Stor rygga

Hej!

Jag står inför ett köp av en stor rygga.
Den ska användas för hård trekking och lite
alpinism. Storleken har jag lite funderingar
på men mellan 80-100l blir nog lagom.
Jag vill helst ha en Arcteryx bora eller
en Klättermusen mjölner men dom kostar ju
en hel del. Har sett att northstar har
Jack wolfskin trailhead 3 75+10 för ca 2200:-
Kan den vara ett alternativ? Vilken av
Arcteryx och Klättermusen är bäst?
Av recensionsbanken att döma är det
den förstnämnda men den är ju även dyrare.
Kan man skaffa någon av dessa säckar billigare utomlands?
Tex finns det Arcteryx bora 95 på MEC i Canada för
strax över 2000sek. Kan man låta en kompis
som bor där skicka hem en sån utan att man
åker på skatt, tull osv?
Vilka andra ryggor kan vara bra alternativ?`
Bara dom inte är olivgröna. Är allergisk
mot den färgen :)

MVH Carl
 
Lundhags V-serie är mycket bra. Jag har provat en del och har numera en V-8 på ca 75 liter. Deras V-12:a äe oxå bra på ca 90 liter men har för många remmar och annat skrafs som man inte behöver. Bär systemen är dock superbra.
 
Ett alternativ som är värt att nämna är Bergans ryggsäckar. Väldigt stryktåliga säckar som ligger i topp i testerna.
I ditt fall skulle rekommendera 1095 Trollhettan med AXS-bärsystemet. Väldigt stryktåliga säckar gjorda för maximal komfort o rörlighet. 95l, 2,7kg.
Du kanske också ska titta på nån av de lite större QSS-säckarna.

Mer info o priser på http://www.bergans.no (norska kr).
 
Carl_Z; sa:
Tex finns det Arcteryx bora 95 på MEC i Canada för
strax över 2000sek. Kan man låta en kompis
som bor där skicka hem en sån utan att man
åker på skatt, tull osv?
Vilka andra ryggor kan vara bra alternativ?`
Bara dom inte är olivgröna. Är allergisk
mot den färgen :)

MVH Carl

Om din kompis skickar den så borde det vara ok. Den kan ju klassas som gåva.
Jag har själv en Bergans (Viking tror jag) på 110 liter med nämnda QSS-bärsystem. Jag kan rekommendera den varmt. Sitter som en smäck. Och inte är den olivgrön heller... :)
Fast trots allt bör du nog gå runt till några affärer och prova ryggsäckar med packning i så att du vet att den passar dig och din kropp.
 
Det verkar som priset spelar in en del, men om det inte är det viktigaste utan hur bra säcken ska vara så kan jag rekommendera; Norröna eller Haglöfs Victor. Köpte själv en haglöfs största victor i sommras och är grymt positivt överaskad. Kunde tusan fått i hela lägenheten i ryggan, och bärsystemet var så bra att jag kunde bära hur mycket som helst, tvekar inte ett dugg i dag att packa 40-50 kilo om jag tycker det behövs. Innan köp se till att prova en säck ordentligt packad i butiken, att köpa en säck utan att ha provburit den är vanskligt, problemet är att det är efter 4-5 timmar som säcken börjar bekänna "färg".
Lycka till i ditt val :)
 
Referens-säck...

Ja, väljer du bort olivgrönt väljer du bort två riktigt bra säckar: Berghaus Vulcan och Atlas. Prova dem så förstår du varför. Men eftersom jag själv är petnoga med mina estetiska krav kan jag ju inte gnälla på dig. Men prova dem - om inte annat för att veta hur en rygga ska sitta :)

Ska du ha bra pris är väl egentligen Haglöfs Victor (som på mig sitter ungefär lika bekvämt som en hög med brädor) som just nu reas ut på Stadium eller en Lundhags de bästa valen.
 
Du står inför ett svårt men enkelt val. Om jag har förstått dig rätt så vill du köpa så bra rygga som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Precis så tänkte jag när jag köpte min första rygga en Berghaus cyklops 11. Glad och nöjd började jag en fjällvandring. Sur och slut avslutade jag den.
Sålde Berghausen och köpte en Norröjna Stetind 90 liters. Den säcken passar mig bättre och har varit med på flera vandringar men nu börjar jag hitta fel på den med. Jag var häromdagen inne på Tierra och provade en Arcteryx Bora 80 och jag kände direkt att det här är ryggan som lämmnar alla andra bakom sig.
Funderar på att sälja Norröjnan och köpa Arcteryxen.
Tillsaken hör att jag från början hade tänkt köpa Arcteryx Bora 80 men tyckte då den var för dyr.
Mitt råd till dig är att från början lägga ut mycket pengar på ryggsäcken och bli nöjd på en gång och inte göra som jag att köpa billigare säckar sälja dom för att tillslut hammna på den dyraste i allafall.
I mitt tycke är Arcteryxen den klart bästa säcken
svindyr men värd varenda krona.
Hoppas du blev klokare av mina misstag.
 
Baserat på?

Vadarn; sa:
...

Jag var häromdagen inne på Tierra och provade en Arcteryx Bora 80 och jag kände direkt att det här är ryggan som lämmnar alla andra bakom sig.

...

I mitt tycke är Arcteryxen den klart bästa säcken
svindyr men värd varenda krona.
Hoppas du blev klokare av mina misstag.

Tyckte detta inte riktigt hängde ihop? Hur drar du slutsatsen?

Har själv ägt en Bora 90 och kan förvisso bara hålla med om att de är jättesköna och står man i valet och kvalet mellan en Mjölner från Klättermusen så tycker jag valet är givet, välj en Bora. Det enda säckarna har gemensamt är priset... Mjölnern må vara hipp, häftig och innovativ när det kommer till design och uppfinningsrikedom. Den som vill ha en säck som inte strular kanske skall titta på en annan. Om inte annat indikerar ju recensionerna samma sak... vilken den ena är skriven av mig.
 
Prova inte rygga med plånboken

"Mitt råd till dig är att från början lägga ut mycket pengar på ryggsäcken och bli nöjd på en gång och inte göra som jag att köpa billigare säckar sälja dom för att tillslut hammna på den dyraste i allafall."

Jag skulle nog säga att det viktigaste inte är om säcken är dyr eller billig, utan att den PASSAR den som ska ha den. Folk är olika, säckar likaså.
Bara för att man köper dyrt så är inte passning garanterad (även om chansen ofta är större).
Exempelvis gjorde mitt ex en motsatt resa: hon började dyrt (ivrigt påhejad av sin dåvarande kille - mig - att dyrt är bra) med Klättermusen, sålde och köpte en Tierra Jensen, sålde och köpte en... Shosho! För att den passade henne bäst!

Mitt tips: börja med att prova ryggor med din rygg, dina händer och dina ögon. Sen kan du prova dem med din plånbok.
 
På fjällsport i Göteborg kan man hyra en Mjölner en dag till en Vecka om man vill testa säcken. Hyrpriset dras av vid ett eventuellt köp.
Kanon tycker jag, fram för mera sånt när det gäller saker som är så pass personliga saker som ryggsäckar.

-Åke
 
Som jag har fattat det så är Berghau vulcan eller atlas (vet inte riktigt skillnad) de absolut förnämsta ryggorna (enl, mycket läsande och snokande) om de passar din rygg. Jag själv har en TNF extreem 80 som jag har haft lite problems med så jag funderar på att köpa en vulcan eller atlas. Man kan köpa dem för runda slängar 2000 eller 2200 från tyskland (http://www.survival.de/startnormal.htm). Går man ihop två och köper så slipper man frakt som jag har fattat det.

Lycka till

// johan
 
Svaret på frågan om vilken säck som är den förnämsta om den passar din rygg är väl att den som passar din rygg är den förnämsta!

Vulcan och Atlas är bra säckar, inte tu tal om det, men det finns ju andra bra säckar också.

Skillnaden mellan Vulcan och Atlas är att Atlas är en civilare vidareutveckling (även om den idag bara säljs i krigsfärg):

-Locket är höj- och sänkbart
-Öppningen till botten är bågformad (som på de flesta säckar), inte rak.
-Fickan på locket öppnar framåt, inte bakåt.
-Sidfickornas öppning är annorlunda man öppnar hela sidan (inte bara toppen).
-sidfickorna sitter en smula högre upp

Atlas är "i snitt" den bästa säcken, även om jag gillar Vulcans sidfickor bättre.

Tänk på att bärsystemet är en ganska gammal konstruktion, så axelremmarna är inte lika välstoppade och breda som på de flesta moderna säckarna. Men hellre det än 20 cm breda bladfjädrar som på Haglöfs...
Man blir också ganska svettig eftersom ryggan ligger an mot nästan hela ryggen (det bl.a. är det som gör den så tokstabil)

Fast nu var ju inte Vulcan eller Atlas nåt alternativ för Carl Z...
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-06 kl 10:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
J_B Stor dagssäck Transportera 5
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 10
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.