Stor dagssäck

Tittar efter en ryggsäck till min flickvän som skall användas till dagsturer men även flerdagarsturer. Hon är relativt lång (172) och mycket smal.

Ryggsäcken skall ha ett bra avbärarbälte och axelremmar.
Vara hyfsat lätt (inte behöva speciell packteknik) och kunna komprimeras vid lite packning.
Volym på ca 30-40l och inte kosta mycke mer än 1000, helst mindre.

Kollat lite på Lundhags då jag har 2 av deras säckar samt lite annan utrustning från Järpen (tror inte jag är missnöjd med något än, ev vikten på min v8). Har även kollat på säckar i samma klass av andra märken som ex. Granit Gear och Vaude.

Grid 35 l
Dovre 30, 40 l (vad jag förstått från andra trådar här är Dovre mer rymnliga än vad som anges.)
Zip-0 30 l (bra pris men kanske lite liten, går inte packa upp lite extra på höjden som jag tror de andra 2 varianterna klarar, samt har ej kolla på avbärarbältet.)

Någon som har kunskap om hur stor skillnad aluminiumskenan i Dovre 40 jämfört med 30 gör?
Vill gärna ha synpunkter på för och nackdelar samt andra alternativ på bra säckar!

Joakim
 
Köpte en Grid 35 förra året innan jag insåg vikten av liten vikt. ;) Men är ändå väldigt nöjd med den.

Har använt den vid två veckolånga stugturer och tycker att det är generösa 35 litrar. Inga problem att få ner allt i säcken. Gillar bärsystemet och tror att den kommer att passa flickvännen i längd. (Är själv 173cm.) Dessutom är den snyggt röd och sydd i ett tåligt tyg. Inga problem att checka-in den om du ska flyga.

Däremot väger den 1,2kg, har blixtlås på framsidan som är för kort för att kunna användas och lite märkliga remmar på sidorna som jag inte förstått mig på än. Men på det hela en bra säck, fast idag skulle jag nog valt en Granite Gear istället.
 
Ingen?

Fortfarande ingen som testat Snigel Designs 30-literssäck? Skulle vara intressant med en recension från en användare av den! Please!
 
Jag kör billigt över dagen och till/från jobbet

www.terräng.se har de en militär dagsäck för 395:-

"Military Daypack
Perfekt dagsryggäck. Volym: 35 l. Ryggsäcken har vadderad baksida och bärsystem med justerbara, vadderade remmar och bröstrem. Ryggsäcken har externt lastnät för tex; karta. En mycket populär uppdragssäck bland militärer"

Den har även ett midjeband dock har jag inte lastat den med mer än 10-12 kg, då använder jag bara midjebandet för att se till at den inte glider på ryggen. Jag är 184 så den klarar längre personer. Finns även möjligheter att remma fast saker både på över- och undersidan av säcken.

Kanske inte i samma kvallite som de övriga förslagen, men den slår alla gånger det man släpade på i lumpen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
amundsen Vattentät dagssäck? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.