Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023?

(...) En fråga till Joanna om Montane´s jackor som är angivna i tråden, är inte axelremmar eller höftbälte i vägen för fickorna på dem?
Jag kommer igen om/när jag fått prova IRL, vilket kanske är på gång :).
Spirit verkar ha något högre fickplacering än Phase., men bägge verkar rätt OK, åtminstone i tjejversionen, så länge man håller sig till sin "rätta" storlek. Men det innebär med nutidens korta mode en jacka som inte täcker rumpan (och som blir alldeles för tajt över mina breda axlar).

Så just jag får säkert problem, eftersom jag kommer att välja rejält oversized och då hamnar ju fickorna längre ner - med risk för att slutänden på blixtlåset hamnar under höftbältet. Kan acceptera det om det mesta av öppningen är åtkomligt.

Att blixtlåsen ligger långt åt sidan och inte rakt fram mot drivande ösregn är bara till fördel IMHO. Det finns inga "vattentäta" blixtlås :p

1693405592537.png1693405493678.png
 
Senast ändrad:
Jag har kanske tappat tråden.... men jag är ute efter lättviksjacka med liknande specifikation som Joanna beskrivit. Det lutar åt köp av Rab Men's Latok GORE-TEX PACLITE® Plus Jacket. Jag tänkte beställa direkt från tillverkarens hemsida. (...)
Den har jag också sneglat på, den har den klassiska lättåtkomliga bröstfickan du efterlyser (med dess för- och nackdelar), och RAB gör generellt bra grejor. Att den jackan "förlorade" mot Montane beror lite på det tunnare 13 den-tyget, men mest för att jag stirrat mig blind på dess påtagligt sämre RET-värde. Kanske utan anledning, men nu fanns ju ett alternativ.
 
Black Diamond Highline Stretch Shell
Nu är vi på våg bort från det rena lättviktssegmentet, detta är ingen renodlad regnjacka utan ett "skal" som också ska hålla att klättra och åka skidor i. För ändamålet fortfarande lätt med sina (beroende på modell & storlek) 300- 360 g, men långt borta från Minimus 190 g.

Jag har byxor i samma tyg, i både 2,5- ("Stormline") och trelagersversion; har hittills mest fått testat 2,5-lagersvesionen med "bara" 10 000 VP och MTVR, men bägge verkar riktigt slitstarka, vattnet pärlar av perfekt och "stretchen" är rena lyxen (särskilt skönt i byxor på mina konstiga ben).

Highline är alltså trelagersversionen, och den ska hålla 20 000 VP och MTVR. BD har hittat på någon ytimpregneringsmetod som ska vara extra långlivad. De test jag läst, t ex denna, verkar lovande.

Klart lockande, men lite overkill för mina syften, jag hade gärna skippat armhåleventilerna och dragit ner på antalet fickor för att få den rimligt lätt i stället. Men kanske bra tips till andra.

Fortsätt gärna tipsa...
 
* @Kimkim - Montbell verkar ju outstanding på alla sätt och vis, men det är lika bra att erkänna sin fåfänga; än så länge är deras färgval över gränsen för vad jag står ut med :p

Jag ogillar avvikande färg på dragkedjan, ser för "sportigt" eller tekniskt ut för min smak. T.o.m. deras svarta jacka har ju lite ful dragkedja..

k_1128593_bknv.jpg


Men ändå ok tycker jag. Herrarna har tyvärr ingen "helsvart" men de har en mörkgrå med mörkröd dragkedja som inte är så extrem eller vad man ska säga.

Men jag är nog mer intresserad av Torrent Flier och där var färgerna värre. Jag hade nog tagit denna om jag skulle köpa idag:
k_1128591_rdbr.jpg


Men jag kommer nog nöja mig med min Precip året ut. Nu kommer hösten med tillhörande eldning och även om det teoretiskt går att akta regnjackan så känner jag mig själv tillräckligt för att föredra en billigare och robustare regnjacka till eld-säsongen.
 
Det kliar i fingrarna, men jag ska inte spåra ur tråden ännu mer med utläggningar om andelen svarthet och kulörthet i en färgnyans. Ville bara ge en förklaring till varför jag inte nappat på ditt tips om deras uppenbart fina jackor. Andra har säkert nytta av det!

Väntar som du på nästa säsong med hopp om mindre "platta" färgskalor, särskilt för tjejer (konstigt nog är det lättare att hitta enstaka hyfsat fina färger på killsidan, men det gäller inte Montbell).
Ska bara överleva ett par höstturer till dess...
 
Senast ändrad:
Det kliar i fingrarna, men jag ska inte spåra ur tråden ännu mer med utläggningar om andelen svarthet och kulörthet i en färgnyans. Ville bara ge en förklaring till varför jag inte nappat på ditt tips om deras uppenbart fina jackor. Andra har säkert nytta av det!

Väntar som du på nästa säsong med hopp om mindre "platta" färgskalor, särskilt för tjejer (konstigt nog är det lättare att hitta enstaka hyfsat fina färger på killsidan, men det gäller inte Montbell).
Ska bara överleva ett par höstturer till dess...
... och jag tycker tvärt om, varför finns det så få klill-jackor i lila färg?
Men det finns ett bra undantag som jag lyckades köpa från USA, denna Mountain hardwear fast bildlänken pekar på länk från Storbritanien:

/Patrik
 
... och jag tycker tvärt om, varför finns det så få klill-jackor i lila färg?
Men det finns ett bra undantag som jag lyckades köpa från USA, denna Mountain hardwear fast bildlänken pekar på länk från Storbritanien:

/Patrik
Gillar MH, bl a misshandlat deras Scrambler ULT i decennier utan att den ger minsta tecken på att vilja ge upp. Har sneglat på deras Exposure2-jacka, även den i Paclite Plus; Minimizer verkar vara den nyare versionen. Svårt att hitta recensioner. Tjejversionen finns (återigen) bara i obegripligt trista färger, men männens "desert red" är kanske tänkbar (även den blåvioletta är snygg, men inget jag vill ha i berg/fjäll).

Din jacka är väl mer en tyngre skidjacka?
 
Gillar MH, bl a misshandlat deras Scrambler ULT i decennier utan att den ger minsta tecken på att vilja ge upp. Har sneglat på deras Exposure2-jacka, även den i Paclite Plus; Minimizer verkar vara den nyare versionen. Svårt att hitta recensioner. Tjejversionen finns (återigen) bara i obegripligt trista färger, men männens "desert red" är kanske tänkbar (även den blåvioletta är snygg, men inget jag vill ha i berg/fjäll).

Din jacka är väl mer en tyngre skidjacka?

Förvånansvärt lätt ofordrad GTX-pro-jacka men är nog tänkt som skid eller 4säsongers (såldes inför vintern) då jag är rädd att den kan vara lite tät/varm på sommaren.
Har inte hunnit hårdtesta den ännu, tullade ganska nyligen in den.

/Patrik
 
Förvånansvärt lätt ofordrad GTX-pro-jacka men är nog tänkt som skid eller 4säsongers (såldes inför vintern) då jag är rädd att den kan vara lite tät/varm på sommaren.
Har inte hunnit hårdtesta den ännu, tullade ganska nyligen in den.

/Patrik
Den verkar fin, men 540 g tror jag inte jag vill bära på som regnjacka...
 
Vilken jacka är det du har, mer exakt? Deras "ExoShell"-membran finns i många varianter, från 10 000 till 30 000 mm VP. Det finns ina viktuppgifter på jackorna...

Jag har en urban Luminite, och vilken av deras membranvarianter den är sydd i är ju pinsamt svårt att hitta. Den har iaf hållit mig torr både vid cykling och fjällvandring, är tillräckligt rymlig för en rejäl tröja under och har skön längd både i stuss och ärmar. Edit: den väger, enligt min billiga köksvåg, 317g.

För dig, som verkar tycka om huvor, kanske MT500 är mer värd att titta på?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.