Stor ryggsäck till normalsmal person

Har tänkt skaffa en ny stor ryggsäck, och har tittat på Bergans Alpinist 130L, och den verkar riktigt bra. Bortsett från att den som stod modell för ryggsäcken antagligen hade avsevärt bredare höfter än jag.
Om jag bara har shorts o t-shirt kan jag knäppa ihop midjebältet max, det sitter då ganska tajt. Undrar om det här gör något, och isåfall om man kan göra något åt det, t ex fylla ut bältet med något?
Hur gör ni andra som liksom jag är normaltjocka runt midjan och vill bära mycket?
 
hansthomas; sa:
Hur gör ni andra som liksom jag är normaltjocka runt midjan och vill bära mycket?

Jag tar på mig ryggan och går iväg :)
Min Berghaus Vulcan funkar finfint trots att jag är klart avlång i formen.

Jag vet inte hur du bär din säck, men det händer att folk sätter avbärarbältet lite högt - kring midjan istället för kring höfterna - och då krävs det ju att bältet klarar små omkretsar.
(Man brukar väl säga att killar ska ha bältet så att överkanten är i höjd med höftkammen, och tjejer ovanpå höften)
 
Titta på Osprey Cresent 110... Jag har 90 liters varianten och är mkt nöjd, jag är väl "normalsmal". Mkt bra ryggsäck... Men jag önskar att jag köpte 110 l i stället hade behöft det extra utrymmet i sommras...
 

avslutad210712

Gäst
Nu söker du en völdigt stor rygga (100+) men min Lundhags Motion 100 funkar bra för min del och jag drar storlek M på byxor i normala fall.
 
Kul höra från

Tjena,

kul att höra från smalisar. För mig har det varit problem att hitta en bra ryggsäck med bra höftbälte för mig som smal. Nu har jag spanat in på Osprey Crescent 75 som ser mycket bra ut. Men till min stor förvåning så går det inte att bygga in sidofickor på sidan. Jag har mest testat ryggsäcken med vikter flera ggr men inte kommit på nån lösning eller underfund hur det fungerar med Crescent-modellen ute på fältet...

Hur fungerade Crescent-designen ute på fältet? *nyfiken*

Jonas
 
Varför tvärtom för mig?

Nordesjö; sa:
Jag vet inte hur du bär din säck, men det händer att folk sätter avbärarbältet lite högt - kring midjan istället för kring höfterna - och då krävs det ju att bältet klarar små omkretsar.
(Man brukar väl säga att killar ska ha bältet så att överkanten är i höjd med höftkammen, och tjejer ovanpå höften)

Mmm.. jag har hört samma sak många gånger, men i mitt fall måste jag ha bältet ovanför höftbenskammen. Om jag har det runt själva höfterna ger det ingen lyftkraft öht, det bara klämmer åt, och muskler domnar i värsta fall av. Detta har varit fallet med flera olika ryggsäckar, alltifrån gamla ramsäckar till moderna softpacks. För mig är det alltså tvärtemot vad man oftast brukar rekommendera. (Rätt jobbigt ibland faktiskt, när förståsigpåare hela tiden vill flytta min ryggsäck.. Fram med kniven. :) ) Nackdelen är såklart att höftbenskammen blir ganska sliten innan den härdats efter ett par dagar.

Jag har alltid undrat vad det beror på. Vilka faktorer gör att jag måste ha bältet högre upp? Jag är ganska lång och smal, men tycker å andra sidan att jag har ganska markerade höfter, för att vara kille. Skulle vara kul att kunna säga till besserwissrar att "nej pga X ska det vara såhär".

MvH
 
Re: Kul höra från

macpac; sa:
Tjena,

kul att höra från smalisar. För mig har det varit problem att hitta en bra ryggsäck med bra höftbälte för mig som smal. Nu har jag spanat in på Osprey Crescent 75 som ser mycket bra ut. Men till min stor förvåning så går det inte att bygga in sidofickor på sidan. Jag har mest testat ryggsäcken med vikter flera ggr men inte kommit på nån lösning eller underfund hur det fungerar med Crescent-modellen ute på fältet...

Hur fungerade Crescent-designen ute på fältet? *nyfiken*

Jonas

För mig har cresent 90 funkat jätte bra. Jag har inte gått jätte mkt med den, men när jag har haften har den varit mkt tungt packet ca 55 kg (var på SKFs Kebkurs). Sidofickor är nästan bara till ondo. Sticker ut och fastnar, jag gillar säcken starkt, men i stället för 75 kan du ju köpa en 90, så behöver du kanske inga sidofickor.

En sak gillar jag inte. Det är att remmarna till locket är ganska kort. De räck gott och väl till att ryggsäcken hur mkt du än packar den, men det går inte att fästa en ryggsäck under locket, men det finns ju fästen för det ovan på (hade inga remmar till det med mig när jag behövde ha säcken under locket.).

Jag gillar bra design lösningar, roligare och praktiskare lösningar får man leta efter än på Osprey ryggsäckarna...

Gustaf
 
Osprey Crescent 75

Är själv ägare till en Osprey Crescent 75. Mina intryck av säcken är faktiskt rätt blandade. Å ena sidan har man ett fantastiskt bärsystem som verkligen sitter som en smäck, ifall Du hittar en återförsäljare som är villig att pyssla ihop rätt storlek på höftbälte och rygglängd vill säga. Är dock lite arg på mig själv att jag inte valde Medium på rygglängd ist för Large. De nackdelar som jag uppfattat är ju själva StraightJacket-systemet som är Ospreys kännetecken. Det finns verkligen inga bra fästpunkter för utrustning utanpå själva säcken. Det känns som om tanken är att all packning ska vara i säcken. Det krävs med andra ord lite eftertanke vid packning, men när man kommit underfund med hur det funkar går det ju bra. Höftbältet malde ju dock sönder min höft första vandringen, så man bör "bryta" in det innan den första längre vandringen.
 
Re: Osprey Crescent 75

Farbrorvattenmelon; sa:
Är själv ägare till en Osprey Crescent 75. Mina intryck av säcken är faktiskt rätt blandade. Å ena sidan har man ett fantastiskt bärsystem som verkligen sitter som en smäck, ifall Du hittar en återförsäljare som är villig att pyssla ihop rätt storlek på höftbälte och rygglängd vill säga. Är dock lite arg på mig själv att jag inte valde Medium på rygglängd ist för Large. De nackdelar som jag uppfattat är ju själva StraightJacket-systemet som är Ospreys kännetecken. Det finns verkligen inga bra fästpunkter för utrustning utanpå själva säcken. Det känns som om tanken är att all packning ska vara i säcken. Det krävs med andra ord lite eftertanke vid packning, men när man kommit underfund med hur det funkar går det ju bra. Höftbältet malde ju dock sönder min höft första vandringen, så man bör "bryta" in det innan den första längre vandringen.

Bra att du kom med kritiska synpunkter. Det låter allvarligt att du fick skavsår av höftbältet. Jag har också haft liknande men då berodde det på att höftbälte vars storlek var för stor för mig. Fick du skavsår pga fel storlek eller?

Bra att du även nämnde storleken M eller L. Jag har haft några ryggsäckar och insett på sistone att jag blivit lurad. I början visste jag inte att det finns säckar där man kan välja längd, storlek på höftbälte och på bärremmar. Men fick reda på det i efterhand...Nu är jag mkt noga den här gången och särskilt C 75 verkar bra, priset är bra, designen är bra förutom inga sidofickor (tror inte det behövs men ändå bra att ha) och så bärssystemet verkar rejält.

Trots jag är 186 cm lång så har jag "normalrygg" men är smal så tror jag på strl M skulle passa mig, både längd och på höftbälte. Har fått råd av en erfaren försäljare


Ix föreslog att jag kunde av ta C 90 men för mig räcker
C 75 eftersom jag vill ha en allround säck. Jag klarar mig faktiskt utmärkt i fjällen med den för ca 9 dagar. Till helgturer när det inte krävs mkt packning så tänkte jag att jag kunde skala bort topplocket och extra-säcken på frontsidan. Så säcken blir lätt, lite UL, iaf.

Det är min tanke med C 75. Men jag ska testa att packa ner C 75 med mina saker och matsäck för 9 dagar så får jag se hur det ser ut med utrymmet inne i säcken.

Jonas
 
Fördelen med Ospreysäckar är ju att de går att komprimera till nästan ingenting. Så i min C 90 skulle jag kunna ha 40 l och allt skulle ändo sitta still.

Jag har inte märkt något skav. Men jag gick en gäng kortare övningsturer innan jag gav mig i väg.

Jag har M ryggen, jag är 180 cm lång, ganska långa ben. Den passar mig bra.

Gustaf
 
De verkar bra de där Crescent-säckarna, visst finns de i 110-liters storlek också? Vart handlar ni era säckar egentligen? Hittar bara utländska handlare.
 
hansthomas; sa:
De verkar bra de där Crescent-säckarna, visst finns de i 110-liters storlek också? Vart handlar ni era säckar egentligen? Hittar bara utländska handlare.

Utebutiken i Umeå säljer Osprey-säckar. Jag bor här i Umeå så jag har varit där och kollat några ggr. Men också i Sthlm, där det är flera säckar/märke att välja bland. Jo, de finns också i 110 liter...

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.