Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jösses. Att ni två bara orkar.

Låt nu tråden återgå till vad den handlade om. Vad har ni för favoritknivar, pojkar och flickor?
OK. Sorry.

Min senaste favorit måste vara en kniv med inbyggd LED-lampa :).

Sandvik 12C27 stål.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min kniv m inbyggd lampa.jpg
    Min kniv m inbyggd lampa.jpg
    34.5 KB · Visningar: 767
  • Min kniv med inbyggd lampa 2.jpg
    Min kniv med inbyggd lampa 2.jpg
    33.2 KB · Visningar: 740
nu bryts ämnet

nu bryts ämnet igen men denna tråd om knivar var så het så jag passar på att ställa en fråga, jag har funderat på att försöka slipa fram ett mindre fulltångeblad av lite 12c27 i ca 3 mm tjocklek, är det ett bra stål till såna blad tänkte mest tälja lite å göra upp eld med kniven. jag är nybörjare på att slipa fram blad så det är mer ett försök. mvh erik
ps. sorry för att jag pajar eran lista här
 
nu bryts ämnet igen men denna tråd om knivar var så het så jag passar på att ställa en fråga, jag har funderat på att försöka slipa fram ett mindre fulltångeblad av lite 12c27 i ca 3 mm tjocklek, är det ett bra stål till såna blad tänkte mest tälja lite å göra upp eld med kniven. jag är nybörjare på att slipa fram blad så det är mer ett försök. mvh erik
ps. sorry för att jag pajar eran lista här
Du pajar absolut ingenting Erik!

Om du vill tälja och göra upp eld med hjälp av kniven så föreslår jag i stället ett kolstålsblad. Vilket kolstål du bör välja är en smaksak som du kan se bl a i vår senaste diskussion.

~Paul~
 
Jag vill bara säga att jag provar alla mina blad och knivar och maskinen kalibreras regelbundet och servas flera gånger per år. Tyvär minns jag inte intervallerna där. Jag har hjälp av en utbildad gube med provtagningen om jag undrar över nåt. Jag ville bara säga det, inte fortsätta diskutionen:).

Seved
 
ok jag täknte försöka göra nått lite mindre typ som fällknivens wm1 eller vad den heter eller ja lite större men lite i det stuket med handtag av syntet och slida i kydex. ska kolla vad nordell har för stål. tack för tippset. mvh erik
 
Var hittar man en LiteNife...? (och vad kostar de?)

/M
Det finns en kille (segador) på Tradera som auktionerar ut dem med jämna mellanrum. Det var på det viset som jag fick tag i mina två. Knivarna tillverkas på licens i Polen.

Kniven är vattentät och lampan lyser rejält starkt. Tillräckligt för att kunna orientera sig med i mörker. Drivs med två AA batterier. Bladet är designat med tanke på mindre vilt.

~Paul~
 
Bilder

Lite bilder på min favvo, VOX PryMate.

Jämför med en för de flesta känd kniv för att få uppfattning om storleken

P1000162.jpg


Detta är den stora skillnaden.

P1000165.jpg


7,2 mm RWL 34:). Micartaskalor och kydexslida.

//PW
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.