Fungerar Trangias vintertillsats?

Funderade på att sätta in en multifuelbrännare i min Trangia för att höja effekten vintertid. Men efter att ha läst de senaste årens inlägg om dessa brännare på detta diskussionsforum blir man avskräckt. Det verkar kunna uppstå hur många problem som helst och har man riktig otur flyger tältet i luften!

Någon som prövat vintertillsatsen till Trangian med underdel till brännaren för förvärmning med meta/nesbittabletter samt reflekterande aluminumtallrik nedtill?
 
visst men det blir tungt

Vindertillsatsens glasfiberinsats kan du elda med t-röd men i vårfuktigsnöluft suger rödspriten i sig mera luftfukt och väremeffekten avtar ytterligare. Lösningen blir till att bära än mer t-röd!
Tips kör med fotogen vintertid och gas sommartid. P Asks inlägg om KAP-köket rekommenderas varmt.

Go tur

Johan K
 
Fungerar hel ok

Blev du klokare av svaret ovan? Jag førstod inte riktigt...

Jag har användt den flera vintrar nu och den har god effekt när det är riktigt kallt. Dvs -15 - 20 då det är svårt att bara få eld på spriten. Tillsatsen gør att du snabbare kommer upp i maxeffekt. (det är en førvärmare som värmer upp själva brännaren underifrån) När brännaren och spriten väl blivit varm har den ingen funktion. Den är dock inte helt lämplig att använda inne i tältet då det ofta kan bli stora flammor om du spiller / tar lite før mycket sprit i tillsatsen. Helt klart värt att køpa.
Ett tips är att ha en fyld brännare (i täta påsar) nära kroppen så att den inte blir før kall. Det är stor skillnad att använda + 10 c sprit och - 10c sprit.
Jag har inte hekller førstått poängen med multifuelkøk.
-Nästan samma vikt (om man räknar med att bensinbrännaren väger mycket mer minus den lägre bränslevikten)
-driftsosäkra (inget å ha med sig utanfør kungsleden)
- farliga
- dyra
- før en massa oväsen
Nackdelen med sprit är att det kan vara svårt att få tag ien del länder.
Blanda inte før mycket vatten i spriten på vintern (før att undvika sotning), effekten blir før låg på vintern.

God tur!
 
Jag har inte provat trangias vintertillsatts men det är enkelt att prova med någon annan liten metallburk innan ett köp. Vintertillsattsen är i 1:a hand avsedd att användas med rödsprit, dvs samma bränsle som köket. Visst fungerar trangia vintertid och troligen bättre med vintertillsattsen - billigt att prova jämfört med multifuel. Om minskad bränslemängd och reglerbar effekt väger lätt jämfört med enkelhet så skulle mitt råd vara att prova vintertillsattsen.

Visst finns det mer som kan krångla med multifuel/fotogen/bensin kök än ett sprikök. Men en viktigt säkerhetsåtgärd oberoende av kök är att inte använda dem i tältet. Ett trangia som sparkas/puttas omkull i ett tält (av misstag) kan också orsaka en katastrof. Ett säkerhetsproblem med trangia är påfyllning av brännaren när bränstleåtgången missbedömts eller vid längre koktider.

Jag har endast varit med om en tält brand men har ingen lust att vara med om en till. I ett tält droppade en fotogen lykt ned på vedspisen. Som tur var var det dag och endast två vakna personer befann sig i tältet - en tog sig ut genom dörren och den andra under tältduken. Det gick otroligt snabbt och med förödande konsekvenser för utrustningen i tältet.

Lev å må!

Magnus
 
Trodde att vintertillsatsen i första hand skulle drivas med meta/nesbit? Fast det kanske är den tyska praxisen att döma av Globetrotter!?
 
Kanske fungerar bättre

men den är gjord før t-sprit. Den har någon sorts ludd som ska absorbera t-sprit. Låter tveksamt att:

"i vårfuktigsnöluft suger rödspriten i sig mera luftfukt och väremeffekten avtar ytterligare"

En nesbit brinner nog allt før länge, brännaren blir før varm. t-spriten kokar= høga flammor.
 
Multifuel i Trangia resp vintertillsats

Natruligtvis kan allting gå åt h-e, även moderna multifuel-kök. Inget kök eller något annat som producerats av människor för människor under rimliga kvalitetskrav, blir bättre än dess användare.Naturligtvis kan man råka på "måndagsexemplar", men som regel fungerar de moderna köken bra. Det finns ju en del plus och minus med de olika fabrikaten, min åsikt är att Optimus Nova är det som i dagsläget är snäppet bättre än de övriga, observera att jag inte har ett själv, är inte heller mutad av Optimus att "propsa" för deras kök. Däremot samlar jag på förgasarapparater, dvs stormlyktor, fotogen/bensinkök mm, så min åsikt grundar jag på mer eller mindre tekniskt vetande. Multifuelkök är inget nytt, Optimus hade under några år på 30 talet att kök som hette No 9, det kunde man också köra på diverse bränslen.Den stora nackdelen som jag ser med multifuelköken, är att det blir en kompromiss om man vill ha ett kök som ska fungera på flera olika typer av bränslen utan att byta munstycke. Jämför med våra bilar, tanka diesel i bensinmotor eller vice versa, det blir heller ingen höjdare. Bensin och fotogen är två väldigt bra bränslen, ska ju förvärmas men det går ju ganska snabbt, vem fan har bråttom? Ska man inte stressa av när man idkar friluftsliv, eller har jag fattat helt fel? Jag kan förstå att det ska gå snabbt att sätta upp ett tält eller en vindsäck´, om det däremot tar mig 5 eller 7 minuter att koka min soppa är mindre viktigt, bara mitt kök fungerar. Var inte rädd för att skaffa dig ett multifuelkök, jag håller med dig om att de är dyra, ett Nova kostar inte mer än 750 kr i USA, så varför ska det kosta nästan det dubbla här frågar man sig. Mitt tips till dig, köp Trangias mulifueltillsats hos KG Jonsson i Solna, det är Nova utan "ben" men med Trangias egna monteringskopp, KG vill ha 1150 spänn, billigare hittar du nog inte i Sverige.Tack för ordet och vi kanske syns i skogen, kokandes soppa någon gång.
 
Re: Multifuel i Trangia resp vintertillsats

sergei; sa:
Ska man inte stressa av när man idkar friluftsliv, eller har jag fattat helt fel? Jag kan förstå att det ska gå snabbt att sätta upp ett tält eller en vindsäck´, om det däremot tar mig 5 eller 7 minuter att koka min soppa är mindre viktigt, bara mitt kök fungerar.

Min erfarenhet är att NOVAt ger en tidsvinst per uppkokad kastrull som är betydligt mer än två minuter. Den insparade tiden kan i många fall vara av intresse, åtminstone för en annan som måste vattna och utfodra hundarna innan man kan laga till sin egen måltid ;)

/Jesper
Som ska skicka in ett trasigt NOVA men ändå älskar sitt kök.
 
Visst ska man koppla av när man är ute i naturen! Har nöjt mig med Tangians spritkök de senaste 40 åren så särskilt otålig är jag inte. Dock, man ska ju förnya sig sägs det. Jag har under de senaste åren börjat fundera över om man inte kan raska på Trangian vintertid, särskilt i de fall vi inte funnit vatten utan måste smälta snö. Ska man laga grötfrukost för två + smälta dricksvatten till turen så tar det ganska lång tid som bekant, särskilt när det är riktigt kallt. Likaså om man ska laga lunch i något blåsigt pass.

Betr förvärmaren till Trangians T-spritbrännare måste det uppenbarligen finnas två modeller. Den i Globetrotterkatalogen måste vara helt omöjlig att få något flytande att stanna på. Där verkar det vara meta som gäller.
 
Vinterkitet i globetrotter ser ut att innehålla dels en brännare med förvärmare, dels en aluminiumplatta som ska hindra att köket sjunker ner i snön. Häller du spriten på aluminiumplattan rinner den nog av, så jag rekommenderar att du häller lite i förvärmaren (den lilla mässingsskålen som hänger precis under brännaren). Finns ingen anledning att joxa med meta e dyl, förvärmaren är avsedd för sprit.

/ Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Stekhäll och friluftskök, fungerar det? Kök och brännare 7
samohtII Kok kärl som fungerar till allt. Kök och brännare 3
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
xtrem Varför fungerar inte Etanol(E85) Kök och brännare 20
jamo Hur fungerar värmeväxlare i kök? Kök och brännare 19
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
nvavargen Trangia vintertillsats Kök och brännare 8
miyata Vintertillsats till triangiakökets spritbrännare Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.