Steka mat rostfri stekpanna

Jag blir tokig av dessa rostfria stekpannor inköpta på MIO...steka ägg helt värdelöst...steka potatis och det fastnar i botten på pannan....finns det verkligen en enda fördel med rostfria
Jodå! Den ljusa ytan gör det enklare att se när maten börjar få färg. Tex bryna smör och kandering

Stekyta på kött utan olja fixas enklast med rostfritt. När köttet fått stekyta släpper det från stekpannan. Den ljusa rostfria ytan gör det enklare att se om köttets kanter börjar bli bruna och det är dags att se om köttet släpper. Betydligt svårare att se detta med en mörk stekpanna.

Sura såser som tex tomatsåser löser upp skyddslagret i stekpannor av gjutjärn och kolstål.

Bryna smör och kandering görs med fördel i rostfria stekpannor eller kastruller.

Jag håller mina rostfria stekpannor rena, medan gjutjärn och kolstål försöker jag bygga stekyta vilket också skyddar mot rost.
 
Det är nog inte så vanligt att man har en hel uppsjö av olika stekpannor, jag tror de flesta föredrar en så universell stekpanna som möjligt för att slippa ha ett helt skåp fullt med bara stekpannor.

(Vi har bara en rostfri traktörpanna, men 4 stycken olika non-stick, en gjutjärnspanna, en pannkakslagg, en plättlagg och en crepespanna också i gjutjärn. Och grillpannan glömde jag ju (den är nonstick, fast jag hade hellre haft en i gjutjärn, men man kan inte välja vad man får i julklapp :) Men detta har ju byggts upp under 20 års tid.)
 
Det är nog inte så vanligt att man har en hel uppsjö av olika stekpannor, ...
... Men detta har ju byggts upp under 20 års tid.)
Precis vad jag var på väg att skriva vid frukosten i förmiddags - men nu hann Peter före;
med Tid, Ålder, Arv (och tillräckligt många skilsmässor?) blir det till slut ett rätt så komplett
urval med gjutjärnsstekpannor kvar i köket. (OK de är inte bärbara, knappt ens släpbara,
men passar bra i hemmaköket - och kan tas med på någon enstaka kortare utflykt...)

Skippar / Släpper man de lättare men fåniga non-stick / aluminium - t.ex. i samband med
separationerna - så blir det bara tunga och bra gjutjärn kvar... :cool: Några ärvda, några fådda
och någon enstaka egenköpt. Dessutom så är köket klart för induktion - när så blir aktuellt...

35cm wok - i svartplåt +
28cm Skeppshult, 22cm Skeppshult, 23cm Ronab pannkakslagg, 23x23cm Exxcent grill-
panna, 15x24cm NilsJohan gryta - alla i gjutjärn med ugnståliga (stålrörs-)handtag +
12" GSI Dutch Oven - i anodiserat gjutaluminium
(Det står en 60cm rf Engströmspanna ute på altanen också...)

Vad som, möjligen, saknas är väl en plättlagg
- den förra försvann med ett ex men så var den ju också i non-stick aluminium... :LOL:

Ni andra kommer att komma till det här läget ni också - låt tiden ha sin gång bara...
 
Senast ändrad:
Precis vad jag var på väg att skriva vid frukosten i förmiddags - men nu hann Peter före;
med Tid, Ålder, Arv (och tillräckligt många skilsmässor?) blir det till slut ett rätt så komplett
urval med gjutjärnsstekpannor kvar i köket.
De senaste åren har det gått lite mode i kolstål och rostfritt. Fram till för ca 10 år sedan hade vi enbart gjutjärn och teflonpannor. Har köpt på oss 4 kolstålspannor samt 2 rostfria. Har 2 pannkakslagg i gjutjärn resp kolstål som magasinerats.
Finns mycket annat som också kräver N+1 för att livet skall kännas bra.
 
De senaste åren har det gått lite mode i kolstål och rostfritt. Fram till för ca 10 år sedan hade vi enbart gjutjärn och teflonpannor. Har köpt på oss 4 kolstålspannor samt 2 rostfria. Har 2 pannkakslagg i gjutjärn resp kolstål som magasinerats.
Finns mycket annat som också kräver N+1 för att livet skall kännas bra.

Faktafel. Bara för att du inte sett dom betyder inte att dom inte funnits.
Stekpannor i keramik.
Stekpannor i förtent koppar.
Stekpannor i emaljerat gjutjärn.
Kolstålspannorna har hela tiden funnits i de svenska restaurangköken.
Rostfritt stål har funnits längre än teflånbelagda pannor.

De som är matlagningsintresserade har alltid haft koll på detta.
Fast du har helt rätt i N+1.
Det är bara sorglustigt att folk inte kan lära sig använda grejorna, utan påstår att dom är dåliga när de bränner maten.
Det är inte pannans fel när maten bränns.

/John
 
Faktafel. Bara för att du inte sett dom betyder inte att dom inte funnits.
Stekpannor i keramik.
Stekpannor i förtent koppar.
Stekpannor i emaljerat gjutjärn.
Kolstålspannorna har hela tiden funnits i de svenska restaurangköken.
Rostfritt stål har funnits längre än teflånbelagda pannor.
Mode=rådande stil, i detta sammanhang den typ av stekpannor som säljs mest av i butiker.
Kan för övrigt ticka av din lista. Har dessa som arvegods.
 
Trangia Duossalstekpanna eller en lite gjutjärnspanna är robusta alternativ.

Smält smör i plättsmeten och att hetta upp panna med olja/ smör och därefter dra ned på värmen något brukar skapa möjligheter till bra plättar.

Jag använder Duossal och en Lodge gjutjärnspanna till min T25.

 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.