Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mcusta och Mr Itou tillverkar en del fina friluftsknivar. Hattori står nog i en klass för sig när det gäller prisvärda köksknivar. Piskar till Globalerna ordentligt :).

~Paul~

Tillbaka från turen till Japan... (och innan jetlagen gått över så blev jag sänt ut på nattjobb. Men så har jag några timmar att surfa på :)

Det var inte mycket tid att leta efter knivar, tyvärr, såg varken Hattori eller någon av de ovan nämnda. Den knivaffär jag hittade blev jag inte så imponerad av. Däremot fann jag en kökskniv i en lanthandel utanför Kumamoto (bild 1) för ca 400 SEK -- den var visst tillverkad av någon lokal smed. Vassare kniv har jag aldrig prövat! Stål och hårdhet ingen aning. Men den är en fröjd att jobba med, speciellt till grönsaker. Ganska lätt och ligger bekvämt i handen. Så jag är mer än nöjd för ögonblicket och tycker den fungerar bättre till vardags än mina annars utmärkta Zwilling 5-star. För tyngre arbeten blir den kanske för vek. Långtidstest får visa hur den beter sig och håller skärpan. Står sig säkert inte mot en KD, men väl för mina behov just nu.

För övrigt fick jag en vattensten (bild 2) till min kniv av en god vän däröver. Hans tips för att få en jämn vinkel vid slipning var att hålla en ätpinne eller liknande under kniven. Fungerar utmärkt. Om stenen blick "bucklig" efter ett tag, är det bara att jämna ut den mot en bit betong eller liknande.

Fick även en avlång konstig historia (bild 3) - styv, rätt tjock och vansinnigt vass. Förmodar att den kan användas till sniderier eller liknande. Nån som vet?

Vad friluftsliv gäller slutar det nog med en EKA Nordic W11. Tycker de flesta japanska jag sett är för klumpiga. Det skulle väl vara en sån där Itou R2 i så fall som du skrev ovan... (*dregglar*) Den hamnade genast på vill-ha-listan. Inte för att jag behöver den så våldsamt, men alltså... jag har ingen platt-TV!

Till avdelningen intressant camping-kniv: såg en ihopfällbar skärbräda (bild 4) med en fullstor kockkniv inuti. Ca 300 SEK i en sportaffär. Smart koncept, men tyckte skärbrädan vägde för mycket. Kniven av tveksam kvalité. Är man lite händig kan man ju alltid göra sin egen skärbräda med en fräs och lägga in sin favoritkniv.. Om man är petig när man hamnar på vandrarhem, vill säga, och vikten inte av så stor betydelse. Tror det fanns en tråd om campingknivar någon gång..

Slut rapport :)
 

Bilagor

  • pb1001.jpg
    pb1001.jpg
    10.9 KB · Visningar: 500
  • pb1003.jpg
    pb1003.jpg
    30.8 KB · Visningar: 503
  • pb1002.jpg
    pb1002.jpg
    9.4 KB · Visningar: 559
  • snowpeak.jpg
    snowpeak.jpg
    33.1 KB · Visningar: 504
Senast ändrad:
Tack för rapporten! Intressant läsning. Tråkigt att du inte gjorde en utflykt till Seki City ;). Grattis till dina förvärv.

Kniven som ser ut som ett stämjärn är med största sannolikhet en sådan som används i samband med tillverkning av japanska träsnitt.

~Paul~

Tack tack:) Tror inte det var sista gången i nippon-land, så jag hoppas det blir en längre resa nästa gång. Då ingår Seki helt klart, nu låg det bara lite för långt bort. Hmm träsnitt, jamen då e julklapparna på plats! :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.