Steka mat rostfri stekpanna

"Tunna" stekpannor är nog svårare än "Tjocka" om värmen är lite ojämn.
Rostfria stekpannor finns i lyxsegmentet och jag vet flera som gillar dem och att de fungerar mycket bra.

Men man måste "steka in" matoljan i dem först, och sedan får man aldrig diska dem med diskmedel, bara skölja ut med varmt vatten, hardcore "stekpanna-talibaner" tillåter inte ens att diskborsten har fått smaka diskmedel någon enda gång.
;-)
 
Vilda förslag, en Rf panna är vida tätare i ytan än en gjutjärnspanna, så att steka in den blir inte så lätt, alla som lagat mat på en gasspis vet att snabbheten att få pannan varm är en av det bättre och svårare att hantera, fördelarna med gas/bensin/fotogen.
Därför brukas värmespridare mellan lågan och den tunnbottnade pannan, det kan vara ett enkelt lab asbestnät, en rostplåt till bröd eller en dubbellplåt med ett luftgap i. När man brynt oljan eller steksmöret gäller det att hålla pannan jämt lagom varm och inte för varm i mitten och för sval ute vid sidorna. Passande lock gör pannan lättare att temperatur reglera.
Att öva hemma på balkongen eller ett trädgårdsbord brukar vara väl brukad tid.
go tur
 
Inte trodde jag man kunde steka in en typ rostfri trangiapanna?
Det är nog därför man aldrig får använda diskmedel, man ska ha lite fett kvar i pannan på ytan om den ska fungera optimalt.
Vi har några sådana stekpannor hemma och det fungerar, de är köpta i proffsbutik men jag vet ite om det är skillnad på metallen mot tradigas? Inte heller ha jag testat dem med öppen låga, och de är definitivt inte tunna.
 
Steka in rostfritt? Nu har ni nog fått det om bakfoten. Gjutjärn måste givetvis stekas in, men rostfritt kommer inte att ta emot sig fett eller ändra ytstrukturen. Det är ju en av poängerna med en rostfri stekpanna, den påverkar inte eller missfärgar maten samtidigt som man kan misshandla den med stekspadar i metall eller tom knivar.
Jag använder min när jag steker svamp just för att svampen behåller sina färger, vilket de inte gör i en gjutjärns pannan. Perfekt att koka såser i också.
Rostfritt har låg värmeledningsförmåga (1/5-del av gjurjärn) så det krävs jämn värme underifrån, eller som på min en rejäl kopparbotten som fördelar värmen. Men då blir de inte så campingvänliga pga vikten.
Eftersom rostfritt mer eller mindre är inert så kan man diska dem i diskmaskinen utan att få dåligt samvete.
 
Steka in rostfritt? Nu har ni nog fått det om bakfoten. Gjutjärn måste givetvis stekas in, men rostfritt kommer inte att ta emot sig fett eller ändra ytstrukturen. Det är ju en av poängerna med en rostfri stekpanna, den påverkar inte eller missfärgar maten samtidigt som man kan misshandla den med stekspadar i metall eller tom knivar.
Jag använder min när jag steker svamp just för att svampen behåller sina färger, vilket de inte gör i en gjutjärns pannan. Perfekt att koka såser i också.
Rostfritt har låg värmeledningsförmåga (1/5-del av gjurjärn) så det krävs jämn värme underifrån, eller som på min en rejäl kopparbotten som fördelar värmen. Men då blir de inte så campingvänliga pga vikten.
Eftersom rostfritt mer eller mindre är inert så kan man diska dem i diskmaskinen utan att få dåligt samvete.
Ja, så är det förstås! Jag måste erkänna att jag inte har ansvaret för inköpet av dessa stekpannorna.
De som är av äkta rostfritt går förstås inte att steka in, men de av kolstål som ser lika ut måste stekas in och aktas för diskmedel extra noga (gjutjärnspannor också förstås).
Olika kvaliteter har olika egenskaper, men fett behövs i alla metallpannor som saknar non-stick (som jag gärna undviker).
 
Har stekt i en sådan hopvikvar "jägarpanna", matfett i pannan och med grillkol. Haken är att man måste hålla pannan i rörelse, bränner det till, så är det blixtsnabbt!

Kanske kan man bygga någon metallställning som en "luffarspis" så man får upp pannan 10 - 15 cm från kolet.
 
Jag har försökt steka pannkakor hemma i en rostfri stekpanna, men bränner lätt fast i botten. Det krävs ganska mycket fett. Smör har en ganska låg rykpunkt, så någonstans kring mellanvärme.
Amerikanska pannkakor, dvs lite tjockare går helt utmärkt att steka i rostfria stekpannor.

Kolstål tycker jag är klart bäst för pannkakor, men de är rostkänsliga och ganska tunga för att hänga med ut i naturen.

Generellt mår varken olja eller smör bra av hög värme och det bränns snabbt.
 
  • Gilla
Reactions: GJM

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.