Stor ryggsäck för vardagligt bruk?

Hej!

Jag söker en ryggsäck som verkar vara svår att få tag i, hoppas att någon kan hjälpa mig.

Sedan 2001 har jag haft en rätt stor "vardaglig" ryggsäck med två fack från JanSport. Den har fungerat så väl som på jobbet som på fritiden och jag har i princip använt den varje dag. Men blixtlåset har gått sönder och den börjar bli väldigt sliten.

Men det verkar vara riktigt svårt att få tag i en hyfsat stor ryggsäck för vardagligt bruk! Jag gissar att min gamla JanSport låg på 40-45 liter. Det jag är ute efter är någon i ungefär samma storlek, helst bara två fack (ett stort och ett litet) och så lite krusiduller som möjligt. En ryggsäck som jag kan ta matlåda + träningskläder och lite extrakläder i vardagligt, men den får gärna vara lite extra roboust vilket min JanSport var.

Någon som har ett tips?
 
Kanske en Norröna Nansen på 35 eller 45 liter? Den är ganska ren och går att koppla på två 7-litersfickor på om man vill. Säcken i 45 liters utförande kostar 1200-1400 kr beroende på butik.

nansen45gra.jpg
nansen45.jpg


Eller Haglöfs Tight Evo XL på 38 liter, stor öppning i huvudfacket. En lite mer avancerad variant av den Tight-ryggsäck som jag hade "hur länge som helst" från gymnasiet och framåt. Ca pris 1200 kr. Finns en XXL också.
ImgWriter.asp
 
Senast ändrad:
Haglöfs hade rätt mycket krimskrams men såg väl hyfsad ut. Jag vill helst inte ha en långsmal. Men finns det några billigare alternativ kanske?
 
Om du gillar Jansport så kanske du ska kolla in "originalet" Eastpak:
http://www.eastpak.com

Dessa håller mycket bra kvalité och har en enkel design. Tyvärr har även de börjat lägga till lite krimskrams ser jag nu men det är väl fortfarande under kontroll. Själv har jag en tidigare version av denna som fungerat utmärkt i flera år:
http://www.eastpak.com/shop/uk/cont...d=COLLEC_AUTHENTIC&product_id=EK050228_00_999
Kanske aningen dyra dock men dom håller å andra sidan (30 års garanti). Jag köpte min på Stadium om jag inte minns fel.

Ett dyrt alternativ men med löjligt bra kvalité är annars Timbukt2 (dom har även ryggsäckar nu):
http://www.timbuk2.com
Måste vara världens "sämsta" affärsidé då de aldrig går sönder ;) Köpte en klassisk messengerbag typ -95 och har använt den väldigt väldigt mycket (en gång på slutet av 90-talet frågade en tjej om jag bodde i den...) och om man bara tvättar den ser den fortfarande ny ut. Helt sjukt faktiskt. Eller så är det bara jag som köper skräp för övrigt och blir förvånad när saker faktiskt håller... :)
 
Jag bytte precis till mig en 40 liters Haglöfs Matrix 40 då 50 liters var lite för lång i ryggen för att också funka för min flickvän. Sportkompaniet i Stockholm har några 40 liters kvar. Den kanske är lite för "seriös" för att ha på stan dock(?).

40 liters kostar 995 kr på rea och 50 1095 kr.

ImgWriter.asp
 
Deuter

tycker jag gör ergonomiska och slitstarka säckar.

Kanske http://www.deuter.com/en/products/80557_Giga_505_08_ENG.php eller http://www.deuter.com/en/products/80577_Gigant_408_06_ENG.phpskulle passa dig?

Eller http://www.deuter.com/en/products/80167_Miracle_669_08_ENG.php

Hur man mäter volymen varierar mycket mellan olika tillverkare.

Bergans har också mycket att välja på och bra kvalitet t ex 4335 Birkebeiner 35L skulle kunna vara något http://bergans.no/sider/start_produkter.asp

Thure
 
Deuter hade många snygga ryggsäckar, men tror att samtliga faktiskt är för små. Bergans 2520 Silk Road Travel Pack såg intressant ut, ska se om jag hittar mer information om den. Vaude Denver 55 + 10 var också riktigt intressant, verkar dock lite halvsvår att få tag på här i Sverige.

Tack för svaren, ska kolla upp de ni postade så får vi se ifall jag hittar någon vettig!

Mvh Durandal
 
Jag bytte precis till mig en 40 liters Haglöfs Matrix 40 då 50 liters var lite för lång i ryggen för att också funka för min flickvän. Sportkompaniet i Stockholm har några 40 liters kvar. Den kanske är lite för "seriös" för att ha på stan dock(?).

40 liters kostar 995 kr på rea och 50 1095 kr.

ImgWriter.asp

Kolla hos Addnature, tror dom är hundringen billigare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.