Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram)

Hej!
Tänkte bara höra om det är någon som har stött problen med att flyga med en ramryggsäck med utanpåliggande ram. (Jag har tidigare bara flygit med min softbag och det har inte varit några som helst problem). Skulle ramen t.ex. kunna bli misshandlad eller liknande?
/Kanel
 
Allt incheckat bagade blir misshandlat, alltid.
Det finns ingen som helst chans att just din ryggsäck undantas frân "kasta, tappa o kasta uppepâ).
Men med en pâse om, eller inslagen i paketplast som finns pâ en del flygplatser mot en kostnad sâ klarar den sig säkert hyfsat.
viktigast är att inte remmar o andra fladdriga delar kan haka i här o var.
 
Spännande projekt!

Skulle tro att det fungerar bättre med en ramryggsäck, de är ju robustare till konstruktionen. Hur tänker du dig själva landningen? Kanske kan man packa den med något mjukt som absorberar eventuella stötar (jag antar här att du sitter eller ligger ovanpå). Vingarna, är de kopplade till säcken eller direkt till dig? Framdriving av farkosten? Att snegla på segelflyg och liknande glidflygare tror jag är lättsammast. Lycka till!

//Anders

(Sorry, kunde inte låta bli. Se till att remmarna inte fastnar så går det nog bra. Stoppa den i en säck och be till högre makter)
 
Ha ha ha! :) Det är därför jag har tänkt att ta ryggan med ram eftersom jag tänkte att det är enklare att fästa fast vingarna och dessutom kan jag på den stora ramen fästa fast tyg så att flygförmågen blir bättre. Hade tänkt att själv flaxa vingarna så just nu ligger jag i hårdträning med armhävingar!

Det jag egentligen funderade på var om den ramen kanske är mer känslig eller så, jag har inte haft den ryggsäcken så länge, lånar den bara, så jag vet inte riktigt än vad den tål. Självklart tänkte jag ha en påse att lägga den i, det är ju ett måste med alla remmar och saker. (Sydde en för flera år sedan i syslöjden. Den har ett oranget troll broderat på sig!) :)
 
Det beror helt på vilken ryggsäck du har. Vilken modell är det och vilket material är det i ramen.

Vi misshandlade våra LK100 ramryggor under lumpen rätt så rejält, in ur bandvagnar, kasta hit och dit och jag såg aldrig några skador på ramen. Däremot lyckades jag mosa en thermos.
 
Inför flygturer

brukar jag rulla in säcken i liggunderlaget. Dra åt med spännremmar, stoppa paketet i en svart plastsäck, teipa ihop den till en tätt paket. inga problem så här långt.....
 
Hej!
Tänkte bara höra om det är någon som har stött problen med att flyga med en ramryggsäck med utanpåliggande ram. (Jag har tidigare bara flygit med min softbag och det har inte varit några som helst problem). Skulle ramen t.ex. kunna bli misshandlad eller liknande?
/Kanel

Vad jag vet har nog ingen ännu lyckats med att flyga med ryggsäck oavsett modell...hihi.
 
Min Alaska har varit med under ett antal resor runt om i världen och det har gått bra, för det mesta. Bara dra åt alla remmar ordentligt så det inte är något som fastnar i bagagebandet. Blev av med en mindre rem på Landvetter en gång, det är allt. Ramen har jag varit orolig för, men inga skador har det blivit.

/Jonas
 
ny ram efter flygresa

Hej!
Tänkte bara höra om det är någon som har stött problen med att flyga med en ramryggsäck med utanpåliggande ram. (Jag har tidigare bara flygit med min softbag och det har inte varit några som helst problem). Skulle ramen t.ex. kunna bli misshandlad eller liknande?
/Kanel

Min Haglöfs Alaska har flugit flera gånger men en gång fått ramen knäckt och då var SAS vänliga att bekosta en ny ram. Lyckligvis en hemresa.
Jar har köpt haglöfs stora packsäck som jag packar ner hela ryggsäcken i före avresa så inga små remmar eller annat försvinner i hanteringen.
Reser ofta i tjänsten och skulle aldrig fundera på något annat än väska med hårt skal i de fallen då man sett hur väskor hanteras på flygplatser - senaste skräckisen var när väskbilen framför tappade cirka 10 väskor när vi taxade in strax bakom. Jag ser det som ett smärre mirakel att inte flr väskor kommer bort. Märkligast av allt är att de alltid kommer bort på hemresan och levereras med taxi två dagar senare -men annars måste ju flygbolaget ekipera mig och det har hitills inte hänt.

/Patrik
 
Tror inte det är nån fara att själva ryggsäcken eller att ramen skulle ta skada om du fäster alla lösa remmar o.d. Det är nog värre med innehållet, ryggan är mjuk och som tidigare skrivits misshandlas bagaget ganska ordentligt på flygplatserna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Flyga med vandringstavar? Transportera 6
Eklundan Att flyga med cykel Transportera 1
pelka flyga med ryggsäck! Transportera 26
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Davva2 Flyga in i fjällen Transportera 21
Vandrare Flyga ut saker och folk med helikopter? Transportera 1
Unis Flyga från Kiruna Transportera 0
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Jackiie Ramryggsäck skär in i ryggen Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.