Stor ramryggsäck

Jag tänkte investera i en ny ryggsäck och det lutar åt en ramryggsäck. De modeller som verkar intressantast för närvarande är Norröna Recon 125 L eller Bergans Poweframe 3180 (130L). Vore tacksam för synpunkter/jämförelser angående dessa två modeller ! Alternativt om någon har tips på andra STORA ryggsäckar (måste inte vara ram) Mina kriterier på ryggsäck är
1. Den ska rymma minst 120 liter
2. Den ska vara mycket stryktålig
3. Den ska ha sidofickor (gärna avtagbara)
4. Stabilt bärsystem med god komfort
Tacksam för svar
 
Jag har nött en del på min Reconpack nu, jag har den moderna varianten som fortfarande går köpa, det finns även en äldre modell.

Bärsystemet klarar mer än jag klarar att bära, jag har tränat många mil med 60 kilo i den och det är stabilt!
För långa turer när man tvingas bära med mycket mat eller när man skall ha med sig jakt, foto, klätter, jakt och eller utrustning till en hel barnfamilj så är det en ypperlig ryggsäck tycker jag!

Innan denna körde jag länge med en Haglöfs Grönland+packpåse (samma ram som Alaska). Skulle jag jämföra de två så är båda funkis, Haglöfsvarianten är i sig lättare medan Norrönan är stabilare och skönare att bära tungt i.

Samtidigt om man tar bort sidofickor samt topplock på Reconpacken så får man en hyfsat lätt och fortfarande stor ryggsäck liknande Nansen modellerna.

Nackdelen jag kan se med bärsystemet är att åtminstone på min så lossnade bulten som håller fast midjebältet mot ramen några dagar in i en Sarekvandring, som tur var så hittade jag alla grejorna och kunde skruva fast dem igen, men det känns som Norröna inte riktigt tänkt igenom just detta då jag har en kompis som råkat ut för samma sak (en annan modell fast samma - synchroflex bärsystemet).
Så köper man denna dyra ryggsäck rekommenderar jag att åtgärda detta problem direkt efter inköp, antigen med locktite eller ett körnslag.
En annan nackdel jag råkat ut för är att öglorna som sitter fast i dragkedjorna till sido samt topplocksfickorna har lossnat, så dessa har jag behövt göra om/knyta fast nya igen.
Båda dessa sakerna sänker min totalsyn på säcken rejält, men skulle jag köpa en ny stor ryggsäck i dag så skulle jag likväl köpa samma modell.

Största skillnaden mot Bergans Powerframe skulle jag säga är att Powerframens midjebälte är mycket större/klumpigare, jag har dock enbart sett den i affär.

Jag vet inte vad du tänkt använda ryggsäcken till, men mitt tips är att köpa från en affär som har båda och be att få prova dem med åtminstone 25-30kg last för att känna vilken som passar just dig bäst.

Eller göra som en del andra händiga personer här på utsidan, sy din egen :)

/Urban
 
Tackar urar för tipsen. Jag prövade faktiskt båda säckarna i veckan med cirka 30 kg i och de båda kändes bra. Men lade märke till just detaljen med höftbältet på Norrönan den såg inte helt stabil ut. Som du nämnde verkade Powerframens höftbälte stabilare men i övrigt tyckte jag båda säckarna utstrålade kvalite !
 
Måste tillägga/förtydliga att jag tycker att Norrönans höftbälte är mer än stabil för 60kg (mer än jag vill bära), bergans höftbälte verkar i mina ögon bara vara klumpigt.
Men som sagt, det är nog den största skillnaden mellan dessa två säckar och välj den du gillar bäst!

/Urban
 
Har en annan Norröna ramsäck: Beito 110l. Tror det är ungefär samma bärsystem som recon. Mycket nöjd med bärsystemet. Har burit uppåt 50 kg i fjällen. Förutom att tyngden är i största laget klarar säcken ledigt sådana tyngder. Det enda jag var missnöjd med är att sidofickorna sitter fast i hålband med resår och knapp. Resåren sträcktes ut, men det åtgärdades med lite hemmapul och extra rem. På Recon sitter de väl med dragkedja. Säkert bättre.
Beiton med extra båge och en packpåse skulle nog också funka. Blir över 135l. Lättare att anpassa om du skall bära mindre.

AV
 
Haglöfs ram med nytt bärsystem

Hej,
opimalt finner jag min haglöfs ryggsäck "Grönland" med alminiumramen, moderniserad med ett nytt bärsystem.

Säcken och ramen är den klassiska som man säkert kan annonsera efter, två sidofickor, en med öppning uppifrån och en med dragkedja utefter sidan.

Ramen helt i aluminium, om man ringer Haglöfs så kan man beställa ett nytt bärsystem med en vantskruv som drar fast det hela.

Kombinationen blir en, i min erfarenhet, oerhört stark ramryggsäck, jag tar med lätthet 35 kilo, och då är jag inte speciellt kraftigt byggd.

Perfekt höftbälte med många justeringsmöjligheter.

Misstänker att de "moderna" säckarna lockar med XRC-2, PPDM-Dex-Lift, Intergal R-gyro-mix, dual-X-dynamics och en hel del annat fiffigt, men på den gamla haglöfssäcken får man det tyngsta nära ryggen nederst,och det lättaste uppe på, och en riktigt bra viktfördelning genom ramens konstruktion.

Om man inte kan hitta en Grönlandssäck måste väl det här vara "killer" säcken
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=94_151&products_id=429

/magnus
 
Intressant, vad menar du med moderniserat bärsystem på Grönland/Alaska ramen som man kan beställa från Haglöfs? Kan du beskriva det lite mer, är det "bara" senaste versionen av det/Grönlands bärsystemet, som man kan byta upp sig till, eller är det något riktigt nytt?
Hur mycket kostar det? Bilder?

Gällande Vulcanen du länkar till, så är den bra på många sätt, men det är ingen ramsäck, vilket också tydligt märks i dess egenskaper.

/Urban
 
Inga fjäderlätta som svalt detta bete än?

Nä, ännu så länge har ingen flugviktare kommenterat våra rejäla ramsäckar.

Ärligt talat gillar jag också att klara mig en tur med 35-litaren på runt 8-10 kg, men ibland finns det omständigheter som gör att man får bära tungt. Det kan vara att man har med barn, att man arbetar (och måste transportera en massa) i oländig terräng, att man jagar eller att man har en stuga utanför allfartsvägarna. Och då gäller det att ha en rejäl rygga som klarar vikter på 40+ kg. Ingen har påstått att sådana vikter är roliga, men de är ibland nödvändiga.

AV
 
Nä, ännu så länge har ingen flugviktare kommenterat våra rejäla ramsäckar.

Ärligt talat gillar jag också att klara mig en tur med 35-litaren på runt 8-10 kg, men ibland finns det omständigheter som gör att man får bära tungt. Det kan vara att man har med barn, att man arbetar (och måste transportera en massa) i oländig terräng, att man jagar eller att man har en stuga utanför allfartsvägarna. Och då gäller det att ha en rejäl rygga som klarar vikter på 40+ kg. Ingen har påstått att sådana vikter är roliga, men de är ibland nödvändiga.

AV

Jag kritiserar inte, jag har själv en alaska och en än tyngre säck, jag är helt på din sida. Mest förvånad över att ingen hoppat på er än. :)
 
Att ramen

passar din rygg är mycket viktigt. Jag sålde min Grönlandssäck och ram för många år sedan för att övre delen av ramen låg mot min nacke och för att ramen inte var tyst utan gnisslade för varje steg.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Jackiie Ramryggsäck skär in i ryggen Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.