Trangias Multiplatta

Angående trangias gröna, gummiliknande "multiplatta". Klarar den att användas som lock på kastruller under vattenuppkok?
Någon som vet och kan?
 
Tjenare!

Det funkar att använda som lock, dock ej lika bra som att stekpannan eftersom multiplattan har hål för både tång och durkslag. Jag har en platta som jag är mycket nöjd med, den är definitivt värd sitt pris på ynka fyrtio spänn. Vad trangia glömmer är att plattan är ett kanonbra skydd för stekpannan när köket är ihopplockat, du slipper märken efter kastrull-hållarna.

Hare
 
Var får man tag i multiplattan

Hej alla.
Jag tog en sväng i butikerna i Stockholm och frågade efter denna multiplatta men fick svaret att den inte går att köpa löst! Den följer tydligen bara med när man köper nytt kök! Kan detta stämma eller är det bara en så pass ny grej att den inte kommit som reservdel än? Är det någon som vet var man köper denna platta löst?
 
Trangia

Jag fick också svaret att den inte gick att köpa löst när jag frågade på Naturkompaniet i Västerås för några månader sedan. Jag stod på mig och sa att plattan finns med på Trangias hemsida med eget artikelnummer. Några veckor senare fanns plattorna i väggen i butiken. Förmodligen fanns inte plattan i tillräckligt antal i början av säsongen så då kunde Trangia leverera lösa, men det kan dom nu. 49 SEK betalade jag.

Kolla i olika affärer eller be din ”favoritaffär” beställa hem nästa gång dom beställer varor från Trangia.

Per Brune
 
Lite vek

Plattan är värd att köpas speciellt som bra skydd till stekpannan, men känns tyvärr lite vek att använda som skärbräda.

/magnus@ids.se
 
Inte under uppkok

Jag provade att använda plattan som lock under uppkok och den var på väg att smälta! Jag körde då med Optimus Nova brännare så det är möjligt att det funkar om man kör bara med sprit.

Plattan är annars ett bra köp, även om den är aningens liten som skärbräda.

/Rickard
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.