Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo?

Finns det påfyllningsbara gasbehållare med "primusgänga" (eller vad det kan heta - sådan som vi använder för friluftsbruk, inte husvagnsvarianten).

Jag tänker dels ur en miljöaspekt, dels ur ekonomisk synpunkt. Jag tänker mig ett system Där man med hjälp av en speciell nippel kan fylla på en gasbehållare från en större gasbehållare, typ P11 eller så.
 
Jag hade en gång precis den idén tills en glädjedödare här på sidan påminde mig om att propan är i vätskeform i behållaren, varför man skulle bli tvungen att hälla över den. Lika bra var väll det så slapp jag prova. Men visst, med en bra våg att ställa gasburken på och en kran att stänga av med vid rätt vikt så borde det funka, men är mycket mer omständigt än vad man först tror.

Vore i så fall bättre om behållarna utrustades med en bättre ventil och återfylldes genom försäljare med rätt prylar.
 
Finns nog många om och men, men att det är i vätskeform i P11:an är väl inget problem?

Man skulle ansluta den lilla burken, med den stora upp och ned, så trycks vätskan över i den lilla från den stora. Om det är samma tryck vid fyllda tuber i små engångstuber och stora gastuber vet jag däremot inte.
 
"Förr i världen" fyllde man på flergångstuber genom att hänga en stor tub uppochner och koppla en slang mellan, så visst skulle det gå, rent teoretiskt. Ren propan kondenserar emellertid vid mycket högre tryck än den blandning som används i "konservburkarna". Det finns en anledning till att tuberna är i stål. (Eller någon slags komposit i de nya.) Förmodligen skulle engångsburken sprängas. Med ren butan i stora tuben borde det gå bättre, men frågan är om det inte är bäst att avstå från dylika experiment.

Per
 
Anledningen till mina funderingar var denna sida:

http://www.paddlingsnyaadress.com/utrustning/gasol.htm

Åtminstånde verkar primus ha haft en produkt med påfyllningsbehållare. Citat från Lasse Bergmans sida:

"De små blå stålkassetterna fylls med ren propan från den stora blå propanflaskan. Kan också fyllas med ´året-runtgas´ från t ex Primus grå flaska. Speciella påfyllningsnipplar krävs (syns på bilden framför kassetterna). Köket har reduceringsventil och brännaren är av lågtryckstyp..."
 
Jag har haft ett sånt kök. Det var rätt struligt att fylla den lilla tuben och den räckte inte så mycket längre spriten i en Trangiabrännare. Men den brinner tyst och lugnt. Jag fyllde från engångsburkar. Ville man fylla från flergångstuber fick man ENDAST använda den långsmala typen som visas på bilden. Varför vet jag inte men bruksanvisningen var noga på den punkten.

Titta i tabellen på webbsidan så förstår du varför jag inte bar Primus 2000-tuber på fjället :)

Per
 
Jag har ett Primus Jubileumskök med tillhörande liten gasbehållare som man fyller från en engångsbehållare (adapter för detta medföljde).

Så visst går det, det blir ju precis som en påfyllbar tändare eller liknande.
 
1145; sa:
"De små blå stålkassetterna fylls med ren propan från den stora blå propanflaskan. Kan också fyllas med ´året-runtgas´ från t ex Primus grå flaska. Speciella påfyllningsnipplar krävs (syns på bilden framför kassetterna). Köket har reduceringsventil och brännaren är av lågtryckstyp..."

Den där adaptern man ser på bilden där (den med vit "spets") ser ut att vara exakt sån som är till mitt jubileumskök. Undrar om inte behållaren är likadan som de där små blå... (fast den är guldfärgad). Ser i alla fall väldigt likt ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
redtop Vattenkokare för fältbruk? Finns det? Kök och brännare 21
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
PaulPersson Finns det mindre gasolbehållare än 100 grams? Kök och brännare 5
haak PANIK: Var finns Camping Gaz? Kök och brännare 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.