamla Trangia 27 kök, vill ha kvar originalet! :) och något nytt komplett 27 kök kan jag inte riktigt motivera eller övertyga mig att köpa, så kanske blir det bara en ny underdel... för gastillsatsen är grym till Trangia. Men kör numera bara med bensinkök nu!


Mvh troswe
 
Snyggt jobbat! Man kan använda kapskivorna och skära upp hålet istället för att borra, gäller bara att vara stadig på handen och ta lite pö om pö... Kommer inte göra något hål i mitt gamla Trangia 27 kök, vill ha kvar originalet! :) och något nytt komplett 27 kök kan jag inte riktigt motivera eller övertyga mig att köpa, så kanske blir det bara en ny underdel... för gastillsatsen är grym till Trangia. Men kör numera bara med bensinkök nu!


Mvh troswe

Tack, allt för vänligt :)

Jo jag funderade först på att enbart köra med kapskivorna men jag var rädd att råka komma utanför och jag ville ha hålet så nära originalet som möjligt...så det blev att jag fegade lite...:)
Jo det kändes lite som helgerån att göra hål i det gamla fina köket. Lite som att gå in och skita på prediksstolen i kyrkan..:p
Men det ÄR mitt brukskök och jag kör mest med det eftersom jag vill spara det nya i mint condition så mkt det bara går. Använder det bara de gånger jag behöver två flammor samtidigt. Så på nåt vis är det ändå rätt.

Noterade en markant skillnad i lufthålens placering i förhållande till "öronen" för strapen mellan det gamla och det nya köket, därför blev det att jag tog upp hålet på motstående sida istället. Spelar ju ändå ingen roll. Hur gammal är din 27:a förresten?
Är så jäkla nöjd med att jag fick tag på ett så gammalt kök. Kolla glansen på det bara. Det har varit med om mycket. Märkningen på undersidan av brännaren skvallrar om åldern (TAB).
 
Tack för den här tråden. Den gjorde att jag gick in på Friluftsvaror. se för att drägla lite över gasbrännaren som jag tänkt köpa så småningom och de visade sig ha 30% off nu så jag slog till.;)
 
Skulle vilja, men nån måtta får det vara. Jag har ju mitt rostfria Tatonka. Kände faktiskt inte till Duossal förrän jag läste om det här.
 
Skulle vilja, men nån måtta får det vara. Jag har ju mitt rostfria Tatonka. Kände faktiskt inte till Duossal förrän jag läste om det här.


Köp! Du kommer ångra dig resten av ditt liv annars :) Det är det bästa Trangia, ja någon, kommit med :) Seriöst, köp. De lade ner produktionen 2007-08 och du kanske aldrig får chansen igen! Gb-74 går på 419:- just nu förresten.
 
Bra jobbat! Du kommer aldrig att ångra det där slöjdandet!

Jag gasanpassade mitt gamla T27 för många år sedan - men ditt hål blev klart mycket snyggare! En bild bifogas från när jag höll på och experimenterade med butangasadaptrar för cassette-behållarna, och så en med de olika gasbehållaradaptrarna som gör att jag aldrig kommer att vara utan gas till köket - oberoende av vad som säljs lokalt. Den trebenta cassetteadaptern är den jag till slut bestämde mig för var den bästa (=minst dåliga / farliga). Den kan inte rulla! T27 kompletterat med DuoSSAL - naturligtvis!
 

Bilagor

  • Gasadapter - Cassette Gas 07.jpg
    Gasadapter - Cassette Gas 07.jpg
    40.6 KB · Visningar: 2,173
  • Gasadapter - T27 m gasoladaptrar 03.jpg
    Gasadapter - T27 m gasoladaptrar 03.jpg
    77.4 KB · Visningar: 2,161
Fyller på med att Mon Rechaud har tydligen lyckats leta fram fler Trangia 27-7 Titanium. Beställde mitt den 14:e och fick det igår den 20:e efter att det först hade hamnat i Nederländerna. Någon halvblind fransk postarbetar läste "ENSKEDE" och skickade det till "Enschede" i Nederländerna trots att det även stod Sweden så visste han tydligen inte att det är Suede. "Sweden" stod skrivet med liten stil medan "ENSKEDE" var dels skrivet med versaler och skrivet i "bold".

2/1 var de markerade som "Out of stock", den 14:e fanns de "In stock" och jag beställde ett. Efter det var de "Out of stock" igen men tittade nyss och de hade dem "In stock" igen. Om det är svårt att hitta DUOSSAL så är det ändå svårare att hitta Titanium. Priset är rätt högt €129.90 plus frakt €20 men vill man ha ett så får man betala det höga priset.

Verkar som Mon Rechaud dammsuger andra butiker efter Titanium eftersom det växlar fram och tillbaks mellan "Out of stock" och "In stock"!?

http://en.monrechaud.com/titanium-27-7-trangia-spirit-stove.html
 
Bra jobbat! Du kommer aldrig att ångra det där slöjdandet!

Jag gasanpassade mitt gamla T27 för många år sedan - men ditt hål blev klart mycket snyggare! En bild bifogas från när jag höll på och experimenterade med butangasadaptrar för cassette-behållarna, och så en med de olika gasbehållaradaptrarna som gör att jag aldrig kommer att vara utan gas till köket - oberoende av vad som säljs lokalt. Den trebenta cassetteadaptern är den jag till slut bestämde mig för var den bästa (=minst dåliga / farliga). Den kan inte rulla! T27 kompletterat med DuoSSAL - naturligtvis!

Jag får nog säga att jag tycker nog att ditt hål var mer korrekt i formen :) Ditt kök såg gammalt ut, vet du åldern på det? Kom inte trangias gasanpassade nån gång i slutet av 70-talet? Så nån gång före det? Tycker det är roligt när folk kör på med gamla grejer som funkar. Helt rätt tycker jag. Faktum är att trangia är känt även utanför sverige för att de gör "well thought products that lasts a lifetime" som en lyrisk irländare utteyckte det i sin video. Denne man hade många kök men trangiat var det som han aldrig skulle sälja vilken summa pengar man än erbjöd. Jag vet inte om det finns några bättre argument än så egentligen.

Nej jag tror inte heller att jag kommer ångra denna operationen faktiskt. Jag hoppas det iallafall. Det tar emot som fan att börja skära i en sådan antikvitet. Så det var inget jag bestämde på 2 sekunder direkt. Men det kändes som rätt :) ska nog skaffa en gasbrännare till det nya köket å. Tänkte testa en kinakopia jag hittade på eBay :)
 
Bra jobbat! Du kommer aldrig att ångra det där slöjdandet!

Jag gasanpassade mitt gamla T27 för många år sedan - men ditt hål blev klart mycket snyggare! En bild bifogas från när jag höll på och experimenterade med butangasadaptrar för cassette-behållarna, och så en med de olika gasbehållaradaptrarna som gör att jag aldrig kommer att vara utan gas till köket - oberoende av vad som säljs lokalt. Den trebenta cassetteadaptern är den jag till slut bestämde mig för var den bästa (=minst dåliga / farliga). Den kan inte rulla! T27 kompletterat med DuoSSAL - naturligtvis!

Har du någon länk till adaptern eller någon liknande den du visar på bilden förresten? Vet inte riktigt vad jag ska söka på men det lär ju vara en 7/16 i ena änden. Jag kollade på en sådan 227gr behållare på biltema men det står inte vad det är för anslutning på den. Det var ju dock en viss prisskillnad, en sådan kostar 19.90 på biltema och en vanlig behållare 230gr med 7/16 gänga går på 39:90 så det är ju dubbla priset. Något speciellt man skall tänka på när man använder en sådan? Vad gäller vanliga behållare med 7/16 skall man ju inte vända de uppochner eller tippa dem men din ligger på sidan...?
 
Först:
TACK nilsanders för tipset om mon rechaud - där hittade jag äntligen LmF-sporken kopierad i rostfritt! Har letat ytligt i åratal (inte för att bära på utan för att ha i bilarnas handskfack) så jag beställde omedelbart fyra stycken. LmF i titan är ju löjligt dyrt overkill och LmF i plast är ju löjligt ömtåliga och de går därför oftast bort! Tack!

OK;
Innan jag svarar på din fråga Peter - så väljer jag att klippa in ett citat från master himself XXARGS som klarlägger en del bakgrundsdata:
vilka varianter av anslutningar stötte du på egentligen?
Det finns egentligen bara 4 sortes anslutningar som används i någon större omfattning:

punkteringsbehållaren som borde varit borttaget ur marknaden för flera 10-tal år sedan med tanke på att folk för ofta klantar sig med den när dom skruvar bort behållaren innan den är riktigt tom och det som är kvar sprutar ut.

lindal, primus eller även kallad 7/16-gängan är förmodligen den typen som har allra största spridningen världen över bl.a tack vare primus, och som också används som standardanslutning i väldigt många adaptrar för andra anslutningstyper.

sedan har man CP250-anslutningen som har växt från ingenting till mycket vanlig i asiatiska delen av världen (och är numera vanlig även i sverige).

sedan kommer man till den som ofta bruka strula till det när man reser i europa - i franska Campingaz försäljningsområde, med deras anslutning 'easy click' - som finns i alltför många delar i främst sydeuropa, om man har ett primusgängat kök med sig och försöker hitta behållare till det...

sedan har coleman ytterligare ett antal egna anslutningar som inte är så vanliga, åtm. i sverige och europa, men kanske mycket mer vanliga i en bondhåla i USA...

absolut vanligast, och mest spridd internationellt, är primus-lindal-7/16-gängan och dess gasbehållare.
---
mer om olika anslutningstyper kan man se en bit ner i följande länk:
http://zenstoves.net/Canister.htm

mer om mina adaptrar kan du läsa här
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75348
och den där trefoten som gör att vi sommartid enkelt kan köra på dom billiga (på grund av de globala produktions-volymerna?) CP250 butangasflaskorna finns för närvarande att få såväl från Amazon som från AliExpress m.fl. ställen. Kostar några dollar. Googla på Three-leg adaptor

Dom andra två, för punkteringsbehållare resp. Campingaz click-behållare finns bl.a. hos Globetrotter.de
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larran Modifiera Trangia X2 till "standalone" Kök och brännare 6
insco Modifiera trattbrännare till hattbrännare Kök och brännare 17
titantomten Modifiera Optimus Hiker ??? Kök och brännare 16
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
sajberjohan Modifiera gryta Kök och brännare 2
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
tordan69 Modifiera Trangia ? Kök och brännare 3
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
muskifjordi Gängstorlek gasol för äldre primuskök Kök och brännare 11
olasy Koppla engångsgasflaskor till äldre gasolkök Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.