Varför fungerar inte Etanol(E85)

En kompis och jag köpte ett varsit Omnifuel kök och jag använder ren bensin. Mitt kök funkar perfekt men kompisen ville testa om det gick att köra på Etanol (E85) som finns på varenda mack. Det kostar ju bara 7:- litern, sa han.
Nu till kruxet: Hans bränsle fungerar inte! Det går att släppa fram bränsle och förbränna, men sedan när man vrider på köket för att starta lågan så fungerar det några sekunder, därefter så kommer det bara luft..?
Är det någon som vet nåt, varför inte Etanol fungerar? Har det med värmen att göra eller..?
 
Det är för att bränslet har 85% etanol som dels kräver otroligt mycket värme för att förgasas i jämförelse med bensin samt att munstycksdiametrar inte är anpassade för gasmängden som krävs för en viss låga med e85.

För bensin gäller ungefär 14 delar luft på en del bensin medans E85 så gäller ungefär 9 delar luft på en del bränsle - vilket innebär att det måste blåsa ut väldigt mycket mer gas i munstycket för samma eldstyrka med förgasad e85 - prova med gasolmunstycket om du ens skall försöka - huvudproblemet är förmodligen att förgasarslingan är på tok för liten för att få till tillräcklig gasproduktion och något sånär stadig eld med så hög andel värmeslukande etanol i bränslet.

du/din polare kan prova att elda köket med ren T-röd och se om det lyckas - får man inte det att fungera så är det liten sannolikhet att e85 fungerar... (se dock upp, sprit och e85 kan få packningar och annat att börja läcka etc).


Kör du med T-röd (etanol) i tex spritkök så får du bära nära dubbelt så mycket vikt i bränsle som bensin för samma mängd värme - med e85 minskar kvoten lite med fortfaranden mer än 1.5 ggr mer bränsle än motsvarande ren bensin/heptan - men det viktigaste är ändock att du har en kök som fungerar pålitligt på den medtagna bränslet och i campingsammanhang så är motorbensin och motordiesel någon man inte använder mer än i nödfall utan man håller sig till de renare och mer homogenare heptan, oljefri akrylatbensin eller fotogen-bränslen som är avsedd för just kök.

och apropå kostnaden - hur mycket spenderas det på det övriga i matväg etc. 1-liter heptan, även om det kostar 40:-/l, eldar man länge på...
 
Senast ändrad:
Etanol är tämligen aggressivt mot de flesta gummisorter. Sannolikt kan du förstöra gummipackningarna i köket. Töm ut etanolen och skölj rent gummidetaljerna.
 
Att låga slocknade när du öppnade beror nog på att gasblandningen blev för mager med spritångorna så att det inte orkar brinna.

gasolmunstycket har största diametern och förmodligen ger rikare gasblandning som kanske är tändbar - men räkna med efter inledande gaspusten och elden att det efter kortare eller längre tid kommer upp flytande bränsle med hög låga som följd då gastillverkningen från förgasarslingan själ så mycket värme per skapad gasmängd ( som också kräver 1.5 ggr mer i volym än bensingaser) och hinner inte med att skapa tillräckligt med ny gas gentemot förbrukningen och till sist når vätskan fram till munstycket. - se upp!!
 

avslutad210712

Gäst
Låt se köket kostar en dryg tusenlapp men han har tycker att bensin för 20 kronor till en fjälltur är för dyrt.

Känns lite som lättpackningsdiskussionerna var förr när man kapade tandborstskaftet för att få ner packningsvikten med 5 gram :)
 
Lite skit ska marknadsförarna också ha

Man kan ju också klaga lite på marknadsföringen. Det heter ju alltför ofta "går på alla bränslen" etc.

Du ska cred för att du delar med dig av när det inte fungerar. Själv skulle jag inte försöka just pga packningarna. Och för att jag inte skulle vilja köra med något så orent som bilar går på av rena hälsoskäl.

/Tommy
 

avslutad210712

Gäst
Tack och bock för svaren!

Man lär så länge man lever och jag ska övertala polar´n att inte vara "dumsnål"...

Ta det lite från den skämtsamma sida för visst har jag också gjort på samma sätt många gånger dvs köpt jättedyra grejor och sen försökt snåla in på något annat ställe där det liksom inte märks även om jag halverar kostnaden.

Däremot är det så att spritbränslen torkar ut gummit i packningarna i köket vilket garanterat blir dyrare i det långa loppet än vad man kan spara in på bränslekostnaden.
 
- men räkna med efter inledande gaspusten och elden att det efter kortare eller längre tid kommer upp flytande bränsle med hög låga som följd då gastillverkningen från förgasarslingan själ så mycket värme per skapad gasmängd ( som också kräver 1.5 ggr mer i volym än bensingaser) och hinner inte med att skapa tillräckligt med ny gas gentemot förbrukningen och till sist når vätskan fram till munstycket. - se upp!!

Om nån byter ut bränslet (Heptan) mot just E85 (och inget annat), och det går som det kan gå, bör eller ska det räknas som mordförsök/vållande till kroppsskada?

Vill veta vart jag ska lägga in det, som 5:e direkta mordförsöket eller femtielfte försöket till vållande.


valdemar
 
Hög låga får man även med heptan/bensin om man inte förvärmer tillräckligt innan bränslepåsläpp - skulle man klassa det efter the troopers definition så skulle man inte kunna använda köket på någon vätskeformig bränsle alls...


All användning med eld med så ovarsam hantering att det drabbar andra som konsekvens är vållande/mordbrand och det går lika bra med bara tändstickor på en tältdukflik som en dunk med bensin och något att tända med...

mao - man skall alltid vara försiktig med eld och bränslen - men det är fel att överdriva något som inte är speciellt mycket annorlunda i beteende än bensin - och här är problemet snarare att det slocknar och inte förgasasr som det skall tills det kommer flytande soppa och då brinner det på samma sätt som om det vore flytande bensin/heptan som sprutar ur på en halvvarm kök.

Mao. är inte 'skadeverkningen' större med E85 än motsvarande ren heptan vid samma situation med flytande vätska ur munstycket och eld så skall man inte överdriva faran som om det vore 1000 ggr större än tex. heptan...
 
Visst är faran betydligt större med etanol än med heptan/bensin.
Däremot ska man inte måla fan på väggen utan ha en sansad diskussion.

/Peter
 
Riktigt så advokatvänligt som USA är inte Svedala ännu.
Även om kök emellan flammar upp så är det långt till mordförsök eller liknande, speciellt som de flesta kök opereras av sina ägare.....
Klokt val av köksplats, lä och en bit från tältet brukar funka kanon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.