trangias multibrännare med fuelpump från primus???

HEJ!

Har klurat ut att trangias multibrännare som man kan köpa för ca 400 går att skruva ihop med pumpen till omnifuel (säkert till primus andra pumpar oxå) fuelpumpen kan man köpa lös och om detta fungerar??? så har man ett eget multikök på trangias bas, med allt positivt från trangia vindskydd pris mm. Köper man titan kastruller till blir det lätt och du har ändå de gamla kvar som reserv, vet inte vad pumpen kostar men bortsett från den ca 1500:- (annars vad bara omni kostar utan kastruller och vindskydd, har räknat priset på titan) vad tror ni? Klarar brännaren flytande bränsle? Har mailat trangia (de svarar säkert nej) Men har tänkt testa, blir kanske farligt? men intressant!
 
Nej och åter nej

ema; sa:
HEJ!

Klarar brännaren flytande bränsle? Har mailat trangia (de svarar säkert nej) Men har tänkt testa, blir kanske farligt? men intressant!

Alla kök med flytande bränslen (utom spritkök) har förgasare. Förgasarens uppgift är att genom upphettning förgasa flytande bränsle och blanda med luft till en brännbar gas.

Gasbrännare saknar av uppenbara orsaker en förgasare.

Låt brandkåren få en lugn fredagskväll :).

J
 
synd

jobbar där själv ikväll, så testar någon annan dag! ;)
hade hellre velat ha ett roligt svar... men ska testa i alla fall!
tack e
 
Re: synd

ema; sa:
jobbar där själv ikväll, så testar någon annan dag! ;)
hade hellre velat ha ett roligt svar... men ska testa i alla fall!
tack e

Ok, jag förutser följande:

fotogen - den rinner ut genom brännarens små hål. Du får inte eld på den eftersom fotogen har en flampunkt på ca 70 grader.

Allt runt köket blir fotogenindränkt och stinker.

Skulle du mot förmodan få eld på eländet så brinner fotogenen med höga sotiga gula lågor. Plastslangen till Trangiagasbrännaren smälter och sedan kan det bli riktigt roligt.

Bensin - tja, den är explosiv vid ganska låga temperaturer så där kan du nog få fjutt ganska lätt.

Men innan du sätter tändstickan till bensinen som rinner ut ur trangias gasbrännare så bör du fördjupa dig lite i ämnet "Molotovcocktail" bara för att vara lite förberedd på vad som kommer att hända.

Sent på fredagkvällen :),

J
 
Jodå, det funkar

Efter Emmas fråga blev jag tvungen att prova, och det funkar åtminstone med bensin. Jag har använt pumpen från Omnifuel och Trangias gastillsats Nr 742 527, som jag tror är samma brännare som sitter i Primus Easy Fuel och har en ganska stor förvärmningsslinga. Jag har sett några andra gastillsatser med betydligt mindre förvärmningsslingor, och dessa kanske kan vara lite svåra att använda med bensin. Jag böt till ett litet mindre munstycke (28 från Omnifuel) för att få en vettig luft/bränsle blandning. När brännaren blivit varm så brinner den med lika fin låga som med gasdrift. Principen verkar fungera, det behövs lite smådelar och fintrimning så har man bensindrift i Trangiat.
 
Varför böka till det?

Nu hängde inte jag riktigt med i turerna, men varför inte skaffa ett Optimus Nova?
Marknadens bästa flerbränslekök (har själv testat "marknaden") och kan antingen monteras in i Trangiat med en liten adapter eller köpas från Trangia färdigstrippat för Trangiamontage.
(Trangias montage är stabilare än Optimus)

Då slipper du böket. Primusköken är ju inte roliga att förvärma ens när de är BYGGDA för flytande bränsle...

Det är klart att det blir dyrare,
men hellre ett dyrt kök som funkar i alla väder än ett halvbilligt fippelkök som brinner som en ciggtändare :)

Dessutom kan man (om man fixar anslutning) också köra på gas (även om Optimus själva skulle förneka det eftersom köket inte är gas-klassat).
[Ändrat av Nordesjo 2002-07-23 kl 21:18]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.