val av stor ryggsäck

Jag söker en stor ryggsäck som är stabil nog att fixa runt 20-30 kg.
Och jag har kollat på ett par stycken.
Bergans alpinist
Bergans power frame
Berghaus vulcan

Jag har inga problem med att bära tyngden men vill att ryggan håller för tyngden och inte säckar ihop och att avbärarbältet/axelremmarna är bekväma.
Power framen är ju en ramsäck vilket jag aldrig provat förut,för/nackdelar?
Är tacksam för tips och råd .
 
Bergans Powerframe är stabil nog för vikter på 40-50 kg och den väger därefter. Utöver vikten finns nog inget att anmärka på.

Istället för Vulcan skulle jag föreslå Crusader som är en utvecklig av Vulcan, lite mer genomtänkt, bättre bottenöppning, molle, samma stabilitet och 10 liter större volym.
 
om jag behöver bära tungt vilket jag normalt sett undviker använder jag min bergans finnmark. 100 liter old school ramsäck som lätt fixar 30+ kg. den går att få för runt 2000 och väger "bara" 3.2 kg, 2,9 utan sidofickorna
 
Rätt prioriteringar

Det är inte bara tungt att bära 30 kg, det sänker hastigheten och ibland är det onödigt.
Rimligare bördor gör färden roligare och säkrare förutom snabbare.
Att börja i rätt ände kan spara kilon, ryggen och vristerna.

Jag har en gammal Bergans ramsäck som med en egenvikt under 2kg och hyfsat avbärarbälte klarar 35 kg, men det är svettigt, vingligt och går sakta.
Hellre 2x med 17 kg!

go tur
 
Powerframen avhandlas ganska grundligt i denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41037&highlight=powerframe&page=4

Själv har jag en Powerframe som jag valde framför Norröna Recon när jag handlade efter stor ryggsäck förra året.

Jag kom då till slutsatsen att Powerframen var det enda rimliga valet om det skulle bäras riktigt tungt (40 kg+). Avbärarbältet är riktigt kraftigt och håller för en mekanisk nötning till skillnad från Norrönas variant.

Med det sagt, så finns det ändå en poäng med seobservers inlägg. Du bör bara bära tungt om du verkligen måste. Själv packar jag ner fiskegrejerna som väger ca 15kg plus all annan utrustning jag behöver för en vecka ute, och då närmar sig vikten 40 kg totalt.
 
Jag fördtod att viktfrågan skulle dyka upp ;-)
Men det är flera saker som gör att jag vill ha en ordentlig säck.
Hardels barn som inte orkar bära så mkt, och en fru som inte har en frisk nacke . Så det finns två alternativ,skita i vandring eller ta så mkt packning jag orkar utan att det blir fööör mkt.
Ska väl sen villigt säga att jag är ganska duktig på att plocka med mig onödiga saker....
När jag går själv eller då vi går dagsturer så har jag en 45 liters mammut som jag är jäkligt nöjd med.
Men jag vill ha en som fixar och är skön att bära tungt med när jag måste hjälpa till med packningen.
Men det lutar nu åt power frame då den är på rea på xxl 2500 kr.
 
Har ingen erfarenhet av Bergans Powerframe men det
är säkert en bra säck. Och 2500kr är ett mycket bra pris!
Själv har jag en Norröna Recon Pack som är det bästa bärsystemet jag hittills provat. Framförallt så fungerar den bra med att att inte låsa höfterna vid tyngre belastningar.
Har också en Exped Expediton 80 (finns även i 100 liter)
som också är att rekommendera framförallt om man ser till den säckens egenvikt på c.a 2.5kg.
 
viktdiskussionen dyker alltid upp när en säck närmar sig 4 kg.
2500 är billigt, det verkar som om bergans ska lägga ned säcken eftersom den inte finns på deras hemsida. 5 kg egenvikt, i bästa fall 4.5 utan sidofickor. men ska man bära tungt är den nog perfekt.
 
Jag har en fjorton år gammal Bergans Alpinist som har tjänat mig mycket väl. Som mest tror jag jag har burit 35kg i den och har aldrig märkt av problem med bärsystemet eller haft ont av detsamma.

Ramsäckar har jag ingen erfarenhet av, så jag kan tyvärr inte jämföra.
 
Jag kör med Bergans Viking 2 (Alpinist110L fullt utbyggd med Escape 2 topplock.Frontfickor och lite annat också.
Escape 2 topplocket blir en 35 liters taktisk uppdragsäck som kan kopplas loss på 5 sekunder.

Systemet väger 5,5kg tomt men bärkomforten är enorm så det uppväger , har gått långmarcher på 40-50km i mördande hetta och runt 33kg på ryggen på ett dygn.
Jag har burit 40kg men kortare sträckor och det pallar bärsystemet.
Jag kan ta bort sidofickorna och inte köra Escape 2 topplocket och då väger den under 4 , man behöver ju inte alltid utrymmet.

Köp Bergans 110L - tror den är perfa , finns en som heter Viking90 om du kollar på hemsidan också.
Att ryggsäcken är stor gör att man kan lasta dom på höjden och få scysstbalans och komprimera dom i djupled när dom körs på korta turer med lite grejer.
En 60L liters säck blir ju som ett päron eller äpple med vikten lång bak från kroppen om den fylls , alpinistsäckarna höga som hus men all vikt längs ryggen - haha man kutar runt med dom hur lätt som helst.
 
Jag har en Bergan Power Frame som jag har burit 35+ kg. i som mest. Jag tycker den klarar den vikten mycket bra. Säcken går att plocka bort från ramen om man skall bära något med enbart ramen. En nackdel med ryggsäcken är att de båda sidofack som finns utanpå ( nertill ) på ryggsäck är mycket små. På andra ryggsäckar jag använt brukar jag använda sådana fickor till att förvara karta och vattenflaska i. Om man skall kunna trycka ned en vattenflaska i sidofickan på Power frame måste man dock göra det innan man packat säcken. När säcken är full är det mycket svårt att få ned något.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
da_flower Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden Transportera 12
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.