Trangias stekpanna

Äger ett Trangia 25-7 kök (Duossal).

Har ett stort problem med stekpannan som i princip gjort att jag inte använder den. Det bränner alltid vid i mitten även om jag använder den medföljande "ringen" för att begränsa lågan. Pannan har också börjat bli deformerad av vad jag gissar är värmen från brännaren.

Är det något jag kan göra fel eller finns det några bra lösningar på detta problem?

Tack på förhand!
 
Mitt tips är att du köper en gasol-tillsats. Med denna kan du reglera lågan betydligt bättre än med spritbrännaren. Det finns lika många länkar som åsikter om bränslen för kök, men jag har då aldrig ångrat mitt köp av gasolbrännare till trangiat. Helt enkelt perfekt för mina behov, och så slipper du sot!
 
Tack för ditt svar, skall fundera på gasol.

Någon som kan ge lite feedback på multifuel. Den ger också möjlighet att justera lågan. Men ger den jämn värme vid stekning?
 
JacobS; sa:
Mitt tips är att du köper en gasol-tillsats. Med denna kan du reglera lågan betydligt bättre än med spritbrännaren. Det finns lika många länkar som åsikter om bränslen för kök, men jag har då aldrig ångrat mitt köp av gasolbrännare till trangiat. Helt enkelt perfekt för mina behov, och så slipper du sot!

AMEN

dsk
 
Hallo..här får du litte information och tipps om kök av egen erfarenhet^^
Med ett multifuel kök kan du använda både gas, bensin och fotogen (beroende lite på vilket sorts mulitifuel det är.) Själv tycker jag att gas är ypperligt vid stekning. Du kan finsjustera lågan presis till den temperatur du vill ha och för att slippa bränna stekpannan så är mitt tipps att du skaffar dig en tyflonpanna som är betydligt lättare att rengöra och bränner inte fast lika lätt.
Tyflonpannan har dock inte lika lång livslängd som en vanlig aluminium panna och den är ömtåligare. Men själv tycker jag att det är guld värt att slippa sitta vid en iskal fjällbäck och skruba en igenbränd stekpanna tills fingrarna fryser av =)

Om du skaffar dig ett multifuel så får du bättre spridnig på lågan än med gasbrännaren till tragiat (Beror lite på vilket multifuel du skaffar.) och du kan använda bensin, du får dock inte ett lika bra vindskydd som du har i trangiat men du sparar betydligt mer vikt. Bensn sotar mer än gas och det är svårare att reglera lågan. Men bensin är effektivare än gas i minusgrader, vilket gör bensin till ett av de bästa valen av bränsle på vintern.
Val av kök är mycket beroende på vad du ska göra, om du ska ut på längre veckoturer sommar som vinter där du behöver spara vikt så passar ett multifuel bäst.
Men ska du bara ut på mintre dagsturer så fungerar ett trangia lika bra. det är bekvämt, skyddar från vind och skaffar du en gasbrännare till det så får du ett väldigt effektift kök på sommaren eller hösten(vikten är dock ett stort minus.)
Se till så att du får ett kök som passar dina äventyr i vildmarken, köp inte det värsta och dyraste utan att se om det passar dig. Ta god tid på dig om du välljer att köpa ett nytt kök så att det passar dig och dina äventyr.
Men i slutändan så är kanske det gamla hederliga Trangiat och den vanliga aluminiumstekpannan det bästa allternativet trots allt ;)
LYCKA TILL!!!
 
Tack för ditt svar Markus,

Jag är dock lite osäker på vad du menar med multifuel. Det jag tänker på är Trangias multifuel (gjord av Optimus Nova om jag förstår det rätt). Den är gjord som en insats att använda i själva vindskyddet liknande gasinsatsen. Pratar vi om olika saker?

http://www.trangia.se/core/images/4711.780001-jpg

Skulle den lösa mina problem och ge en jämnare värmefördelning? Mitt trangiakök är i Duossal.

mvh
[Ändrat av tanto 2007-01-28 kl 16:28]
 
aha:)...viste inte fören nu att Trangi har tagit fram ett multifuel till deras kök, ( eller optimus kanske man ska säga)
Men det är nog ingen större skilnad på detta multifuel och andra multifuel, det fungerar på samma sätt, men det ser ut som att det enbart är framtaget för bensin och fotogen vilket gör att det är framtaget för vinter bruk..fungerar även bra på sommaren, men bensin väger något mer än gasol och det är något svårare att kontrolera lågan pluss att du måste förvärma köket precis innan du använder det.

Du får klart bättre värmefördelning med gas och bensin än vad du får med t-sprit, du kan desutom reglera lågan mycket bättre.
Men bensin är något svårare att reglera lågan på än vad det är med gasol. Därför lämpar sig gasol sig mer vid stekning för att slippa bränna stekpannan.

Om du kan använda både gasol och bensin till trangias multifuel så är det ett bra val att köpa det. Då kan du använda det sommar som vinter och du får ett lättskött kök med bra värmefördelning med både bensin och gasol.

Hoppas du fått svaren du söker:) MVH/markus
 
Har haft en e-post konversation med Trangia. Blev tillslut uppringd av en anställd som tipsade mig om hur jag kan lösa problemet med ojämn värme i stekpannan. Lösningen går ut på att bocka plåt i formen av en triangel där varje sida är 120mm lång och 50-55mm hög. Sen ställer man brännaren däri och får då en mycket jämnare värme och mindre sot. Har testat och är mycket nöjd med resultatet.

Trangia-7.jpg
 
Vilken kul och innovativ lösning!

Jag kan dock också rekommendera gas. Det är nästan löjligt praktiskt med gas. Dels är det enkelt och smidigt att hantera den vid matlagningen, dels är den enkel att ta med sig och dels så är det så vansinnigt smidigt att reglera värmen med gasbrännare.

Jag tycker att det är ungefär 10 gånger roligare att laga mat med mitt Trangia med gasbrännare än vad det är att laga mat hemma på elspisen.
 
tanto; sa:
Äger ett Trangia 25-7 kök (Duossal).

Har ett stort problem med stekpannan som i princip gjort att jag inte använder den. Det bränner alltid vid i mitten även om jag använder den medföljande "ringen" för att begränsa lågan. Pannan har också börjat bli deformerad av vad jag gissar är värmen från brännaren.

Är det något jag kan göra fel eller finns det några bra lösningar på detta problem?

Tack på förhand!

Nej,du gör inget fel.Eftersom lågan ser ut som ett ljus,bred bas och avsmalnande upptill blir det varmast i mitten.Att höja brännaren enligt tidigare inlägg bör funka,ett annat sätt är att fälla ner kärlstöden och ställa stekpannan så att halva värms upp jämt iaf.Gas och andra tillsatser har en klart bättre spridning på lågan.


peter
 
MAJJEN; sa:
ping; sa:
(...) ett annat sätt är att fälla ner kärlstöden och ställa stekpannan så att halva värms upp jämt iaf.

Det skulle jag inte rekommendera. Jag har varit med om att T-spriten börjat koka(?) och en större brand varit nära.

HåkanF

Hmmm...Var kanske inte helt tydlig,man ska alltså inte täcka över hela öppningen för då kan det som för HåkanF ske en gasexplosion(?),ställ den lite på sniskan.Lägg tex kniven el.dyl över öppningen så går det att justera stekpannan,eller håll den på plats med tamojen.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
Livetiskuggan Steka mat rostfri stekpanna Kök och brännare 60
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
Peter77 Trangia triangel med trangia 25 stekpanna Kök och brännare 0
zaipper Trangia 27 stekpanna på 25 stora kitteln Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
ekis Bra stekpanna för utekök? Kök och brännare 10
nvavargen Stekpanna Kök och brännare 32
pelka stekpanna på toppmont bränn. Kök och brännare 3
honkydory Stekpanna med 15cm innermått? Kök och brännare 8
AndersL69 Stekpanna (skogspanna) Kök och brännare 8
MBac Fastbränt i Trangia-stekpanna Kök och brännare 4
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.