Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023?

Jag har en urban Luminite, och vilken av deras membranvarianter den är sydd i är ju pinsamt svårt att hitta. Den har iaf hållit mig torr både vid cykling och fjällvandring, är tillräckligt rymlig för en rejäl tröja under och har skön längd både i stuss och ärmar. Edit: den väger, enligt min billiga köksvåg, 317g.

För dig, som verkar tycka om huvor, kanske MT500 är mer värd att titta på?
Tack. Cykeljackor är inte dumt till vandring och klättring, de brukar just vara längre i ryggen och skurna så man kan sträcka fram/upp armarna.

Synd att Endura är så kassa på vettig info. Inget om vikt, blixtlås mm man alltid vill veta. Luminite hoppar fram om man söker internt på ExoShell20 - och i så fall håller det 10 000 mm VP, men det anges inte i jackbeskrivningen. Funkar säkert, men i tyngsta laget och faller för TS (och mitt eget) minimikriterium på 20 000 mm.

Kollat på MT500-jackrona, som anger Exoshell40DR, som å andra sidan inte finns med i deras materiallista... antar att den är någon variant av ExoShell40, och det är ett trelagerstyg med riktigt vettiga värden.
Lät lite lovande så jag började söka runt, men men fortfarande ingen info om vikt och det kröp fram att blixtlåsen både krånglar, småläcker och inte ens formellt är "vattentäta" på fickorna.

Tack i alla fall för att du kollade!
gnäll-Joanna
 
Tack. Cykeljackor är inte dumt till vandring och klättring, de brukar just vara längre i ryggen och skurna så man kan sträcka fram/upp armarna.

Synd att Endura är så kassa på vettig info. Inget om vikt, blixtlås mm man alltid vill veta. Luminite hoppar fram om man söker internt på ExoShell20 - och i så fall håller det 10 000 mm VP, men det anges inte i jackbeskrivningen. Funkar säkert, men i tyngsta laget och faller för TS (och mitt eget) minimikriterium på 20 000 mm.

Kollat på MT500-jackrona, som anger Exoshell40DR, som å andra sidan inte finns med i deras materiallista... antar att den är någon variant av ExoShell40, och det är ett trelagerstyg med riktigt vettiga värden.
Lät lite lovande så jag började söka runt, men men fortfarande ingen info om vikt och det kröp fram att blixtlåsen både krånglar, småläcker och inte ens formellt är "vattentäta" på fickorna.

Tack i alla fall för att du kollade!
gnäll-Joanna
Exoshell40DR förstod jag som att det är en extra tålig variant av den vanliga 40, tillsammans med silikonförstärkning på axlarna borde det ju vara lämpligt för vandring med ryggsäck. Det kan ju iofs också vara värdelöst...

Blixtlåsen på fickorna har inte krånglat för mig, däremot kan det säkert vara så att de inte är vattentäta, de sitter såpass skyddat att jag inte upplevt något läckage den vägen.

Jag köpte via bikester.se, de verkar ha lite mer info. Å andra sidan verkar recensenterna inte direkt överväldigade...
 
Exoshell40DR förstod jag som att det är en extra tålig variant av den vanliga 40, tillsammans med silikonförstärkning på axlarna borde det ju vara lämpligt för vandring med ryggsäck. Det kan ju iofs också vara värdelöst...

Blixtlåsen på fickorna har inte krånglat för mig, däremot kan det säkert vara så att de inte är vattentäta, de sitter såpass skyddat att jag inte upplevt något läckage den vägen.

Jag köpte via bikester.se, de verkar ha lite mer info. Å andra sidan verkar recensenterna inte direkt överväldigade...
Ja. Och nu har jag äntligen hittat vad den väger: 536 g :(
Synd, jag gillade att deras membran verkar vara ett miljövänligare alternativ till Goretex.
 
Köptips: Plockade just en Mammut Taiss på superea hos XXL, 27.000/48.000 vid 420g. Får toppenbetyg. Enhandsjustering av huvan, förlängd bak och vid händena, högt satta fickor, lite stretch, pit zips.
Finns herr och dam i roliga färger.
(Får återkomma med rapport)
 
TS har ju inte ställt upp något viktkriterium, och även om Taiss faller för mitt eget, så gör Mammut genomgående bra grejer, som jag sett funka utmärkt på mina centraleuropeiska bergsbestigarvänner.
Vill man ha något lite lättare än Taiss, så säljer xxl vissa färger av Convey-jackan till ett väldigt bra pris. Den IMHO mest uthärdliga finns bland de allra billigaste - gissa vilken ;)

...så jag blev lite intresserad, men det hela föll på
  • brist på regnskärm,
  • äldre stelare och plastigare versionen av Paclite (alltså ej Paclite Plus),
  • inte bland de lättaste utan att jag "får något för det"
  • inte så bra ånggenomsläpplighet (RET<9). Troligen pga det rätt tjocka 50 den yttertyget, vilket å andra sidan kanske ökar livslängden.

Men om inte ovanstående grinigheter inte spelar någon roll, så troligen en bra jacka som fått fina recensioner. Bonus: hyfsat snygg färg och nästan misstänkt lågt pris.
 
Convey-jackan har priser från 1.600-3.000, är det samma produkt? Högg mest på Taiss för att den var så nedsatt, borde få med lite Premium lösningar jämfört med Convey tänkte jag.

Sen trodde jag 2.5-lagers = max. 10.000 mmvp, men antar att det mer handlar om innerlagrets slitstyrka + prassligheten. Sen kan det ju vara olika kraftigt yttertyg.., vi kanske har en FAQ om detta här redan?

P.S.
Äger en Salomon Outline, som har 3.0 på axlar/huva och ut en bit på ärmarna, resten är 2.5. Ska hålla 20.000 mmvp på 3.0-lagret. Pärlar bra på ytan där, men 2.5-delen blir fuktig ganska snabbt, men det verkar inte gå igenom (ej hårdestat). Kanske Mammutjackan inte är motiverad - väger mer, + en extra kostnad. Ska prova lite impregnering på gamla jackan...
 
Convey-jackan har priser från 1.600-3.000, är det samma produkt?(...)
Jag blev också misstänksam så jag lusläste alla hårdfakta, men hittade ingen skillnad. Tror det är styrt av vilka färger de tror är "otrendiga". Jag hade turen att tycka precis tvärtom, den enda som var uthärdlig var billigast, men det blev ändå inget köp, jfr ovan. Hoppas på fler "otrendiga" färger, då kanske jag har n chans.Taiss föll på både färgerna och tyngden.
(...) Sen trodde jag 2.5-lagers = max. 10.000 mmvp,(...)
Nej, finns många 2- och 2,5-lagers med 20 000 VP och däröver. Det hänger på membranet. Goretex klassas i princip alla sina till 28 000. Livslängd och slitstyrka, samt omvänt proportionellt "andningsbarhet". hänger mer på de omgivande lagren, både utåt och inåt.
(...) Äger en Salomon Outline, som har 3.0 på axlar/huva och ut en bit på ärmarna, resten är 2.5. (...)
Precis! VARFÖR kommer inte fler på den självklara idén? Arc´teryx hade ett tag en "Beta Hybrid"-jacka som hade slittåligare tyg där man verkligen behöver det - men nu är den borta ur sortimentet och jag hittar inga andra (och jag hade ändå inte råd med den :p). Märkligt, de som syr ryggsäckar tycker dt är självklart, tänk alla förstärkta bottendelar etc. Kanske svårt att få en säker tejpning av sömmar mellan två lite olika material?
 
Fått hem min Mammut Taiss, riktigt fin.
3L Goretex, höga "napoleonfickor", enhandsjustering av huvan, pit zips, förlängda ärmar, brätte på huvan, kragen upp över hakan. Apelsinorange, lärde synas bra😃.
Men...
inser att min Salomon redan har 20.000 mmvp överallt, väger mindre (men saknar justering på huva och ärmslut, inga pit zips).
Lägger pengarna på lite DWR, och kanske nån ny vindjacka.

Tyckte även L.I.M Proof såg bra ut, 210 g verkar svårslaget, men inte hållbart att köpa en extra jacka i nuläget. (Tänker annars kombon vindjacka, sen Proof som nödjacka vid hällregn, men inte för långa vandringar med ryggsäck).

Kjell
 
Är ute efter en ny skaljacka/regnjacka för vandring och ser att Stadium har rea just nu och de har en Everest Icon Light 3L för 2000kr (33% rabatt). Är den någonting att ha? Någon som har erfarenhet av Everest jackor?

Det står inte vilket membran de använder men de listar 20 000 mm vattentäthet och 52 000 h/m2/24h för andasfunktionen vilket spontant låter bra?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.