Varför inte etanol?

Hej, och ber om ursäkt för att ställa till det i bränslefrågan, men...

Finns det något skäl att att INTE använda etanol som bränsle i ett Trangiakök?

Nittiosexprocentig sprit är numera så billigt (Bordershop - nära för oss i Skåne) att det börjar bli intressant att forska i.

Varför?
1. En droppe T-Röd fördärvar maten. En droppe 96% gör ingen skillnad (på smaken).
2. Alternativa användningsområden (Sårvård, mentalhygien...). T-Röd är så att säga begränsad i sitt användningsområde.

mvh,
braindead
 
Hmm, med risk att förstöra din kanske lite specifika fråga; Etanol istället för metanol är väl bara bra.
Jag har glatt handlat etanol då jag hittat sådan (denaturerad), eftersom jag tror den sotar mindre (inget) samt har högre energivärde (?). Man blir ju inte heller blind av den om man får den i sig. Med de märken jag köpt hittills har det dock varit en mycket teoretisk risk att man skulle få i sig spriten...

Jag har tyckt att det varit svårt att hitta etnaol tidigare, men det finns numera på Biltema (!).

En mångsidigare variant för den som har möjlighet är naturligtvis att skaffa 96% utan tillsatser...
 
Hmm, trodde T-röd var metanol, men visst - enligt Kemetyls hemsida är det etanol...

Jag vet att jag för länge sedan fick tag i etanol som inte sotade som T-röd. Denna etanol var dock inte röd, men den köptes i en sportaffär och var säkert odrickbar.
Nån som vet nåt om sotningen?

(har för mig att jag hört tips om att man ska hälla lite vatten i spriten för att den inte ska sota, minns dock inte om jag provat det nån gång)
 
T-röd har alltid varit etanol. Metanol är såvitt jag vet nästintill förbjudet att sälja i Sverige (det krävs speciellt tillstånd att få sälja det). Det får i princip bara användas till denatueringsändamål (d.v.s. man får ha i lite grann i etanolen för att folk ska låta bli att dricka den). Om jag inte minns fel är gränsen max 15% metanol (vilket väl är vad Tenol innehåller? den som kallades T-bränsle förut, men som de bytte namn på eftersom folk blandade ihop den med T-röd).
 
Aproåpå det inledande inlägget kan man förstås enkelt svara att etanol är utmärkt att elda Trangia med. Och självklart blir det inte sämre av att somliga har tillgång till finsprit. Även om man inte avser att dricka den (i alla fall inte från början...) så är det ju en bra sak om den inte smakar illa.
Det slår ju aldrig fel, förr eller senare får man ju en droppe T-röd på läppen om man är den som stått för eldandet, och det är ju inte gott.
 
Fulsprit?

Även bland de denatuerade sorterna finns ju finsprit och fulsprit. Köpte någon billig röd etanol på biltema/rusta motsvarande. Det som utmärkte den var att den väldigt röd. Något i den sotade väldigt, mycket värre än vanlig T-röd. Förmodligen färgmedlet eller denatueringsmedlet. Tänkte ha den till rengöring i stället, men då blev allt man torkade av rosa...

Ren metanol finns för övrigt att köpa, dels i friluftsbutiker och dels som motorbränsle för småmotorer.

Om energiinnehåll kan man även säga det att bara för att något har högt energiinnehåll betyder inte det att det kan ge ifrån sig all den energin. En förutsättning är fullständig förbränning, dvs inget sot. Ren etanol (T-röd) går ej att förbränna fullständigt i ett trangiakök, alltså sot.
 
jag blandar i 25 procent metanol i t-röden då sotar det inte. har köpt i färghanel inga problem att handla
om man häller i lite vatten i t-röden så sotar det mindre men bäst blir det med metanol
 
AHA!

Etanol brinner sådär, smakar gott (?), ger godartad yrsel.
Metanol brinner bra, smakar hemskt, ger elakartad blindhet.
Vatten brinner bra, smakar bra och vederkvicker!
 
njaae..

Metanol används inte för denaturering av etanol, det är en biprodukt vid framställningen av t-sprit. Denatureringen är tillsättning av smak/kräkmedel.
Metanol kan dessutom köpas i vilken hobbyaffär som helst som bränsle till små motorer.

Ursäkta besserwissringen!
 
Denatuerad alkohol heter på engelska "methylated spirit". I T-röd ingår det säkert kräkmedel, men vill man ha "teknisk sprit" som inte ger avlagringar när den dunstat så är dessa tillsatser inte så roliga. I sån sprit använder man såvitt jag förstått metanol för att få den lägre skattesatsen.

Det är t.ex. därför man ofta använder isopropanol istället för T-röd när man rengör diverse saker, man slipper avlagringar.

Att man kan köpa metanol i hobbyaffärer är sant. De måste dock ha särskilt tillstånd för det, flaskan måste bland annat ha barnsäker kork och de är skyldiga att tillse att kunden som köper är medveten om hur farlig metanol är. Allt enligt kemikalieinspektionens föreskrifter.
 
Metanol är bra!

Finns bakom disk på många bensinstationer och så gott som alla färghandlare saluför metanol.
Metanol sotar ingenting och min erfarenhet säger att det är mer lättantändligt än t-sprit i minusgrader.

T-sprit kan man blanda ut med ca. 10%vatten för att den inte skall sota, men då fungerar den väldigt dåligt vintertid. Varianten som kom ut till friluftskök heter T-bränsle och skall vara en sorts blandning som skulle "sota mindre", alltså inte helt ren. Fast det hade visst bytt namn idag enligt tidigare inlägg.

Fast å andra sidan, är ni ute mycket så byt ut eran trangia brännare mot något annat. En gasbrännare under sommartid eller en fotogen/bensinbrännare om ni hajkar runt vintertid. Fotogen har väl högsta energiinnehållet av petroleumbränslen och är därför mest tacksamt att ha med sig, såvida man fått rutin på förvärmningsproceduren.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.