Ramryggsäck

  • Trådstartare leena.willberg@environment.ministry.se (Leena)
  • Start datum

leena.willberg@environment.ministry.se (Leena)

Gäst
Jag har kommit fram till att jag skulle vilja återgå till ramryggsäck. Finns det någon tjej som har goda erfarenheter av moderna ramryggsäckar? Jag är 165 cm lång och har smala axlar.
 
Haglöfs

Haglöfs eller norröna är det enda rätta. Haglöfs är lättare att få tag på. Alaska är en mycket bra säck (har en själv) och likaså grönland eller skarja X. Om du nu tittar på andra säckar så finns alltid Berghaus Atlas (har en själv) eller Vulcan. Dessa är visserligen anatomiska och därför mer allsidiga.
 
Haglöfs

Jag skulle rekomendera dig att prova Haglöfs Alaska/Grönland och Skarja i storlek Medium. Medium är en mindre ram som passar personer som är kortare än 170 cm. Själv har jag en Haglöfs Alaska i storlek large och är jätte nöjd med den. Jag har både vandrat och åkt på tur med säcken. Vissa säger att ramsäckar inte passar så bra när man åker skidor för att de är breda och svajar fram och tillbaka. Men det är inget jag har kännt av med min säck, utan den är stabil och hindrar inte svängrummet på något sätt.
OBS! Alaska och Grönland har exakt samma ram och bärsystem, det är endast utformningen på själva säcken som skiljer sig.

Lycka till!!!
 
Glömm inte Savotta

Finska Savotta gör också mycket slitrtarka ramryggsäckar. Modell 1200 (80 liter) passar kanske för dig. Om du har möjlighet att åka til Åbo, kolla butiken Partiovaruste (www.partiovaruste.fi). Savotta har också websidor på finska http://www.finn-savotta.fi. Säckar är mycket bra att bära även en tung last, men säcken själv är kanske lite ålderdomlig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.