Ramryggsäck ????

Varför blev ryggsäckarna ramlösa ?
>Fördelar som uppväger ramlöshet ?
Har jag missat ngn drastisk utveckling som har hänt?
peter1959
 
Förr hade jag en ramryggsäck, inköpt på 70-talet då knappt något annat fanns - den var rena tortyrrredskapet! Det var en lättnad när jag skaffade en ny modern säck!
Fördelen var att ramryggan var lätt, men bekvämligheten gjorde det vida värt några extra hekton för att slippa plågas.
För mej är det en gåta hur så många fortfarande står ut med att knalla omkring i fjällen med gamla ramryggsäckar.

Hälsn. BM
 
Utanpåliggande ram?

Du menar säkert utanpåliggande ram?! Min softpack har en ram inuti.

Fördelen med ram i säcken måste väl vara passformen/bärsystemet.

Jag provade för några år sedan att implementera ett bärsystem från softpack till min gamla haglöfsrygga med yttre ram, det fungerade ganska bra om det inte varit för skenorna som stack ut under. Det gick inte att ställa ifrån sig ryggan utan man var tvungen att lägga den ner.
 
Transportbanden...

Tror att ett av huvudargumenten när de "ramlösa" (de första var ramlösa på riktigt) kom var att de inte skulle fastna i transportbanden på flygplatser och sådana ställen... Ännu mer intressant än varför de kom är väl varför de fortfarande finns? För egen del har jag aldrig lyckats hitta en säck med integrerad ram som funkar på ryggen, men jag är kanske konstigt konstruerad?! Dessutom gillar jag att surra fast grejor... Anna
 
Användningsområde

Ryggsäckar används ju mest på resor idag, vandring utgör en mycket liten del av användningsområdet för ryggsäckar.
 
Varför blev ryggsäckarna ramlösa ?
>Fördelar som uppväger ramlöshet ?
Har jag missat ngn drastisk utveckling som har hänt?
peter1959

Precis samma funderingar som jag har! Själv kör jag med gamla ramsäckar och eftersom det funkar utmärkt ser jag ingen anledning att byta. Förmodligen har jag väl missat nåt eftersom alla andra kör med ramlösa . Jag vill också veta fördelarna med ramlöshet.
Pär som bär med ram och dricker ramlösa.
 
En gissning från min sida är att ramryggsäckar var för dyra att producera. Vinstmarginalen blev större med softpacks/ramlösa/integrerad ram.

Vidare så kan det vara så att vi har en tradition när det gäller vandring med ryggsäck att hänga en massa saker utanpå. Tält, liggunderlag, vattenflaskor mm. Det kanske också har spelat in när det gäller vad konsumenterna har varit ute efter.

Sedan har väl vi varit duktiga på att ta med oss mer och mer och vikten har till slut blivit såpass hög att en ryggsäck med ram blivit nästan självklar. Undantag finns bland säckar utan yttre ram men jag tror inte de är så många och inte heller kända bland konsumenterna (Vulcan?).

Själv har jag en ramsäck, Haglöfs Alaska 90 liter och en med en enkel, intern uppstyvare, Bask Shivling 90 liter. Går vikten upp en bit över 20 kg blir Basken "gungig" och känns slängig på ryggen. Alaskan sitter som gjuten på ryggen i vart fall upp till 35 kg. En gissning från min sida är att när Basken en dag får vika hädan så är Alaskan fortfarande i prima skick.

Jag ser ingen självklar anledning att byta ryggsäck om man är nöjd med den man har. Min mor har en Fjällräven Trader utan toppspännare på axelbanden och den tar hon i år igen. Hon har faktiskt provat både Bergans Helium och Haglöfs Lim 55 som är betydligt lättare alternativ men båda satt dåligt.

Mvh
Peter P.
 
Har en Halti Falcon 70l ramlös som är bra vid buss och bilbaserad transport utan behov av tung skrymmande packning. Köpte nyligt en Haglöfs alaska ramsäck som testats i sommar på fjället. Burit kåtan, sovsäck och liggunderlag samt annat smått och gott, 35kg allt som allt och det hade inte varit möjligt med Haltin. Ramen är det som gör skillnaden. Den ramlösa säcken kom mer och mer i och med att "backpackers" blev ett begrepp på 80/90-talet. Som skrevs tidigare handlade det om att få en smidig rygga som funkade på flyg buss och båt. Men på fjället är det ramburet som gäller för mig.
 
Varför blev ryggsäckarna ramlösa ?
>Fördelar som uppväger ramlöshet ?
Har jag missat ngn drastisk utveckling som har hänt?
peter1959

Precis samma funderingar som jag har! Själv kör jag med gamla ramsäckar och eftersom det funkar utmärkt ser jag ingen anledning att byta. Förmodligen har jag väl missat nåt eftersom alla andra kör med ramlösa . Jag vill också veta fördelarna med ramlöshet.
Pär som bär med ram och dricker ramlösa.

Har själv endast gått på fjället med en ramlös ryggsäck och är väldigt onöjd, skulle ge allt för en ryggsäck med utanpåliggande ram...
Tyvärr så hittar jag ingen relativt billig ramryggsäck utan nästan endast Bergans Power Frame etc.

Slutsats: Vet ngn av er en ramryggsäck som är relativt billig?
Eller skall jag vänta och spara mina pengar och sedan skaffa mig en Bergans?
 
Har själv endast gått på fjället med en ramlös ryggsäck och är väldigt onöjd, skulle ge allt för en ryggsäck med utanpåliggande ram...
Tyvärr så hittar jag ingen relativt billig ramryggsäck utan nästan endast Bergans Power Frame etc.

Slutsats: Vet ngn av er en ramryggsäck som är relativt billig?
Eller skall jag vänta och spara mina pengar och sedan skaffa mig en Bergans?
Men du, kolla in beg.marknaden Blocket, Tradera etc. och i din stad ställen som säljer beg grejor,
där har jag hittat fina tält o sovsäckar för 25 spänn styck som kommer att kunna hänga med ett bra tag till.
Peter1959
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.