trangias skärbräda/durkslag/lock/.....

Jag köpte en sådan där grön rund plastskiva och ett av användningsområdena var att håll köket uppe på snön utan att sjunka av värmen. Dock är platskivan mindre än diametern på mitt nedre vindskydd(brännarhållaren). KOmmer detta att funka ändå, eller kommer köket att sjunka ner tills brännaren står på plastskivan (och troligen bränna sönder plastskivan).

Jag har största trangiaköket och köpte ändå den större av de två plastskivestorlekarna (diameter 21cm och det fanns även 18 cm).

Tyvärr kan jag inte prova då vi iten har så mcyket snö i Blekinge just nu.

Plasten passar däremot perfekt som lock på lilla grytan, snäpps tom fast.

/Patrik
 
Funkar inte så bra...

Försökte använda Trangiaskivan som underlag till mitt Trangia 25 (alltså "standard"-köket; 1,5+1,75l-kärl) och Optimus Nova kört på bensin. Blev alldeles för varmt; snön smälte under skivan (som blev skev) och köket sjönk ned. Detta alltså trots att skivan täckte hela botten. Fick fixa det hela med några pinnat (längre än köket diameter).

Skulle tro att oavsett brännare så blir det för varmt (givet bensin eller fotogen alltså).

Mvh
Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2002-04-16 kl 11:32]
 
Ska funka enligt trangia om rätt diameter

Det finns två plastplattor och jag har tydligen köpt fel, nämligen lilla plattan och den passar ju inte till stora köket.
Enl Trangia själva så ska det tien vara några problem men värme, plasten tål 240 grader och står den på snös så kyls den tillräckligt av detta. Däremot kan man inte ha den som lock när man kokar saker på köket. Plasten klarar vattenångan men inte den varma luft som komemr upp bredvid köket.

Får prova själv till vintern om den orkar hålla köket över snön.

Ha en bra dag!

/Patrik
 
Undrade faktiskt...

om du verkligen hade 21cm-skivan! Men ville inte ifrågasätta det du skrev:)

Men jag hade 21cm-skivan. Köket stod alltså på skivan; inget glapp. Hur mycket det smälter beror så klart på hur hög effekt brännaren har. Med Trangias T-rödbrännare är det kanske inget problem. Eller om man kör ett snabbkok, förstås. Men snön smälte för mig, iallafall.

Mitt förra svar fick dock tankarna att klarna lite: kanske det funkar om man täcker skivan med Al-folie? Någon annan som provat?

Kanske kan återkomma med ny rapport om det bir en tur i Kristi F...

Mvh
Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2002-04-16 kl 12:49]
 
Ökar bärigheten

De olika skivorna som finns till köken (Trangias vintertillsatsskiva/tallrik, KAP:s isoleringsskiva och Trangias "lilla gröna") ökar bärigheten på köket men förhindrar inte snön att smälta under köken. Köken sjunker så sakteliga när man lagar mat. För att minska sättningarna kompaktera snön innan du eldar på.

Oftast fungerar det ganska bra med skivorna under köket på vintern. Men om köket får en antydan till slagsida förvärras det ganska snabbt och ni spiller. Jag använder oftast en större plywoodskiva under när jag kör köket på djupare eller lösare snö.

/Tommy
 
Blir för varm

Min erfarenhet av durkslaget är att den inte tål värmen från en Nova-brännare. Durkslaget blev skevt. Min idé var att kunna skydda tältgolvet från den kraftiga uppvärming Nova brännaren alstrar nedåt. Det visade sig dock att det inte fungerade. Det blir ändå för varmt. Alltså, varning för Trangia-kök med Nova-brännare direkt eller med durkslag under på tältgolvet.
 
Plywoodskiva och drag

Själv använde jag en fyra milimeters plywoodskiva under köket, skrivunderlägg, beredningsplatta, skärbräda mm.
Handtagshålet låter jag undre vindskyddet stå över så att det blir lite drag under köket. Kom snabbt underfund med att vintertid behöver man skärbrädan och skrivplånet så jag gjorde en mindre men med två slitsar i, den fungerar utmärkt. Jodå det blir värmemärken i den från fotogenbrännaren men undersidan är sval.
Inne i tältet eldar jag numera bara i ljuslykta för min erfarenhet är att utan tält står man sig dåligt.

Go tur

Johan K
 
Förhoppningsvis lite svar på era problem

Hejsan! Mitt namn är Marcus Bern och jag tillsammans med en annan driver företaget Kajma Outdoor Innovations, som har utvecklat och numera säljer Trangias sk "Multidisc".
Kul att se att den diskuteras här på utsidan!

Angående problemet att plattan blir för varm och därmed deformeras pga för hög brännareffekt när den används under köket vintertid så måste det bero på följande: Vi har ändrat plastmaterialet i plattan två gånger då vi har upptäckt att den inte riktigt höll för våra krav.
Så förmodligen har ni tyvärr den "gamla modellen" vilket jag bara kan beklaga. Ni kan kolla på era plattor om det står PA6 längst ner under återvinningstriangeln så är det den gamla.
Nu skall det bara finnas det nya materialet (PA66) ute i handeln vilket tål betydligt mer värme. Jag använder Primus Multifuel i mitt Trangiakök och har alldrig haft problem med att plattan blir varm.

Jag hoppas att ni blev lite klokare och att ni är nöjda med plattan för övrigt!

Marcus.
 
Tips?

Varför sitter inte hålet för "tamojen" på sidan så att man slipper de heta vattenångorna på handen när man häller av pastavattnet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.