Stekhäll och friluftskök, fungerar det?

Jag gillar stekhäll över öppen eld. Smidiga, versatil men framförallt lite annorlunda än att laga mat över ett galler. Nu är så att man vill skaffa en själv, problemet är att man har inte alltid har möjlighet att elda överallt utan då måste man ta vara beredd att ta med gasolbrännaren med stekkärl. Jag kör mycket gasol och har min trogna Optimus Vega till större kärl och är nyfiken på om stekhäll och gasobrännare fungerar bra tillsammans? Dvs ger det värme/effekt nog att kunna steka och göra lite större måltider eller krävs det typ konstant 3 kW värme för en 40 cm stekhäll...? Min Vega har max 2,6 kW. Men det gör man aldrig. i princip.

Vill ogärna lägga ner 2000:- för en Dalum jälda för att bara kunna nyttja den på en öppen eld. Kanske vill nyttja den på en rastplats på en bänk för att steka.

Lit input och råd för någon som har provat.
 
Större kokkärl-stehällar ger större kyldarea och det är problemet, brännare med högre effekt finns bl a på Fogas. Vindskydd är även här av största betydelse.

go tur
 
Har en Muurikka Picknick Griddle Pan (26cm) som funkar galant sedan många år tillbaka.
Kanske en Muurikka 38 skulle passa?
 
Jo, jag håller med, om man slänger in på en 50cm, men 40cm borde väl fungera? Det var trots allt frågan om gasolbrännare är underdimensionerad för den storleken. Sen det kanske går, men är lite bökigare med värmen...som sagt jag ha bara nyttjat den över öppen eld och då har men en fet glödbädd.

Har kikat på Muurika 38cm, den kostar 1/4 av en Dalum... men Dalum är ju schysst och kittet... och lätt 2.2 kg vs 3.1 kg... Det gör skillnad.
 
Fotogenbrännare kanske kan vara ett alternativ. Pumpar man upp trycket ökar effekten. Wokpanna i aluminium kan vara en tanke. Bör vara viktigt med aluminiums värmespridande förmåga om man har en brännare som inte har så bred låga.

Thure
 
Jag har en äldre muurikka stekpanna 23 cm diameter som passar bra på trangia 25.

För att värma en muurikka stekhäll rekommenderar jag en Popp-Upp-Grill 29 cm diameter, vikt 1288 gram ink bärväska. Kol vid kortare värme, briketter vid längre.

Effekten från ett vanligt campingkök är för klen och en kokpall är tung.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.