Trangias 27 serie bantad...

Jag planerar en längre vandring och kommer skaffa ett nytt kök. Jag kommer att vandra på sommaren, så jag kommer köra gas. Har sedan tidigare Trangia 25kit, det stora köket, perfekt för fästmön och mig, men nu blir det solo, så jag tänker så här: Köpa trangias 27:5 med non stick beläggningen för diskningen, och plocka bort en kastrull och köra gasbrännaren. Vad kan den konfigurationen väga? Alternativt, investerar jag i Omnifuel,kör det på gas och ett vindskydd och kör Primus Litech Trek Kettle. Vad tror ni? Hugget som stucket?

Henrik
 
Jag har gått och köpt mig en sån liten Primusbrännare som man skruvar direkt på gasflaskan, väger 88g. Tar sedan med mig en kastrull (teflon).

Fördel: låg vikt
Nackdel: vindkänsligt, risk att det ramlar på ojämnt underlag

Har nu gjort ett v-format vindskydd av två tunna plåtar, ska se hur det funkar.

Jag är verkligen förtjust i Trangia, har både 25 och 27, men tycker att det blir för tungt att bära när jag går själv.

/Ulf
 
Hej,

När jag vandrar ensam har jag ett bantat Trangia27.
Jag lämnar lock/stekpanna, kaffepanna och en kastrull hemma. Köket väger då, med spribrännare, tändstickor och en sked 625g.
Det är ju naturligtvis långt från UL, men det är grejer jag har och de funkar fint.

/ Bertil
 
Jag kör med minitrangia när jag går själv. Tycker iaf jag funkar bra och är väldigt mycket lättare än både 27 och 25. Borde funka med en gasbrännare i den också.
 
Mini trangia är nog vad jag är ute efter. Fast med gas. Vet någon om Trangia brännaren funkar till Mini?
Vilken alternativ brännare skall jag titta på annars?
Henrik
 
Trangia mini gas

nermander; sa:
bensson; sa:
Vet någon om Trangia brännaren funkar till Mini?

Troligen inte. Om jag inte minns fel så har underdelen till Mini inget hål utan brännaren står på botten (mellan tre uppvikta flikar).

På något sätt har jag fått tag i en länk till http://www.gapahuken.no/index.php?show=trangria (2002-08-01) där det fanns bilder på en snygg hembygd hållare för gasbrännare tillsammans med Trangia mini.

Jag sparade bilderna och eftersom den delen av web-sidan inte verkar finnas kvar längre så, kan jag skicka bilderna till dom som skickar mig ett personligt mail så jag får e-post adressen och kan bifoga bilderna.

Jag använde sökfunktionen på gapahunken men kammade 0, så jag har säkert hittat web-sidan från något annat forum än Utsidan.

Per Brune
 
Vid designprisutdelningen vid mässan i Friedrichshafen fick Trangia ett hedersomnämnande för sin "Trangia Cooker UL".

Jag har inte hittat någon beskrivning av vad det är - nån som vet mer? Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
 
Nordesjö; sa:
Vid designprisutdelningen vid mässan i Friedrichshafen fick Trangia ett hedersomnämnande för sin "Trangia Cooker UL".

Jag har inte hittat någon beskrivning av vad det är - nån som vet mer? Det skulle ju kunna vara ett alternativ.

De skriver att det är en mera hållbar aluminiumlegering så att materialet har kunnat göras tunnare (alltså ingen förändring i utseende eller form):

http://webserver.ifdesign.de/beitrag_details.php?offset=1&sprache=1&award_id=123&beitrag_id=28499
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.