Finns/behövs skydd till gasbehållare?

Vissa kokkärl är tillverkade för att en gasbehållare av ett visst mått skall passa perfekt i dem - men hur gör man om gasbehållaren inte får plats eller har för mycket plats, d.v.s. ligger löst och skramlar? Hur pass känsliga är behållarna? Bör man he dem i något slags vadderat fodral om de inte skyddas av ett kokkärl ifall man skulle, säg, tappa ryggsäcken så att den landar på en stenbumling ett tiotal meter ned?
 
Har inte mina tuber i någon form av fodral. Har en tub i mitt Optimus terra weekend kärl. På längre turer låter jag de andra ligga löst i ryggsäcken. Ett fall på 10 meter låter definitivt som att det kan vara skadligt för tuben. Har dock aldrig varit med om att någon tub tagit skada av vanligt och varsamt hanterande.
 
Jag har en snitsig disktrasa som följde med mitt Eta Express inuti och sen vindskyddet och tuben inuti. Är inte rädd att det ska gö sönder men vill inte nöta på teflonet.
 
På alla längre turer har jag en tub i köket och en lös utanför - varhelst i packningen där den passar. Oftast långt ner eftetsom jag inte har någon användning för den på ganska länge.

HåkanF
 
Jag har en snitsig disktrasa som följde med mitt Eta Express inuti och sen vindskyddet och tuben inuti. Är inte rädd att det ska gö sönder men vill inte nöta på teflonet.

Disktrasa är ocskå smart går att använda till en del annat, t.e.x tvätta sig med på vintern.Fast den medföljande är tragiskt - byt ut till en budget Wetex
 
Korttur solo i ett passande matkärl, vid längre turer i en hemmagjord tub av liggunderlag. Varesig den eller ryggsäcken skulle palla ett 10 m fall, Var realistisk tack, NATOS höga fall är 4,5 m, i betong.
Min ryggsäck lägger jag ner försiktigt för jag har själv betalt både säck och innehåll, samt jag kan behöva innehållet framåt kvällen.
 
Aha, liggunderlag av cellplast kan jag nog hitta ett gammalt att skära sönder - det blir nog utmärkt! Tackar för tipset! Finns det tyger liknande neopren (men billigare) man skulle kunna sy ett lätt stöt- och skrapdämpande fodral av?
 
Hitta någon som som syr våtdräkter, de har hemma och kan sy åt dig eller sälja dig en stuvbit som du själv kan handsy.
 
Hmmm... Du ställer en fråga, får entydiga svar, men struntar i dem. Varför fråga om du redan bestämt dig?

undrar HåkanF
 
Hmmm... Du ställer en fråga, får entydiga svar, men struntar i dem. Varför fråga om du redan bestämt dig?

undrar HåkanF


Ursäkta om det framstod som att jag struntar i svaren - det gör jag inte. Jag tänkte inte på att teflonbeläggningar kanske repas av att gasbehållaren skramlar runt lite inuti så svaret från TROY GARNER (#3) var bra. En strumpa som har plats för en 230 g behållare har jag dock inte så om jag hittar ett gammalt tunt liggunderlag (seobserver, #7) kanske jag kan fixa ett fodral av det. Blir det för tjockt kan jag kanske sy till något själv (seobserver, #7).

Det verkar i alla fall inte vara någon större fara att förvara gasbehållarna löst i ryggsäcken.
 
Jag har alltid förvarat mina gasflaskor löst bland de övriga sakerna i ryggsäcken utan problem. Jag brukar däremot försöka sätta dit den lilla plastkorken som kommer med vid leverans av nya tuber när jag packar ner flaskorna för att hälla ventilen ren från ev skräp.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...