Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ?

Hej på er!
Dammade av min 15 år gamla ramryggsäck (Fjällräven "Raven gyro") igår, som är nästan helt oanvänd.
Är dessa ramryggsäckar helt ute nuförtiden ?
För och nackdelar mot "dom nya" ?

Mvh
Johan
 
Jag använder min lite dâ och dâ.
Tycker inte det finns anledning att köpa nytt ännu.
Nytt spänne till avbärarbältet och nya axelremmar frân en Râstu total kostnad 250:-, sedan blev den snudd pâ perfekt ;-)
 
Jag har en Haglöfs Grönland. Den är inte helt ny precis, men det byter jag inte i första taget.
 
Gyro-systemet är ett hata/älska-system i och med att säcken blir lite frisvängande. Vissa tycker att det är underbart, andra faller av spången (sant!).

Fast om det är din gamla säck kanske det är ett helt onödigt tips, för då kanske du tillhör "älska"-falangen. :)

Gillar du den är det väl bara att köra. Moderna bärremmar är ju skönare, men det går ju som sagt att byta till viss del. Se också till att spänna remmarna som vilar mot ryggen (finns det nåt ord för dem?) så att de inte är slappa och ger skav eller gnek.
 
johan5588; sa:
Hej på er!
Dammade av min 15 år gamla ramryggsäck (Fjällräven "Raven gyro") igår, som är nästan helt oanvänd.
Är dessa ramryggsäckar helt ute nuförtiden ?
För och nackdelar mot "dom nya" ?

Mvh
Johan

De är så gott som helt ute om du kollar reklam, marknadsföring osv. Fjällräven har väl en i sitt utbud, Haglöfs ska tydligen sluta med sin sista. Bergans har några (Heja Norge!!!) och ett fåtal andra märken.

Den största fördelen med "dom nya" är nog att de är mer användbara. Ramen är ivägen mer på t.ex. charterresan, tågluffen osv.

Nya säckar tenderar att ge mer ryggsvett.

På ramsäckarna är det mer underförstått att tältet sitter utanpå säcken. I nya varianter är det mer vanligare att tälten ska in i säcken. Om det är en för- eller nackdel får var och en välja. Själv uppfattar jag de flesta moderna säckar som ostadiga om man vill ha tält och annat utanpå säcken.

Sen finns det ju så många varianter av säckar att det säkert finns de som inte stämmer in på dessa generaliseringar. Finns säkert fler saker att nämna men det var dessa jag främst kom på.

Går man på tältturer i fjällen är det vanligt (om inte det vanligaste) att folk har ramryggsäckar. Att se äldre säckar än din är inget konstigt. Är du nöjd med den så behåll den och fortsätt använd den tycker jag. Det går ju alltid att modernisera remmar och bälten om du har lust som någon påpekade.

Mvh
Peter P.
 
Kul! :)

Hej igen!
Kul att höra era åsikter.... :)

Jag ska ut med ryggsäcken på tur nu i helgen, ev. så är det axelremmarna som känns gammalmodiga. Höftbältet sitter mycket bra.

Finns nyare axelremmar med mera, att köpa som "fjällräven orginal" eller finns det unversial att beställa ?


/Johan
 

avslutad210712

Gäst
Re: Kul! :)

johan5588; sa:
Hej igen!
Kul att höra era åsikter.... :)

Jag ska ut med ryggsäcken på tur nu i helgen, ev. så är det axelremmarna som känns gammalmodiga. Höftbältet sitter mycket bra.

Finns nyare axelremmar med mera, att köpa som "fjällräven orginal" eller finns det unversial att beställa ?


/Johan

http://www.getout.se

bära och förvara->reservdelar->övrigt

Vet ej om haglöfs passar på en fjällräven men med lite finurlighet går det säkert att fixa men de kostar (lite överdrivet) nästan lika mycket som en ny säck.

Var själv i valet och kvalet att köpa nya bärdetaljer till min gamla fjällräven men det vart nya säckar. Funderar dock ändå på att försöka fixa något hemmagjort bara för att testa hur den gamla säcken skulle vara att bära med med lite bättre axelremmar och höftbälte.
 
Jag tycker att du ska kontakta fjällräven o be att få byta ut dina axelremmar.
Som jag skrev innan gav jag 250:- för ett komplett sett axelremmar o spännen mm som passade direkt på min Gyroram.
Sedan bytte en skomakare ut spännet i midjebältet för någon tia.
 
Hej
Jag använder min gamla Tibeta 8 gyro med största gldje. Att trycka på sig en plastpåse på ryggen känns inte speciellt intressant. Jag köpte nya axelremmar från Getout förra året. (Haglöfs) Tyckte att original var för smala. Min fast sättning blev inte helt lyckad. Jag testade att sätta fast som de gamla remmarna var satta och de har en benägenhet att glida i sidled. Gjorde en ögla av remmen och fäste runt sprinten. Funkar ganska bra men inte perfekt. I helgen skall jag testa ett annat sätt.
Jag frågade här på utsidan om någon hade testat men fick inget svar. Köper man original är det ju inget bekymmer.
mvh
Harald
 
Hej igen!

Tack för era tips :)

Jag ska ringa fjällräven imorgon, så får dom ge mig ett prisförlag på nya axelremmar och ev. även midjebälte.

Annars återstår att för mig att leta på en modernare säck...på 80-100 liter, nåt tips ?

mvh
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Jackiie Ramryggsäck skär in i ryggen Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 55
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 110
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.