Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ser ut på Kershaws hemsida som de redan är i produktion (R.A.M. – 1910CKT /CKTST vid en hastig blick). Kul om det kommer på en skandinavisk kniv...
Ja, det skulle vara kul. Men jag tror tyvärr att det kan dröja. Kershaw vill nog suga på godbiten ett bra tag framöver.

På tal om nästa nyhet. Mora of Sweden har ju nyligen kommit ut med en helt ny serie köksknivar. Första anblicken ger en imponerande bild. Att man hade så många modeller och handtagstyper visste jag inte.

Stålet är genomgående Sandvik 12C27. En rolig detalj är att man kan beställa många modeller i två olika hårdhetsgrader: 58 eller 56 HRC. Idén är att knivar som jobbar runt ben och brosk äger ett något mjukare stål för att inte riskera brott eller jack i eggen.

Handtagsfärger: Vitt (nötkött), blått (fisk), gult (fågel), vinrött (vilt), rött (gris), orange (lamm/får). Dessutom den limegröna till allmänheten.

Handtagstyper: Ergonomic-grip, ER-grip, Progrip, G-grip, G1 grip, G2 grip, Unigrip, P-grip,

Antal modeller för köket: 96 (!)

~Paul~

PS Tack för infon och broschyren går till MoS Gunnel Mattsson-Frost!
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Till vardags bär jag på en EKA fickkniv. Den är nog en äldre variant av Classics 6, men min har bara ett blad och ingen sax. Jag har tänkt ersätta den med en SOG Flash 1. Åtminstone till vardags. Till söndags får nog EKA:n hänga med i kavajen.
Verkar vara bra stål i SOGen.
2. Ute använder jag någon billig Mora eller Frost om det är smutsgöra och risk att tappa kniven. Annars har jag en kniv som det står J. Hamne på bladet som en framliden slöjdlärare tillverkat åt mig. Vet annars inget om bladet.
Skaftet är dock lite för kort för mig. Har en SOG Flash II på ingång eftersom jag gillar enhandsöppning. Har en gammal fällkniv med enhandsöppning på som behöver bli ersatt. Det står nog JUNKERWERK SOLINGEN på bladet och man dra ut kaliber 12 o 16 hylsor från hagelbössan med kniven. Bladet låses i både utfällt och infällt läge. Tyvärr är det långa fjäderstålet brutet. Så nu är det upp till bevis för SOG:en.
3. Min Victorinox med en massa funktioner som jag inte har använt. Gillar den för den har förstoringsglas och sax.
4. Har ett par Global, men den stora får jag blåsor av. Den lilla GS3 är suverän och ligger bra i min hand. Fick med någon anordning med små motstående trissor som jag inte vet hur jag ska använda. Knivarna är köpta i Japan. Tips efterlyses. Annars använder jag med en billig kockkniv från ICA (prima nånting) med metallskaft. Den har jag lyckats få hyfsat vass. Gillar balansen.
5. Har läst samtliga inlägg i det här forumet (tog några kvällar) och då fått tips om och sett flera knivar jag kan drömma om.
 
1. Till vardags bär jag på en EKA fickkniv. Den är nog en äldre variant av Classics 6, men min har bara ett blad och ingen sax. Jag har tänkt ersätta den med en SOG Flash 1. Åtminstone till vardags. Till söndags får nog EKA:n hänga med i kavajen.
Verkar vara bra stål i SOGen.
2. Ute använder jag någon billig Mora eller Frost om det är smutsgöra och risk att tappa kniven. Annars har jag en kniv som det står J. Hamne på bladet som en framliden slöjdlärare tillverkat åt mig. Vet annars inget om bladet.
Skaftet är dock lite för kort för mig. Har en SOG Flash II på ingång eftersom jag gillar enhandsöppning. Har en gammal fällkniv med enhandsöppning på som behöver bli ersatt. Det står nog JUNKERWERK SOLINGEN på bladet och man dra ut kaliber 12 o 16 hylsor från hagelbössan med kniven. Bladet låses i både utfällt och infällt läge. Tyvärr är det långa fjäderstålet brutet. Så nu är det upp till bevis för SOG:en.
3. Min Victorinox med en massa funktioner som jag inte har använt. Gillar den för den har förstoringsglas och sax.
4. Har ett par Global, men den stora får jag blåsor av. Den lilla GS3 är suverän och ligger bra i min hand. Fick med någon anordning med små motstående trissor som jag inte vet hur jag ska använda. Knivarna är köpta i Japan. Tips efterlyses. Annars använder jag med en billig kockkniv från ICA (prima nånting) med metallskaft. Den har jag lyckats få hyfsat vass. Gillar balansen.
5. Har läst samtliga inlägg i det här forumet (tog några kvällar) och då fått tips om och sett flera knivar jag kan drömma om.
Intressant läsning. Välkommen till forumet förresten. Kul att du valde den här tråden! ;)

~Paul~
 
Hur har det gått med efterforskningarna vad gäller Millitec-1. Kan man köpa det i Sverige?
Jag fick en liten flaska av en av killarna som jobbar på Knivkompaniet. Någon generalagent finns inte i Sverige, tyvärr.

Närmaste land att beställa ifrån är antingen Polen eller Tjeckien. Det var så jag köpte min första flaska.

~Paul~
 
Kanon! Måste ha skett nyligen eller?

~Paul~

PS Hm, lite tveksam till den sidan. Vågar man???

Hur vanligt är det med ljuddämpare vid jakt? De brukar försämra precision en hel del enligt vad jag läst på olika håll. Tror aldrig jag läst att de inte skulle påverka negativt.
Tjuvjakt så klart, men vid laglig jakt eller sportskytte, förekommer det?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.