Ny fråga om Trangias gasbrännare

Hej!
Är helt ny vad det gäller gaskök, införskaffade alldeles nyligt en gasbrännare till mitt Trangia och modifierade det så att det lirar tillsammans. Men nu ska jag välja gas och har hört att det pratas mycket kring detta så, i egenskap av nybörjare, så tänkte jag ställa den mest grundläggande frågan. Kan man använda vilken flaska som helst från säg Biltema eller Jula, eller är det nån speciell gänga eller nått på dom lite "bättre" som Primus? Skillnaden ligger väl inte så mycket i pris men jag bor 13 meter från Jula och tänkte ta mig en tur i om ett par dagar så det vore ju bekvämt att kunna handla nära mig. Antar att gasen i princip är samma men passningen i munstycket oroar mig.

Har inte hittat nått svar här på forumet, kanske letat dåligt så då får jag kanske be om ursäkt i förväg.

Tack så mycket!
 
Tack, nu slipper jag vara rädd att flyga i luften! Märker man någon skillnad på Primus och Biltema/Jula under dom kallare månaderna eller är det samma blandning?
 
gas

Jag har provat massa sorters gas och inte märkt minsta skillnad. Misstänker att det i många fall är samma tillverkare, bara annan text och färg på utsidan
 
Som andra redan svarat, välj det som är billigast då alla fungerar likvärdigt. Skulle inte förvåna mig om det är samma OEM tillverkare bakom de olika etiketterna;)
 
Du kan använda samtliga gasflaskor som har skruvgängan 7/16, även kallad primusgängan, lindal-gängan mfl. olika smeknamn.

kolla dock noga att flaskan verkligen ha gängan innan köp då det finns varianter utan gänga med snarlik utseende på bl.a jula ( tex. campingaz CV300plus som är fransk sk**)


mao. följande flaskor passar:

jula: 769073, 769074, 769029

primus powergas 2207, 2206, 2202 (hittas i campingbutiker och på flesta mackar som OKQ8 mfl)

biltema: 17-613, 17-614, även 17-623 även om den är lång och smal och bör kunna grävas ned en bit vid användning. Hittar du en gammal 17-602, så korpa dessa då dessa fungerar till betydligt lägre temperatur än normal campingasol

Det finns ytterligare en bunt flaskor från Optimus, MSR, jetboil jetpower etc. och så länge de har 7/16-gängan så fungerar det:


Om du skall elda i stark kyla så är det svårt att få gas ur ovanstående flaskor utan lätt värmning av flaskan (absolut inte varmare än +30 grader C), så fungerar Sievert 2208 och 2206 även när de är många minusgrader - även här är flaskorna långa och smala och man bör kunna gräva ned dessa en bit ( hittas endast i järnaffären och kostar mycket mera typ 200 :- flaska - men de fungerar vid -20 grader och därunder) - ingen anledning att använda dessa vår,sommar, höst.

Kort sagt dessa två flaskor finns när det måste fungera även när det är riktigt kallt och priset inte har någon betydelse

---

Tillverkarna försöker alltid rikta att man bara primusgas till primusbrännare etc. men i verkligheten så är flaskor av samma anslutning kompatibla oavsett märke då de allihopa själva verket tillverkas på samma fabrik i korea med lite olika labels på flaskorna.
 
Senast ändrad:
Och för att vara på den ABSOLUT säkra sidan om att kunna använda gasflaskan du hittade i kiosken så införskaffar du de här adaptrarna:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1232
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2665
då funkar livet...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Nördnivåinfo - Det finns en tredje adapter som gör att man kan köra på de liggande flaskorna till 'portföljköken' från Asien, men jag har inte fått tag i någon sådan ännu... Ungefär 1 minut in i videon (strunta i själva spindelköken!):
http://www.youtube.com/watch?v=gqrMO6xAH58

En annan (skrämmande!) adapter för de där liggande butanflaskorna kan ses i den här varnande texten:
http://adventuresinstoving.blogspot.se/2012/01/butane-adapter-warning.html

Och här kan man lära sig (nästan) mer än man trodde var möjligt om gasolkök etc:
http://zenstoves.net/Canister.htm]
 
På tal om gasflaskorna,

Jag har ett Trangia 25(?) kök och har nu en primusflaska som kostade 49:-. Har även en trangiabrännare.

1) När jag kopplar på och av flaskan från brännaren så pyser det lite och en del gas åker ut. Antar att det är så det skall vara. Frågan är. Är flaskan tät så fort brännaren tas bort? Sluts den automatiskt eller måste man göra något?

2) Är det någon som lyckats få ner brännare och flaska i samma kök? :D
 
På tal om gasflaskorna,

Jag har ett Trangia 25(?) kök och har nu en primusflaska som kostade 49:-. Har även en trangiabrännare.

1) När jag kopplar på och av flaskan från brännaren så pyser det lite och en del gas åker ut. Antar att det är så det skall vara. Frågan är. Är flaskan tät så fort brännaren tas bort? Sluts den automatiskt eller måste man göra något?

2) Är det någon som lyckats få ner brännare och flaska i samma kök? :D

Att det pyser lite när man skruvar på eller tar av tuben är helt normalt. Tuben har en självstängande ventil som reagerar på metallpinnen i mitten av adaptern.

Trangia 25 har de stora grytorna (1,75 l resp 1,5 l) och jag har inte lyckats få ner en 230g gastub (som är vanligaste storleken) ihop med tamojen, gasbrännaren och diskprylar, utan transporterar tuben separat vare sig jag har mitt stora T25 eller mindre T27 med på turen. Vill du få ner gastuben fungerar det bara i T25 och du måste välja den lilla 100g tuben, men det blir inte speciellt ekonomiskt;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
Charles Fråga angående Dosseringsflaska. Kök och brännare 3
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 33
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.