Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK, då vet jag vilken kniv det handlar om. Jo, jag vet att han brukar hålla till på Utrustning.se.

Jag tycker dock att det händer för lite där. Långt mellan inläggen. Har sällan det tålamodet :)

~Paul~
 
OK. Hur använder du Militec-1 till dina knivar?

Har fått tag på Millitec från GB. Det var mycket smidigt. Frakt ingick i priset och de postade flaskan samma dag som jag betalade. Sen behövde posten i GB och Sverige 10 dagar för att leverera, men det är ju en annan historia.
smile_confused.gif


http://www.militec-uk.co.uk/

//mellban
Jag använder den på alla rörliga delar. Inte skydd för själva bladet dock. Det finns bättre grejer. Tänk på att det är bra att värma Militecen något. Den får bättre effekt då.

Kul att du lyckades så smidigt att skaffa den. :)

~Paul~
 
Tänk på att det är bra att värma Militecen något. Den får bättre effekt då.
~Paul~
Hur gör du när du värmer den?
Läste någonstans att man avfyrar sin bössa och smörjer sen in den en andra gång och då får man väl en viss uppvärming.
Det är ju inte så enkelt att avfyra en kniv. Eller...
smile_thinking.gif

//mellban
 
tycker det var lite mkt olika knivsituationer där..

så jag kortar ner det lite..


hemma i köket: nån kockkniv från IKEA

ute : wm1 och f1 (fällkniven)
 
Vill härmed anknyta till en tidigare diskussion gällande Bahco multitänger. Efter mycket om och men så har jag äntligen fått tag i en sådan:

MinBahcomultitng.jpg


Första intrycket är gott. Alla verktyg sitter ordentligt fast utan glapp eller imperfektioner. Den innehåller förutom själva tången (med knipsare, fjädrande, justerbara skänklar):

2. Ett vanligt flatslipat blad med slät egg (75 mm).

3. Ett serraterat blad i samma längd. Båda bladen anlände ganska slöa och därför fick en omgång på Sharpmakern. Därefter har de behållit sin skärpa alldeles utmärkt. Tyvärr står det inte vad för slags stål det handlar om.

4. Korkskruv. Lyckligtvis passar Victorinox miniskruvmejsel i den som hand i handsken.

5. Metallfil. Bra i samband med fiske. Två olika grovlekar finns.

6. Cm-mått på handtaget.

7. Liten skruvmejsel.

8. Stor skruvmejsel.

9. Konservburköppnare i kombination med flasköppnare.

10. Syl.

11. Stjärnskruvmejsel.

12. Infällbar fästögla.

13. Nylonfodral med clips i rfr stål och kardborreknäppe. Fodralet känns gediget.

Jag har använt tången till diverse uppgifter i och kring hemmet och den har funkat väl om än inte helt perfekt. Verktygen tål tuff behandling utan att ta skada. T ex så blev inte stjärnskruvmejseln avrundad trots att den ibland slirat runt i spåret. Knivarna har behållit sin skärpa efter ganska påfrestande skärarbeten med nylonsnören, kartongpapper och ett visst snideri.

Konservburksöppnare är alldeles utmärkt och funkar avsevärt bättre än de på mina Victorinoxknivar.

Korkskruven är också bättre och rejält tilltagen. Ingen fara att man drar av korken m a o.

De andra verktygen funkar också som de skall.

Och så till några minus-detaljer. Tången är rejält tung. Den väger 200 g tillsammans med fånglina i 550 paracord. Fästöglan är tyvärr i vägen för det slätslipade bladet. Man måste vika in den när man skall till att skära. Den är ordentligt trög och utan att kunna dra i den med fånglinan så hade det inte gått att rubba den.

Nästa minus - när man fäller ut ett verktyg så följer de andra med. Det blir i längden jobbigt att behöva putta tillbaka dem varje gång. Korkskruven har en extremt stark fjäder och bryter nästan av fingrarna när man skall fälla ut den.

Avslutningsvis. En bra tång som för 130:- kronor plus frakt måste anses vara något av ett fynd. Precisionen är inte i paritet med t ex Sog, Leatherman och de andra stora aktörerna men stålet är garanterat lika bra och med tanke på priset måste jag konstatera att det trots allt är ett mycket bra köp.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.