Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu mera är det lagligt med dämpare för jakt, dock finns det begränsningar när det gäller vapenklasser, hur mycket det får dämpa samt att det är licens föralla dämpare.

Så den som funderar på att dämpa sin .22:a kan direkt glömma det, det är ett allt för bra vapen för tjuvjakt...
 
Nu mera är det lagligt med dämpare för jakt, dock finns det begränsningar när det gäller vapenklasser, hur mycket det får dämpa samt att det är licens föralla dämpare.

Så den som funderar på att dämpa sin .22:a kan direkt glömma det, det är ett allt för bra vapen för tjuvjakt...

Någon 22a har jag aldrig haft, och det var länge sedan jag sköt med någon. Lite OT i knivtråd, men vad jag läst om ljuddämpare är att de får kulan ur balans. Ungefär som att springa mellan två led med boxare som pucklar på en när kulan passerar genom dämparen. Därför vinglar den lite och man tappar precision. Och det brukar inte vara bra vid legal jakt.
 
OK jag låter bli vapenoljan (och även symaskinsoljan).
Läste på ett forum om Militec-1 VS Tuff Glide.
Finns Tuff Glide och Cloth att köpa någonstans i närheten?
Det finns en kille på Tradera om med jämna mellanrum säljer Tuff Glide. Är inte säker på hans alias men tror att han kallar sig för Warsito.

Personligen föredrar jag trots allt Militec 1 framför Tuff Glide.

~Paul~
 
Hur vanligt är det med ljuddämpare vid jakt? De brukar försämra precision en hel del enligt vad jag läst på olika håll. Tror aldrig jag läst att de inte skulle påverka negativt.
Tjuvjakt så klart, men vid laglig jakt eller sportskytte, förekommer det?

OT
Om monteringen av ljuddämparen är professionellt gjord så kan precisionen många gånger förbättras på vapnet.
Har några vänner och bekanta som har monterat ljuddämpare och de är alla helnöjda, ingen har klagat på försämrad precision på ditt vapen hittills.

Kommer att montera dämpare jag också, bara jag kan bestämma mig för vilken jag vill ha. :)

PS
En ljuddämpare är inte så gångbar vid tjuvjakt. Den ökar vikten mer än den sänker ljudet så det är inte värt det för de flesta.
 
Glöm www.jannesjaktovapen.nu vad gäller Militec-1!

Ringde för att beställa.
En Jan-Erik svarade och det blev mycket prat och (bort)förklaringar till varför han inte kan sälja Militec JUST NU!?!
Han tyckte att jag skulle beställa från USA ("det blir lika billigt som att köpa av mig ...") och jag uppmanade honom att ta bort annonsen från hemsidan tills han kan leverera, för det vet han inte när/om det kan bli.
 
Ringde för att beställa.
En Jan-Erik svarade och det blev mycket prat och (bort)förklaringar till varför han inte kan sälja Militec JUST NU!?!
Han tyckte att jag skulle beställa från USA ("det blir lika billigt som att köpa av mig ...") och jag uppmanade honom att ta bort annonsen från hemsidan tills han kan leverera, för det vet han inte när/om det kan bli.
Hm, mina aningar besannades, tyvärr. Skumt allting!!

~Paul~
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Benchmade 520

2. F1

3. Köper någon billig mora på plats och ger bort vid hemgång.

4. En japansk kolstålkniv inköpt '99 av okänt märke

5. Liknar denna:

knife_251.jpg


Har inte tillverkat den än, letar efter rätt stål. Tänkte helt *host* skamfritt fråga Paul om råd vilka stål han rekommenderar. Kolstål som håller bra skärpa och länge av bra kvalité.
 
Har inte tillverkat den än, letar efter rätt stål. Tänkte helt *host* skamfritt fråga Paul om råd vilka stål han rekommenderar. Kolstål som håller bra skärpa och länge av bra kvalité.
Tack för svaret!

Och så till frågan gällande stålet. Du föredrar alltså kolstål. Personligen hade jag i samband med en jakt-/allroundkniv satsat på rfr. Men det är jag det ;).

Det finns egentligen ingen tvekam om vilket kolstål du i så fall bör satsa på. Eftersom det kommer bli din första kniv så bör du välja ett ganska "förlåtande" stål, m a o Uddeholm 2140 (AISI 01).

Det är ett utmärkt stål med en fin balans mellan slagseghet, eggstabilitet och nötningstålighet. Det är också tämligen lätt att få tag i i vårt land.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.