hur stor rygga?

Hejsan
Ska som sagt ut på en äventyrsresa till sydafrika och den resan är minst 3 veckor.
och jag behöver en ryggsäck som räcker till den tiden.
Kommer nog ha kläder som räcker i en vecka eller så.
Mat får vi på plats mer eller mindre.

Har ingen uppfattning om storlekar och vad man ska tänka på. Ända jag vet är att den ska ha höftbälte å bälte över bröstkorgen.

Är Man 22år väger 97 och är 196 om det spelar någon roll.

ge mig gärna tips på prisvärda säckar med bra kvalitet.
 
Det där beror helt och hållet på vad du tänker bära med dig.
Vissa skulle klara sig på 20 liter (ett ombyte, hygienprylar och en bok), andra på 100 liter.

Det är nog smart att antingen ha en så liten rygga att den kan funka som dagssäck också, eller ta med en liten rygga i eller på den stora.

Ett konkret (och väldigt förutsägbart) tips är en Berghaus Vulcan eller Atlas. Den är stor, lätt, väldigt tålig, diskret och har dessutom sidfickor som lätt blir tursäck/handbagage. Den går bra att komprimera om man inte fyller den.
 
1989 luffade jag i Asien med en Shosho 70 liter i 2 månader. Skulle jag göra om samma resa nu skulle jag ta en 30 liters säck med lite ombyte, necessär etc.
 
öringen; sa:
1989 luffade jag i Asien med en Shosho 70 liter i 2 månader. Skulle jag göra om samma resa nu skulle jag ta en 30 liters säck med lite ombyte, necessär etc.

94 var jag i samma trakter och hade en Shosho 35 i sex månader. Skulle jag göra samma resa nu skulle jag ta en 70 liter säck för att kunna ha lite extra grejor.


Nä lite överdriver. 50 l hade varit ok. Tänk nämligen på att ett fett badlakan tar bokstavligen upp 15 liter.

Runt 50 liter rekar jag.
 
öringen; sa:
1989 luffade jag i Asien med en Shosho 70 liter i 2 månader. Skulle jag göra om samma resa nu skulle jag ta en 30 liters säck med lite ombyte, necessär etc.

30 liter funkar säkert utmärkt om man inte tänkt köpa med sig grejor hem under resans gång.

/mattias
 
Ett par frågetecken

Du beskriver dig själv men inte vad du vill ha med dig dit och vad du ev vill ha med dig därifrån.
Kör man med syntet undisar och strumpor närmast kroppen, kan du sköja upp varje kväll och klara dig med 3 omg totalt. Siden ger samma fördelar.
Om du vill ha foto utr med dig så fyller den ju en del över 20-30l....etc..
Ett tips för ev prylar med hem är en lätt tub med axelrem från Ortlieb tex, om du är sovenirsamlare.
Istället för badlakan fungerar ett sjok sidentyg 150x90 rätt bra, fyller inga 15liter! 2 follar syr du snabbt och lätt själv. Mitt tips är gör en egen lista, lägg upp på mattan hemma, välj från hårt.
Du skall ju inte åka till Antarkis utan kan om du verkligen behöver det kompettera på platsen....
Vinter och sommar ställer oxså lite olika krav, mornarna kan vara fuktiga och kylslagna.

God tur
 
seriöst, välj en ryggsäck som är så "ren" så möjligt, inte en massa remmar å skit, avancerade bärsystem som fastnar o kan gå sönder när den slängs ut/in upp/ner från bussar och sånt.. Berghaus gör tåliga ryggor..
 
-PaTRiC-; sa:
ICA påse, tandborste, en näve dollar och ett VISA-kort?
Påminner mig om en artikel om en luring som har åkt till Roskildefestivalen flera gånger, han tar inte med sig något alls, går runt naken hela tiden och får på något sätt alltid någonstans han kan få sova och får mat och den viktiga ölen!
 
Fel

ollefisk; sa:
-PaTRiC-; sa:
ICA påse, tandborste, en näve dollar och ett VISA-kort?
Påminner mig om en artikel om en luring som har åkt till Roskildefestivalen flera gånger, han tar inte med sig något alls, går runt naken hela tiden och får på något sätt alltid någonstans han kan få sova och får mat och den viktiga ölen!

Till Patrics ovanstående vill jag bara tillägga ett par strumpor.
Det undre citatet visar bara att all nerlagd möda på Utsidan egentligen är helt onödig.... Tror dock inte på modellen under Jockmocks marknad...

Go tur
 
Men vi vet ju att även nakna människor måste ha en ryggsäck. Helst en Vulcan:

nude_hiker,0.jpg


Alltså är vi tillbaka på noll.
Jag tror att en 50-literssäck skulle funka.
Kanske en Lundhags Dovre 40 (som jag har för mig egentligen är på 48 liter).

Jag var en månad i Zimbabwe 1995. Då körde jag med min Vulcan + sidfickor. Idag skulle jag ha betydligt färre grejer med mig, men tror ändå att jag skulle köra med Vulcan + en sidficka (som dagssäck), mest för att slippa köpa ny säck. En 80-literssäck MÅSTE ju inte fyllas med 80 liter grunkor.
Om du ska köpa dig en ny säck är det ju klokt att även fundera på vad du ska använda den till efter resan.
[Ändrat av Nordesjö 2006-04-27 kl 15:09]
 
tack för alla snabba svar.
Tanken är att jag även ska ha den på typ helgsvandringar här i sverige och kanske även lite längre vandringar.

Som jag skrev kommer jag nog vilja ha med mig ombyte till en vecka. Så man kan skölja upp kläder å hänga på tork så man alltid har nått rent.

Sen så köper man säkert med sig en del grejer där ifrån. Kameran ska också med. Det är fråga två just hur man kan lösa det på ett smart sätt. Kommer bli en canon digital systemkamera med tre objektiv.

Kommer bli någon dag vi ska padla och hade tänkt ha en mindre rygga då som dags tur. Låter ju smart att man kan ta loss en ficka från den stora ryggan.

Och ja det är sant även om jag har en 80 liters säck så lär jag inte fylla den. Men bara så jag får lite perspektiv på vad jag ska titta efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.