Gasbehållare - nybörjarfråga

Jag har aldrig haft problem med en tub, men jag har träffat på andra vandrare vid enstaka tillfällen som fått problem därför har jag tagit som vana att alltid testa en ny tub på det kök jag tänkt ta med mig på turen för att se att ventilen öppnar och stänger sig korrekt vid montering/avmontering. Jag brukar även sätta tillbaka plastlocket som skydd för att inte få in skräp i ventilen när jag bär tuben i packningen.
Fabrikatet spelar mindre roll utan jag brukar välja efter pris, Biltema brukar ha bra pris men senaste året har Jula haft bättre pris. Jag har inte testat de nya tuberna från Biltema tillverkade i Albanien ännu, men ser den nya 300g tuben som ett bra komplement mellan 230g och 450g beroende på turens längd. Att de nya tuberna verkar ha en högre andel butan är däremot en liten nackdel i vårt klimat pga lägre gastryck i kyligare väder

De gamla Biltema tuberna som fortfarande finns kvar i många butiker (artikel nummer 17-613 och 17-614) har nog precis samma innehåll som likvärdiga tuber med annan logo och är troligen tillverkade i samma fabrik i Syd Korea. Primus vintergas har dock en lite annorlunda design och möjligen gasblandning?
De nya Biltema tuberna tillverkade i Albanien (art nr 17-976 och 17-977) verkar dock ha en högre andel butan (som funkar bra i Sydeuropas varmare klimat)) men sämre hos oss. Jag har använt Biltemas gamla tuber vid flera fjällvandringar utan att märka någon skillnad jämfört med Jula, Primus mfl.
Vilka tuber är det ni jämfört, Biltemas gamla eller nya?
På de nya tuberna och på deras websida står det 75%butan och 25% propan. I dokumentationen står det däremot 95%butan och 5%propan. Vet du vad som gäller? Är blandningen den sistnämnda betyder det ju i princip att det är en renodlad högsommar gas för webergrillen på balkongen. Skulle det vara det förstnämnda bör den dock gå att använda kring nollan..
 
På de nya tuberna och på deras websida står det 75%butan och 25% propan. I dokumentationen står det däremot 95%butan och 5%propan. Vet du vad som gäller? Är blandningen den sistnämnda betyder det ju i princip att det är en renodlad högsommar gas för webergrillen på balkongen. Skulle det vara det förstnämnda bör den dock gå att använda kring nollan..
Vi måste nog utgå ifrån att dokumentationen (databladet) är korrekt och allt annat feltryck. De nya tuberna kommer från en annan leverantör i Albanien varför det inte alls är osannolikt att gasblandningen är annorlunda.
 
Så länge man alltid kör inverterat (dvs vätskematad gasol) så har det inte så himla stor betydelse under de tre säsongerna (senvår till höst) vad det är för procentsatser. Den andel propan som finns i blandningen trycker ut gasolvätskan till brännaren - som sedan förgasar vätskan till brännbar gasformig gasol som kombineras med atmosfärens syre i flamman. Så köp brännare som klarar vätskematning! Inget konstigt alls...

När jag kollade upp mina Biltemabehållare (450g 17-977 m.fl.) i förrådet så verkar det bara stå Butane intill de olika standard-stämplingarna och Made in Albania -texten på 17-977, men i beskrivningstexten strax intill står det ... "uppfyller EN 417. Innehåll: 75% butan, 25% propan." I Biltemas deklarerade Säkerhetsdatablad för 17-977 står det också mycket tydligt: Butan 75% propan 25% (av någon anledning har butan fått inledande versal medan propan inte fått detta) - och jag är övertygad om att Biltema inte skulle våga/försöka ange felaktig uppgift i Säkerhets-databladet eftersom det är ett juridiskt dokument. Så vi kan säkerligen utgå ifrån att 25/75 stämmer.

För den smala CP250 liggande 227-grammaren 17-975 som det står Butane på så anges tillverkningslandet till Made in Albania. Den kräver en adapter för att kunna mata gängförsedd brännare, men funkar då klart bra sommartid. Och klart billigast: 8,8 öre per gram gas om man köper ett 10-pack. Anges på hemsidan innehålla 95 % butan, 5 % propan och Säkerhetsdatabladet anger även det Butan 95% och propan 5% så det kan nog anses stämma.

För den höga smala 300-grammaren 17-623 som det står Propan/butan på så anges tillverkningslandet till Made in Korea. Anges på hemsidan innehålla 45 % propan, 26 % butan, 28 % isobutan - vilket vore en alldeles utmärkt, (rena drömmen alltså!) vintergasblandning - om det vore sant! Men det kan det inte vara: Säkerhetsdatabladet anger mer realistiska: Butan 48 - 58%, isobutan 20 - 30% och propan 16 - 26% så jag gissar de har rört till det på hemsidan! Med 45 % butan, 26 % propan och 28 % isobutan så är det fortfarande en möjlig vintergas - även som gasmatad eftersom mer än hälften kommer att gå att använda vintertid, i absiden. Man får gräva ett tvådecimeters hål i snön att ställa ner flaskan i...
/Odd
 
Senast ändrad:
Ja, det där är deras vanliga albanska 300-grammare 17-976 - och om innehållsuppgiften
stämmer så duger den bara sommartid, precis som deras CP250 butan-flaskor... Och/Men!
Ger oss en bra mycket dyrare gas per gram! Med 1200 gram för 149 kronor så blir det
12,42 öre per gram mot 8,8 öre per gram för CP250 --- men man slipper iofs skaffa adaptern...

Ska man köpa albanskt för gasmatad eldning så är det tydligen bara 450g 17-977 som gäller

Klart osnyggt skött av Biltema...
/Odd

PS
450-grammarna kostade i fyrpack 199 kronor vilket ger 11,06 öre per gram gas. Men då
är propanhalten fem gånger högre än i CP250 och i deras 300-grammare 17-976 - så 450-
grammarna är ett MYCKET bättre köp! Speciellt för vätskeformig matning vintertid!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.