Gasbehållare - nybörjarfråga

Hejsan!

Jag äger en Primus Essential trail stove duo, och har till denna införskaffat en 230g gasbehållare från MSR samt två stycken större behållare från Biltema.
  1. Är brännaren kompatibel med dessa typer av gasflaskor?
  2. Kan den skruvas av och på från flaskorna utan att de har punkterats och därmed läcker gas? På Biltemas flaska står det tex ”one time use” vilket jag snarare tolkar som att behållaren måste återvinnas och inte fyllas igen.
  3. Primus manual skriver såklart att den enfast skall brukas med deras behållare.
    • Biltemas produkt är tillverkad i Sydkorea. Läste på forumet att det förekommit spekulationer att det rentav kan vara samma fabrik som Primus köper från. Biltema hade även snarlika behållare på lager fast nu tillverkade i Albanien. Någon som jämfört dessa?
Tack!
 
Enkla svar på dina frågor. Alla tuber oavsett varumärke och storlek som har samma skruvfattning skall normalt passa. Tuberna har självstängande ventil så det är tanken att de skall skruvas av och på vid användning. Engångsanvändning innebär att de inte är avsedda för påfyllning utan återvinns när de är tomma.
 
Om det är gänga på dem. Gängan är standardiserad, däremot har vissa märken av flaskor ibland haft lite problem med toleranserna så det varit svårt att få flaskans ventil att öppna när man skruvat dit den.

Punkteringsbehållare har ingen gänga, men de brukar vara relativt små.

Men sen finns också CampingGaz bajonettfattning, de känner man igen på att det inte är nån gänga.
 
Punkteringsbehållare har jag bara sett och använt i en storlek dvs 190g gas. De har som tidigare sagts ingen gängad anslutning utan enbart en liten lätt inbuktning i plåten på ovansidan.
 
Jag har aldrig haft problem med en tub, men jag har träffat på andra vandrare vid enstaka tillfällen som fått problem därför har jag tagit som vana att alltid testa en ny tub på det kök jag tänkt ta med mig på turen för att se att ventilen öppnar och stänger sig korrekt vid montering/avmontering. Jag brukar även sätta tillbaka plastlocket som skydd för att inte få in skräp i ventilen när jag bär tuben i packningen.
Fabrikatet spelar mindre roll utan jag brukar välja efter pris, Biltema brukar ha bra pris men senaste året har Jula haft bättre pris. Jag har inte testat de nya tuberna från Biltema tillverkade i Albanien ännu, men ser den nya 300g tuben som ett bra komplement mellan 230g och 450g beroende på turens längd. Att de nya tuberna verkar ha en högre andel butan är däremot en liten nackdel i vårt klimat pga lägre gastryck i kyligare väder.
 
Duo-namnet betyder oxå att brännaren ska passa till två olika typer av gasflaskor. Skruvfattning som i Swe, eller "bajonettfattningen" som är vanlig på kontinenten.
 
Standard som sagt, sen vill jag lägga till att jag upplever Biltemas gas som sämre än till exempel MSR eller Primus. Vi har köpt rätt många Biltematuber inom vår scoutverksamhet och flera av oss tycker att det märks när tuben börjar närma sig tom. Troligen beror det på den högre andelen butan. Under varmare delen av året ett mindre problem men så fort det börjar bli kyligare kan det spela roll.
/P
 
De gamla Biltema tuberna som fortfarande finns kvar i många butiker (artikel nummer 17-613 och 17-614) har nog precis samma innehåll som likvärdiga tuber med annan logo och är troligen tillverkade i samma fabrik i Syd Korea. Primus vintergas har dock en lite annorlunda design och möjligen gasblandning?
De nya Biltema tuberna tillverkade i Albanien (art nr 17-976 och 17-977) verkar dock ha en högre andel butan (som funkar bra i Sydeuropas varmare klimat)) men sämre hos oss. Jag har använt Biltemas gamla tuber vid flera fjällvandringar utan att märka någon skillnad jämfört med Jula, Primus mfl.
Vilka tuber är det ni jämfört, Biltemas gamla eller nya?
 
Standard som sagt, sen vill jag lägga till att jag upplever Biltemas gas som sämre än till exempel MSR eller Primus. Vi har köpt rätt många Biltematuber inom vår scoutverksamhet och flera av oss tycker att det märks när tuben börjar närma sig tom. Troligen beror det på den högre andelen butan. Under varmare delen av året ett mindre problem men så fort det börjar bli kyligare kan det spela roll.
/P
Jag inte märkt någon skillnad på Biltemas gastuber och andra märken, dock har jag inte koll på de nya tuberna på Biltema. Men de har funkat som de ska på diverse turer både med fritidsledarna och privat.
 
Gängan är standardiserad, däremot har vissa märken av flaskor ibland haft lite problem med toleranserna så det varit svårt att få flaskans ventil att öppna när man skruvat dit den.
Detta diskuterades tidigare i tråden om Biltemas nya behållare, här:
Jag har gjort ett test med mina kök/brännare och skrivit ett svar i den tråden. Slutsats: På den 450g tub jag köpte i höstas kunde kunde jag inte märka att det var något problem (för mina kök).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.