Stor eller liten gasbehållare?

Hej!

Hittills har jag alltid använt små (220g gas) gasbehållare till min Pocketrocket. Nu ska jag vara ute två veckor, då behöver jag två små behållare.

Eller en stor.

På pluskontot för stor sätter jag vikt/packvolym, dubbelt så mycket gas men inte dubbelt så tungt/stort.

Några nackdelar mer än att det nog blir lite vingligare???

Vill gärna ta del av era erfarenheter och synpunkter!

Hälsn BM
 
swabr; sa:
Hej!

Hittills har jag alltid använt små (220g gas) gasbehållare till min Pocketrocket. Nu ska jag vara ute två veckor, då behöver jag två små behållare.

Eller en stor.

På pluskontot för stor sätter jag vikt/packvolym, dubbelt så mycket gas men inte dubbelt så tungt/stort.

Några nackdelar mer än att det nog blir lite vingligare???

Vill gärna ta del av era erfarenheter och synpunkter!

Hälsn BM

Just vingligare tycker jag är ett bra argument. Dessutom blir det vindkänsligare med en högre gasbehållare. Beror naturligtvis på vad man använder till vindskydd. Kör man med t.ex. liggunderlaget spelar det knappast någon roll.

Någon tyckte att det var bättre med 2 små utifall att en behållare skulle paja/börja läcka men jag har själv aldrig råkat ut för det. Själv kör jag med 2 små (220) behållare.

Mvh
Peter P.
 
två små,bättre effekt.
Tycker det är enklare att förbruka små "efterhand" också.Om en är påbörjad och man sen tar ytterligare en liten etc.
 

avslutad210712

Gäst
Med ungefär samma argument som framförts ovan så skulle jag välja fler av den mindre behållaren framför färre av den större. Observera också att det numera finns tre storlekar av primus powergas vilket kan göra det lite förvirrande när man pratar om stor respektive liten behållare.
 
Jaha....

En stor behållare (jag brukar köra Primusgas), slöar den till fortare än en liten?
Med liten menar jag den som innehåller 220 g gas, vilket jag skrev inledningsvis.

Hälsn BM
 
Jaha....

En stor behållare (jag brukar köra Primusgas), slöar den till fortare än en liten?
Med liten menar jag den som innehåller 220 g gas, vilket jag skrev inledningsvis.

Hälsn BM

Hej,

Jag har ställt ett antal frågor till Primus, bl.a. en fråga ang. rester i gasbehållarna.
Jag fick följande svar:
Citat:
......................... resterna i en 450-grams behållare är mindre än de totala resterna i två 230-grams behållare. Om det nu över huvud taget blir några rester… Vet man att man behöver betydligt mer än 230 gram och kan ta att köket blir lite högre och instabilare är en 450-grams behållare klart att föredra. Slut citat.


/ Bertil
 
Jag har råkat ut för att en gasbehållare inte har fungerat när jag har varit ute och efter det så tar jag om möjligt med två. Inte kul att upptäcka att man inte kan laga sin mat när man är ute på veckotur...
 
Har också varit med om att en gasbehållare har krånglat. Fick dra åt brännaren jättehårt för att få behållaren att ge ifrån sig gas. Nervöst varje gång jag skulle laga mat!

Så nu går jag aldrig ut med en nyköpt behållare utan att provköra den hemma först!

BM
 
Jag har råkat ut för att en gasbehållare inte har fungerat när jag har varit ute och efter det så tar jag om möjligt med två. Inte kul att upptäcka att man inte kan laga sin mat när man är ute på veckotur...

Har också varit med om att en gasbehållare har krånglat. Fick dra åt brännaren jättehårt för att få behållaren att ge ifrån sig gas. Nervöst varje gång jag skulle laga mat!

Så nu går jag aldrig ut med en nyköpt behållare utan att provköra den hemma först!

BM

Det där låter ju inte så bra. Jag har aldrig använt gas, men funderar på att gå över från sprit (metanol) till gas.
Att prova hemma innan man sticker iväg låter som en bra åtgärd.

Något som gjorde mig litet förvånad var vikten på gasburkarna. Jag har fått info från Primus att de vikter som anges på hemsidan inte är riktiga.
Rätta vikter för fyllda behållare är: 100g-burk = 240g, 230g-burk = 520g och 450g-burk = 990g

Ni som använder gas, är alla gasbehållare så här tunga, eller är Primus burkar extra tunga?

/ Bertil
 
Shaken not stirred!

Om jag minns rätt består gasen i fyrsäsongsblandningen av två gasblandningar varav den ena tål kyla bättre. Dessa skiktar sig litegrand och den "fina" blandningen som inte är så känslig för kyla går åt först.

Därför skall man ta för vana att skaka till flaskan litegrand innan man eldar på och även göra detta nån gång då och då om man eldar under lite längre tid.
Om man inte gör detta märks det skillnad genom att en icke omskakad flaska har mycket sämre drag när den är ungefär halvfull. Om man bara är ute under sommaren är detta naturligtvis inget större problem. Men det behöver inte bli särskilt kallt för att man skall tjäna på att skaka...

Testa flaskorna, liksom brännaren bör man alltid göra innan man beger sig ut. (Har också råkar ut för att den inte har fungerat)

Själv brukar jag nästan alltid använda den stora flaskan.

MVH
Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
sajberjohan Stor Gryta Kök och brännare 14
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.