Steka mat rostfri stekpanna

Snåla inte med fettet, ska vara ett skikt på åtminstone ett par milimeter i pannan.
Här ett bra exempel på mängd fett.
Många är rädda för fett men det fett man använder i stekpannan räknas inte eftersom det inte (annat än om man steker bröd) absorberas av maten. "Ett par millimeter" låter dock väl mycket. Då handlar det om fritering snarare än stekning.
 
Smör och olja, hälften hälften, blir väldigt halt. Använd både i smeten och i pannan.
Rör mycket på pannan.
Använd lock vid behov.
Ibland vill det bränna just i mitten, då skrapar jag bort där unddr stekningen så rinner ny smet ner.

Blir det inte perfekt kan det bli betydligt enklare att vända pannkakorna om man delar dem på mitten och vänder halvorna var för sig.
 
Pannkakor steker jag i smör.
Till pannkakor hemma gillar jag Skeppshults pannkakslagg eller som tvåa de Buyer pannkakspanna Carbonne Plus.


De Buyers pannkakspanna tillverkas i många storlekar (18-30 cm) och är lättare än Skeppshult.
Fortfarande tung. Men på dagsturer är det favoriten.
Följer ni länken kan ni även se hur de föreslår att man steker in den. Samma procedur gäller för rostfri panna.

/John
 
Ett fint friluftsalternativ är en lite tjockare hårdanodizerad panna, alltså av alu. Ytan är tät och tålig och uppför sig väldigt likt en kolstålspanna. För egen del har jag en del erfarenhet av Fry Bake Expedition som går att göra allt med, även använda som dutch oven. Även Firebox gör en dylik, den senare ligger stadigare på stödbenen med frästa spår.

//J
 
Fråga om mina inköpta rostfria stekpannor....en lite klick smör chatt steka ett ägg...ägget flyter ju i smöret som att det kokar.
OCH smöret i pannan blir brunt...varför?
 
Det är maillard-reaktionen mellan proteiner, fettsyror och enklare sockerarter i tex. smöret som gör att det mörknar - det är det som ger smak och dofter på den gräddade brödet, gratängens ytan som blivit i olika nivåer av brunt eller stekta ytan på köttet och allt det andra man steker/wokar och ger väldigt mycket av dofterna som gör att det vattnas i munnen.

Observera att det börja med från vitt, gult och blir allt brunare kring 120 mot 150 grader C och är inte samma sak som bränt - det är först när det blir svartbränt (och temperatur väl över 200 grader) som det kallas bränt och börja ge vidbränd smak och maten inte längre så hälsosamt att äta.

maillard-reaktionen går fortare i alkaliska miljöer och därför används tex bikabonat i tex. pepparkakor (bikarbonat blir soda när det värms upp och akaliet påverkar också proteiner och fettsyrorna och ofta till det gynsammare smakmässigt) och andra brunkakor och det blir genombrunt istället bara på ytan där det är varmast - då reaktionen behöver lite tid på sig också och beroende av värme och sammansättning.

Med färgen på smälta smörets proteiner kan man bedöma ganska bra värmen när det är dags att lägga i matvarorna och får lagom stekyta och smakkaraktär och inte för tidigt att det bara kokar istället eller försent och det börja med vidbränning direkt och det är ett problem om man tex. värmer olivolja/rapsolja då det är inget som indikerar värme då när det börja ryka mycket så har man gått förbi vad som är lämpligt i hetta i matlagning och trixet där är lite brösmulor och annat som läggs i för att med sin färg indikera lämplig temperatur.

Fettsyrornas sammansättning bestämmer också stekbetendet om det tex. spottar och fräser med stora eller små bubblor och det är stor skillnad mellan tex. smör/ister och tex. olivolja i stekbeteende och det har varit svårt att ersätta smör och ister till motsvarande växtoljor av den anledningen i tex. fritöser mm.

Att steka i smör eller smörblandning med rapsolja ger ofta bättre ytan än i ren matolja/margarin då det återigen är blandningen av smörets proteiner, fettsyror och proteiner som ger det lilla extra i smak och saknas i tex. magarin.
(huu - har aldrig gillat magarin då det har en bismak som slår igenom och kan förstöra en rätt, smörgåsar som bretts med margarin eller bakverk med margarin på samma sätt som man förstör/förgiftar mat med koriander, - tex. chokladbollar med bakmagarin istället för smör går inte att äta och kanske av samma orsak med den där 'OR6A2-genen' som typ 5-10% av befolkningen har som får koriander att smaka 'kemikalier/tvål', eller rent av som att ha hällt fotogen i maten - becel smörgåsmargarin är bland det hemskaste man kan äta på smörgås då det verkligen koncentrerat det äckliga i smaken som är typisk magarin )
 
Senast ändrad:
Margarin är ett överlevande surrogat från smörransoneringen. Cikoriakaffe går visst också att köpa fortfarande.
Margarin har inget att göra i ett kök enligt min mening. Recept som innehåller margarin kan förkastas utan att provlaga. Ister, smör, olja och kokosfett är helt ok. Det förekommer i sju sorters kakor några recept som uttryckligen skall bakas på margarin, inte smör. Dom kakorna klarar jag mig utan!
Producenterna av margarin har alltid påstått att det är nyttigt. Men har ändå ett flertal gånger tvingats ändra i tillverkningsprocessen för att produkten befarades vara hälsovådlig.
Blandfetter som Bregott kan man också undvara.

Det är olyckligt att vi svenskar är så slappa i språket att vi säger smörgås fast det inte är riktigt smör på gåsen.
I många länder får man skaka galler för sådant matfusk. Men i Sverige är det norm.
Det vi i dagligt tal kallar kaviar får inte säljas under det namnet i Europa i övrigt. Därav namnbytet från Kalles Kaviar till bara Kalles.
I övriga Europa liksom det var i Sverige före 50-talet är kaviar beteckningen på rom från stör. Annan fiskrom är inte kaviar och får absolut inte kallas kaviar.
Långt före svenska EU-inträdet hette Kalles Kaviar på den finska marknaden, Kalles Romkräm på ena sidan tuben och Kallen Mätitahna på den andra. Det var inte tal om att produkten skulle få säljas som kaviar,

/John
 
Off-topic men när det kom upp så kan jag inte låta bli
"kanske av samma orsak med den där 'OR6A2-genen' som typ 5-10% av befolkningen har som får koriander att smaka 'kemikalier/tvål'"

Detta har jag funderat på då jag avskydde färsk koriander och bara att ha lukten på fingrarna gav kväljningar och mången thai-rätt blev förstörda av den.
Men sen 10 år tillbaka älskar jag koriander och kan få allvarligt begär efter det.
Har jag blivit gen-modifierad som Spider-man av spindelbettet ;)
 
Om jag nu har smör och ska steka pannkakor.
Låter smöret koka och häller i smeten när jag tror det snart kokat klart och täckt hela botten på stekpannan.
Kan jag få till någon mer detalj?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.