Stor dry packliner för ryggsäck!

Letar just nu med ljus och lyckta efter stor (100 lit.) vattentät packpåse för ryggsäk. Jag vet att Exped och Tatonka har haft sådan men det verkar dom inte ha längre. Finns det någon här på Utsidan med bra tipps?
 
Instämmer. Det finns sopsäckar i väldigt tjock plast. Jag är ganska förvånad över hur mycket de egentligen pallar. Själv har jag stoppat ner både vassa järn och diverse grenverk i såna påsar utan något som helst tecken på hål i påsen. Det finns dessutom väl tillpassade påsförslutare som livar upp tillvaron om möjligt ännu mer.

seobserver's insikt briljerar. Vad är poängen med en 500 kr säck när det finns för 12 kr?
 
Var på väg att rekommendera den 90 (eller är det 100?)-liters variant som Recon sålde förr, men när jag navigerade in på sidan såg jag att den inte finns där längre. Närmsta man kommer är 70 liter.

http://www.recon.se/nytt-i-sortimentet/berghaus-vattentat-innersack-70l-mmps

Det kanske går att höra med dom om vad det var dom hade och var man kan få tag i det nu.

Själv är jag inte så förtjust i sopsäckslösningen, för dom går sönder, ofta just när det börjar bli lite stökigt och jobbigt och man inte behöver mer skit som går snett. Sen kan man ju alltid planera sina utflykter så att man har mer marginal än så, men det vill man väl inte alltid.
 
flera mindre

Skulel det funkar med flera mindra paddelsäckar - vikten ökar någon eftersom du bheöver bära knäppe till varje påse men å andra sidan har du dina saker sorterade - t ex necessär och kväll/sovsaker i en påse, matsaker i en annan, extrakläder i en tredje osv. Med färgkodning eller genomskinliga har du lätt att hitta rätt. Billigaste jag sett är nog på stadiummen inte tål inte vilken hantering som helt. Ortlieb m fl är dyrare men har hitills tålt all min hantering.

/Patrik
 
sopsäck är ett ju mer ekonomisk, tycker jag.
du kan ju på slutet av din färd slänga skräp i säcken o sen ta o slänga det när du kommer hem.
 
Varför vatten skydda allt?

Skulel det funkar med flera mindra paddelsäckar - vikten ökar någon eftersom du bheöver bära knäppe till varje påse men å andra sidan har du dina saker sorterade - t ex necessär och kväll/sovsaker i en påse, matsaker i en annan, extrakläder i en tredje osv. Med färgkodning eller genomskinliga har du lätt att hitta rätt. Billigaste jag sett är nog på stadiummen inte tål inte vilken hantering som helt. Ortlieb m fl är dyrare men har hitills tålt all min hantering.

/Patrik

Bra tips Patrik,tycker oxå detta är bästa lösningen.
Det är ytterst få saker som inte tål vatten så varför krångla med att först öppna ryggan och sen den vatten täta innepåsen?
sedan på det så har det mesta av sakerna sin egen packpåse i sin tur :)
Detta får mig att tänka på den Ryska dockan Matrjosjka http://sv.wikipedia.org/wiki/Matrjosjka :)
Men visst ska man simma över Amazonfloden en gång om dagen så kan det ju behövas lite extra flytkraft och då är ju stor inne påse bäst ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
mks eVent dry sack, vattentät? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.