Steka mat rostfri stekpanna

Steka ägg och pannkakor i rostfritt går utmärkt och är plättlätt.
Fett behöves inte användas!

Felet alla gör och får panik det är att allt fastnar på rostfritt, det är då man ska ta det lugnt och bara vänta, precis när pannkakan eller ägget fått sin stekyta så släpper det och man kan vända på det man steker.

Ett annat fel många gör är att vara för fega med värmen när de steker med rostfritt, man ska som alltid ha hög värme när man steker grejor!
 
Jag kör med vanlig ø20 cm stekpanna från Rusta som jag tagit bort handtaget från. Rostfri är den, men inte i stål. Funkar fint att steka mat i på gaslågan. Bättre än Tranigas skit iaf som bågnar och släpper plastbeläggning
 
En väl instekt gjutjärnstekpanna kan mkt väl diskas med minimal mängd diskmedel, det gör jag ofta. T ex bra om man stekt fisk i den.

Att det varnas för detta tror jag är en vandringssägen.

Thure
 
Att det varnas för detta tror jag är en vandringssägen.
Ja, det är det. Oxiderad olja löses inte upp av diskmedel, men däremot av sura maträtter som tex köttfärssås.

Olja brukar inte oxidera vid normal matlagning. Det finns en hel del äldre människor som lärt sig att enbart torka ur stekpannan med hushållspapper efter användning och därmed lämna ett fettlager. Detta fettlager löser givetvis diskmedel.
 
Instekning med olja med hög nivå av omättade och fleromättade fettsyror gör lite samma sak som linolja som härdas av luftsyre - det blir en ganska hård yta med härdad olja, förkolnade proteiner och kolhydrater från maten man steker som armerar upp ytan (och även fastnar bestämt på teflonytor efter en tids användning - man får stekyta vare sig man vill eller inte med tiden...)


Den är inte så lätt att få bort med vanlig diskmedel så ytan tål en avvasking med hett vatten och sparsamt dos diskmedel (lagom för att emulgera upp lösa matfettet ovanpå stekytan) och mjuk borste och gnugga så lite som det går - inte mer än att få bort uppenbart lösa fettlagret

Däremot alkaliska och idag slipande tvättvätskor som i diskmaskin är inte bra för stekytor - kalium/natriumlut är bra att förtvåla fetter, även sådan som härdat sig att bli lösbar och kan gnuggas bort relativt enkelt (och en del av det rinner bort av sig själv - det finns anledning varför ungsrengöring är mycket starkt alkaliska) - därav diskmaskin med alkalisk diskmedel och/eller slipande med långa disktider inte alls bra för stekpannor med instekta stekytor.
 
Jag stekar nästan all min mat hemma i rostfria stekpannor. Man kan tvätta dem i maskin utan att bekymra sig om att förstöra någons stekyta. Det enda kravet när man steker i rostfritt är att man har tillräckligt hög temperatur. Då går det mesta att steka. Vissa matvaror ska som tidigare nämts i tråden steka fast. De lossar igen när stekyta börjar bildas. För låg värme och en rosfri yta kan börja klibba för mycket. Som komplement har jag kolstol och gjutjärn för de ytters få tillfällen då rostfritt inte passar.
 
Är det bara jag som använder stekpanna till saker som inte nödvändigtvis ska få stekyta?

Fräsa svamp i smör t.ex. Då är man ju inte direkt ute efter stekyta.
 
Är det bara jag som använder stekpanna till saker som inte nödvändigtvis ska få stekyta?

Fräsa svamp i smör t.ex. Då är man ju inte direkt ute efter stekyta.
De flesta som tillagar svamp i stekpanna kokar den (i eget spad) snarare än steker men du har säkert koll på vad du gör /även om jag är osäker på vad just du menar med fräser).

Vad gäller stekpannor, uteliv och pannkakor så kan jag bara utan de sistnämnda. Ska jag steka något (vilket jag också kn klara mig utan) vill jag ha ett riktigt stekjärn. Plastbelagda tunna aluminiumpannor går bort liksom (om jag ska bära) gjutjärn. Eftersom det ofta är en gasolbrännare som är spis går vidare alla större pannor bort. Rostfritt funkar men favoriten är en liten, väl instekt, kolstålsstekpanna. Inte lättast men bäst.
 
I väldigt många recept står det t.ex. att man ska bryna smör i pannan och sen fräsa sakerna utan att de får färg.

Poängen med en stekpanna är ju, i alla fall för mig, inte temperaturen utan ytan. Har man för liten yta blir det mer kokt är stekt just eftersom vätskan inte ångar bort tillräckligt snabbt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...