Specialflaska till Biltemas kök?

chinerunner; sa:
Just ja :)
Frågan var ju om typen på gasolflaska.
Det är INTE någon av de vanliga camingflarrorna.
Denna ser ut som en sprayfärgsflaska.
Men som jag sade innan, de säljs i vanliga bensinmackar, så de är lätt att få tag på.

/Patrik

Har själv fyra sådana hemma... Vill också få anvädning för dem.

De där gasköken från biltema/jula/och alla andra gubbdagis verkar vara av samma typ som brukar finnas i kinesiska matbutiker. Bra att woka på. Samma sprayflaskliknande butangasflaskor. Det kan ju vara bra att veta om man inte vill bege sig utanför stan för att gå på gubbdagis, eller här i Göteborg finns det i alla fall på Hung fat på östra hamngatan. Tror det billigaste köket (eller gasplatta kanske är ett bättre ord) där kostar 149:-, det var några flyttar sen jag hade ett sånt dock.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Testköpte ett

Ö&B hade kampanj på Bluegaz 159:-
Men dom hade inga hemma :)

Så jag köpte 4 flaskor butan för 17:- st

Sedan körde jag till OKQ8 och köpte köket för 199:-

Jag har wokat på det 2 ggr med en kolstålswok som är köpt på Hung Fat i GTBG.

Det kan självklart inte mäta sig med mitt wok-kök på 7kw men det gör ett bra jobb ändå.

Jag gissar att effekten ligger på 2500w.

Detta är det mest priseffektiva köket på marknaden.

JAg kan inte ännu svara på om alla flaskor och kök i denna klass är kompatibla, men jag tar det för givet.

/Patrik

Mezzner; sa:
En relevant jämförelse kan ju vara att kolla "kilopriset" på gasen.

Biltemapriset er bra for butan.
5 kg propan etc blir nok billigere.

Scoutarna burde få nogot køk begagnat, gratis om ni undersøker hos foreldre etc.

dsk

Nu har jag besökt Jula och kollat på deras kök.
Det är samma kök som Bluegaz, endast lackeringen skiljer.

Så nu kan jag säga att det är samma gasolflaska till deras kök.

Jag besökte Biltema Luleå för att kolla in deras variant.
Men detta varuhus var under uppbygnad och hade ej haft invigning ännu.

/Patrik

Brune; sa:

Ja, precis, fast några olika varianter (troligen av olika ålder). En del har nån rostfri plåt under brännarna, andra bara galler sådär. Vissa har rattarna vid respektive brännare, andra har dem sitter tätt ihop vid den ena osv.

Jag var på in den lokala Stadiumbutiken. Även dom har detta kök (299 SEK) men några gasoltuber såg jag inte till.

065360.jpg

Per Brune

Brune; sa:
Jag var på in den lokala Stadiumbutiken. Även dom har detta kök (299 SEK) men några gasoltuber såg jag inte till.

065360.jpg

Per Brune

Det beror nog bara på att personalen i butiken inte vet vad det skall användas till! Den ser fin ut i hyllan.

KLAGER; sa:
PK Neelix; sa:
chinerunner; sa:

Vad är det vita hon har på kranen? (Han fräser lök, hon diskar)
Filter? Joniserare? Virvlare? (som en del anser ska vara hälsosamma), annat?

Är det inte bara ett duschmunstycke?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392413

Tror knappast det, det sitter en burk vid sidan om. Filter, turbin som skapar virvlar eller något. Jag har sett liknande tidigare. Avjoniserare till hårt vatten kan det också vara.
Virvelturbinen är ungefär som magnetarmband mm. Finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle göra någon skillnad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips