Hur stor ryggsäck?

Efter att ha besökt Santiago de Compostella i Spanien har jag blivit sugen på att vandra någon Jacobsled i ettapper.

Min gamla Haglöfs Alaska fick jag kasta ör ett år sendan och den had nog varit lite för stor. Nu behöver jag lite råd och ideer.

Förutsättning: Vandring sommartid (med svenska mått). Inga kokkärl, inget tält. Egentligen bara Hygienartiklar, Rengnkläder, Lite förstärkninsplagg, Ombyte (under)kläder för 3-4 dagar. Inneskor / tofflor. Nödapothek.

Proviant kommer jag altså att kunna köpa under vägen. Men en lite påse med bröd / matsäckk för dagen snacks och vattenflaska ska få plats.

Jag vill gå lätt men ända har med mig lite för bekvämlighet. Altsa inte tvätta varje kväll. Kvällskläder som jag inte gatt i hela dagen.

Jag kommer vara ute i högst tva veckor men då jag hela tiden kan proviantera behöver jag ju inte bära på något lager av någost slag.

Har någon erfarhenhet eller ideer. Mina barn har säckar från ca 60 liter. Verkar nästan lite stort eller ?
 
Det låter som om en lättare 45 litersrygsäck skulle funka, den ger dig möjligheten att bära mer vid behov utan att vikten ökar särskilt mycket i förhållande till en 30-35 literssäck.

Jag har en Talon 44 som jag använder till resor och kortare turer med 2-3 övernattningar. Den väger 1kg och går att komprimera och expandera allt efter behov.
 
Det beror helt och hållet på hur mycket plats det du tänker stoppa i ryggsäcken tar... Varför inte helt enkelt mäta det? Då har du ju svaret...

En t-shirt i bomull tar mer plats än en i merino. Knästrumpor tar mer plats än korta strumpor.
 
Ska du ha exempelvis sovsäck med? Det gör en viss skillnad.

Låter som om du har de flesta grejerna redan? Isf kan det ju vara värt att ta hem ett par ryggsäckar i olika storlek och helt enkelt prova och sedan lämna tillbaks på öppet köp :)
Kräver väl iofs att man kan lägga ut lite pengar ett tag innan man får återbetalningen.

Eller ta med sin packning till lämplig butik om sådan finns i närheten.

Men som sagts ovan, runt 40 liter kan nog vara ett riktmärke iaf
 
Efter att ha besökt Santiago de Compostella i Spanien har jag blivit sugen på att vandra någon Jacobsled i ettapper.

Min gamla Haglöfs Alaska fick jag kasta ör ett år sendan och den had nog varit lite för stor. Nu behöver jag lite råd och ideer.

Förutsättning: Vandring sommartid (med svenska mått). Inga kokkärl, inget tält. Egentligen bara Hygienartiklar, Rengnkläder, Lite förstärkninsplagg, Ombyte (under)kläder för 3-4 dagar. Inneskor / tofflor. Nödapothek.

Proviant kommer jag altså att kunna köpa under vägen. Men en lite påse med bröd / matsäckk för dagen snacks och vattenflaska ska få plats.

Jag vill gå lätt men ända har med mig lite för bekvämlighet. Altsa inte tvätta varje kväll. Kvällskläder som jag inte gatt i hela dagen.

Jag kommer vara ute i högst tva veckor men då jag hela tiden kan proviantera behöver jag ju inte bära på något lager av någost slag.

Har någon erfarhenhet eller ideer. Mina barn har säckar från ca 60 liter. Verkar nästan lite stort eller ?

Kör du med den angivna packlistan och lite minimalistiska saker kan du nog klara det med en säck på 15-20 liter.
Vill du ha det något mer bekvämt kanske du hamnar i 30-40 liters intervallet.

Jag är lite förälskad i Ospreys säckar, så jag kan rekommendera Exos 38 eller Talon 33. Exos finns i 48 (och 58) liter om den skulle vara liten, Talon finns både större och mindre (11, 22 och 44 liter) storlekar.
Naturligtvis finns det många andra märken och modeller som också är bra, det är ju inte säkert att dessa passar din rygg lika bra som min.

För att finna ungefärligt volymbehov kan du rita dm-stora rutor inne i en kartong och packa ner dina saker du planerar att ha med i denna.

Jag antar att du ska bo på hotell/vandrarhem då det varken finns tält eller sovsäck och liggunderlag i packlistan.
Lycka till med vandringen.
 
Tack för svaren,

Javisst kommer jag provpacka. Men jag vill även ha lite erfarenheter.Det känns lite ovanligt att tänka für teoretiskt längre turer men där man egentligen inte behöver mer än för en rejel dagtur.

Jag har titta på Bachpacks daydream som finns storlekar från 45 - 55 liter. Det verkar altså som om jag kan titta på mindre storlekar.

Ungdomarna i huset har säkkar från ca 55 Liter och uppåt. Men de verkar lite väl stora.
 
Jag har precis bokat en resa till spanska solkusten i december och kommer bara att resa med handbagage. Jag kommer troligen att flänga mellan tre olika städer i regionen och bo på vandrarhem. Jag kommer att nöja mig med min Osprey Hornet 24... Att vandra mellan städer och att vandra i städer borde väl inte skilja sig särskilt mycket, i alla fall inte i civiliserade trakter?

http://www.backcountry.com/osprey-packs-hornet-24-backpack-1320-1440cu-in

http://www.randonner-leger.org/forum/viewtopic.php?id=14283

245_10035.jpg
 
Ca 40...

...liter rymde för mig kläder, snorkel+cyklop+grodfötter och en iofs liten systemkamera med några tillbehör på förra resan på 12 dagar.

Så någonstans runt 40L borde funka, men som många skrivit, ta en kartong och märk litrarna så vet du hur stor plats allt tar :).

...nästa problem är att olika tillverkare tolkar volym olika..;)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.