Etanol

Hejsan!
Funderar på om det går/är rekomendabelt att köra besinköket på etanol som säljs vid pumpen del av OKQ8-stationer? Ett billigare alternativ än heptan och alkylat bensin.

Mvh Mattias
 
bensinkök

Inte för att jag är säker men jag tror aldrig att det ät tillrådligt att köra ett bensinkök/fotogenkök på etanol.

Etanol har en för låg flampunkts temperatur. Iallf om du har ett sådant som du först pumpar upp ett övertryck. Jag har ett KAP kök som jag har kört på fotogen men det fungerar även problemfritt på T-Gul/Tändvätska.


/Johnny
 
Bensinkök

Bara i nödfall, det kommer nog att brinna. 12 % bensin, inte alkylat, utan vanlig "bilsoppa". Inte att rekommendera. Resten etanol, vilket bl a MSR-kökens packningar inte tål, + tillsatser. Vill du bränna etanol, av ekonomiska eller andra orsaker, så finns alltid Trangia men kör bensinköket på "ren" bensin.

Mikael
 
Svea kök

På galma sveakök får man byta dysa när man kör på sprit så det blir säkert något liknade problem även här.
 
Är det verkligen en vinst att köra på etanol?
Det har väl klart lägre energiinnehåll än bensin och fotogen?

Man kan inte bara se till literpriset, utan måste se till effektpriset.
 
Re: Bensinkök

Mikael_B; sa:
Bara i nödfall, det kommer nog att brinna. 12 % bensin, inte alkylat, utan vanlig "bilsoppa". Inte att rekommendera. Resten etanol, vilket bl a MSR-kökens packningar inte tål, + tillsatser.
Mig veterligt så har det använts en hel del rätt suspekta etanolbaserade bränslen till MSR XGK. Detta "faktum" användes ju t.o.m. i marknadsföringen tidigare...
MSR skriver i.o.f.s. i FAQ:n på sin webbsajt att man inte kan använda "alcohol" och att alkohol skadar bränsleflaskorna men frågan är ju var gränsen egentligen går. Whisky har ju t.ex. använts även om det är ineffektivt och smutsigt... :)
 
Bänsin

Billigare, javisst. Men vanlig bilsoppa är inge bra hälsomässigt. Se t ex http://www.optimus.se/faq/#fuels. Kort citat för er som inte orkar surfa:
NEVER USE CAR GASOLINE OF ANY KIND FOR YOUR STOVE!
slut citat. Optimus versaler. Där står oxå hur man bränner alkohol, större munstycke pga lägre energiinnehåll och strypt lufttillförsel.
Men visst brinner nästan vad som helst i mitt XGK. Och packningarna överlever säkert enstaka whisky doser. Men det ska mycket till innan jag eldar min Lagavullin.
Mikael
[Ändrat av Mikael_B 2003-06-30 kl 21:05]
 
bensin

Kör på gräsklipparmiljöbensin, det rekommenderade folk på både Optimus och Försvarets Överlevnadsskola. (Har gjort exjobb åt Optimus.)

Mvh
/Samuel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.